Taskig situation med hål i tanken. Söker hjälp omgående

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
som jag skrev i rubriken så har jag fått ett litet hål på ca 1mm i diameter på höger sida utav min tank. Den sitter mitt på tanken ungefär där man har knät. Detta gör det inte lättare å laga då det hälst inte ska synas att det varit ett hål.
Någon som har något seriöst tipps på hur man kan laga tanken så att det blir bra, ser bra ut och framför allt håller. Ska vara bensintätt också hälst ;)

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Aprilia
Fyll hålet med något superlim som tål bensin. Sedan sätter du en dekal över bara. Äkta fulmeck som sig bör på en gammal hederlig NS :tummenupp

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Trango_B skrev:
Fyll hålet med något superlim som tål bensin. Sedan sätter du en dekal över bara. Äkta fulmeck som sig bör på en gammal hederlig NS :tummenupp
Haha.. först trodde jag att jag skulle dö av skratt men sen lät det mer rimligt efter ett tag. Fast nu är fallet så att jag ska lacka om hela hojen inkl tank. då kan jag ju inte ha en dekal som sitter under lacken om det nu skulle vara så att det skulle hålla.. jag tror de finns 1000 bättre alternativ.. men visst. de funkar säkert.

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Aprilia
Hehe :D
Det var lite menat som skämt faktiskt. Men skulle man inte bry sig om utseendet så skulle det säkert fungera ett litet tag iallafall.
Du får väl svetsa igen hålet då om du ändå ska lacka om den. Bara svetsa lite och sen slipar du ytan jämn igen och lackar. OBS töm och rengör tanken innan du svetsar :D

stordrulen

Inte feg,aldrig klotat = Duktig ?
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
En svart och rytande Honda!
Touringbutiken har tätningsmedel för bensintankar vill jag minnas.
Funkar som en gummihinna invändigt när det är klart,så det bör funka.

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
ska du svetsa så gör det när det inte luktar bensin i tanken.. jag hade en fläkt på i en vecka eller va de två innan jag börja svetsa i min

stordrulen

Gick med
2 Aug 2004
Hoj
Har fixat en tank på en Rd med hjälp av en stor lödkolv och tenn+lödvatten,
men se till att vädra ut alla bensinångor noga med tex tryckluft först.

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Om du inte vill svetsa!

Kemisk metall...
Slipa rent där du ska täta
Knacka in en liten grop där hålet är..Fyll i
Slipa!

Har tätat motorkåpor och annat med sådant..
Blir så pass att det tom går att gänga i!

blårök

med-lem
Gick med
19 Aug 2003
Hoj
suzuki rg 500, ducce 900ss, cagiva mito 125, aprilia futura 125
hål

Hmmm prova nån mc skrot bör ju finnas nån tank! :)

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
AleX skrev:
ska du svetsa så gör det när det inte luktar bensin i tanken.. jag hade en fläkt på i en vecka eller va de två innan jag börja svetsa i min
Annars kan man ju fylla den med vatten innan man svetsar (om man inte har väldigt gott om tid vill säga). :7peta

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
stordrulen skrev:
Touringbutiken har tätningsmedel för bensintankar vill jag minnas.
Funkar som en gummihinna invändigt när det är klart,så det bör funka.
Ja det är sant.. men jag var ute i garaget aldeles nyss och försökte se vad som var felet. JAg vet inte vad "hålet" (asså jag vet inte ens om det är ett hål. ser bara ut så. men det är knappt så man kan uppfatta det) Men det verkar som att det har runnit bensin under lacken och på så vis lyft den.. ska ut till garaget nu igen tänkte jag och blåsa lite se om det pyser nåt. svårt att höra i för sig när man provar själv. men det blir nog värt ett försök.
Jag tänkte på om hålet berodde på rost i tanken. Så jag knackade på den med en mejsel för att se hur det lät. och vid hålet och runt omkring så lät det rejält metal samt att jag inte SÅG någon rost kring brotsplatsen.. detta låter jättemysko. måste kolla över det lite nogrannare. återkommer...

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Schysst.. jag hade för mig att bensin fräter sönder kemisk metall efter hand.
däremot har jag hört att glasfiber tål bensin och att man kan laga med det. men de lär ju se lite roligt ut. grymt svårt att slipa på glasfiber.. går ju inte!.. så man får spackla över :S blir "lite" fult

Kamikaze kid skrev:
Om du inte vill svetsa!

Kemisk metall...
Slipa rent där du ska täta
Knacka in en liten grop där hålet är..Fyll i
Slipa!

Har tätat motorkåpor och annat med sådant..
Blir så pass att det tom går att gänga i!

stordrulen

Gick med
2 Aug 2004
Hoj
philsson skrev:
Ja det är sant.. men jag var ute i garaget aldeles nyss och försökte se vad som var felet. JAg vet inte vad "hålet" (asså jag vet inte ens om det är ett hål. ser bara ut så. men det är knappt så man kan uppfatta det) Men det verkar som att det har runnit bensin under lacken och på så vis lyft den.. ska ut till garaget nu igen tänkte jag och blåsa lite se om det pyser nåt. svårt att höra i för sig när man provar själv. men det blir nog värt ett försök.
Jag tänkte på om hålet berodde på rost i tanken. Så jag knackade på den med en mejsel för att se hur det lät. och vid hålet och runt omkring så lät det rejält metal samt att jag inte SÅG någon rost kring brotsplatsen.. detta låter jättemysko. måste kolla över det lite nogrannare. återkommer...

Nästan garanterat ett rosthål som du ha fått.
Skrapa bort lite lack där det sipprar så ser du svarta "prickar",
det är rosten som uppstår när man har fått vatten i bensinen.

Man bör förebygga med att hälla i k-sprit i tanken med jämna mellanrum,
allra helst vid vinterförvaring.

Bastarden

Rullande projekt...
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
Kawasaki
Jag köpte ett kit från http://www.uscarparts.nu/ med etsmedel och
tanktätargegga (färg). Hålen jag hade blev täta men etsmedlet grävde
ur en korrosionsgrop så det blev ett nytt hål.

Geggan jag köpte räckte inte till min tank, tror mc-kitten är avsedda för
en hd med minitank.. Så det åker i mer i vinter..

Värt att veta: Ångorna från tanktätningen löste upp 2K grundfärg!!

/D

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
philsson skrev:
Schysst.. jag hade för mig att bensin fräter sönder kemisk metall efter hand.
däremot har jag hört att glasfiber tål bensin och att man kan laga med det. men de lär ju se lite roligt ut. grymt svårt att slipa på glasfiber.. går ju inte!.. så man får spackla över :S blir "lite" fult

Glasfiber tål bensin ja men det kommer inte bli tätt!
Har aldrig hört att bensin fräter på Kemisk metall...
Kanske någon annan vet?

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Jo svarta prickar var det. Dom var så små så först kunde jag inte uppfatta om det var hål eller inte.. men dom ser ut att gå innåt. Grymt små alltså. Jag undrar om dom verkligen kan vara bovarna till att det har runnit så grymt mycket bensin över hela kåpan & ramen.
Gick nyss in i garaget och fyllde tanken med vatten. (jag har inte värmegarage, det är typ ett utedass " ") täknte kolla om det rann ut något vatten men kunde inte se något. Är det riskabelt för rost att låta tanken ligga ute under natten fylld med vatten?.
stordrulen skrev:
Nästan garanterat ett rosthål som du ha fått.
Skrapa bort lite lack där det sipprar så ser du svarta "prickar",
det är rosten som uppstår när man har fått vatten i bensinen.
Man bör förebygga med att hälla i k-sprit i tanken med jämna mellanrum,
allra helst vid vinterförvaring.

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
AleX skrev:

Om någon följer detta tidsödande tips så skulle jag rekomendera att leda luften till tanken istället för att sätta fläkten alldeles intill.
Risken att det kommer en liten gnista från fläkten måste vara ganska överhängande och då är det bara att säga goodbye gamla kära bensintank...
Blir samma effekt som att sätta svetsen till tanken :skrämd

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Men seriöst här nu. Jag har nu redan spolat ur tanken ett antal ggr med vatten. Hur stor risk finns det att det är bensin kvar nu?.. + at om de skulle bli en låga vad skulle hända då när de endå kanske är minimalt med bensin. kanske blir ett litet ljus i tanken men inget mer.. eller? :va

En sak till. Var precis ute i garaget och kollade på tanken jag fyllt med vatten. Den läckte inte. ! :3freak men när jag "krubbade" med lite toapapper på stället med dom 2 små svarta prickarna så började det "spruta" ut. mer eller mindre ja.. väldigt svag stråle smal å så men fick det konstaterat att det har rostat igenom.
Behöver jag oroa mig för att det kommer att poppa fram fler sånnahär hål?
Vad ska jag göra nu. Har hört många seriösa/oseriösa tips på hur man kan tvätta rent tanken från rost för att sedan aplicera nån slags medel som skapar ett skyddshölje av nåt slag.
http://www.uscarparts.nu/ gå in under "färg för renovering" så hittar ni det jag menar.
Kan jag ta reda på om tanken är på väg att få hål någon annan stanns?

stordrulen

Gick med
2 Aug 2004
Hoj
philsson skrev:
Jo svarta prickar var det. Dom var så små så först kunde jag inte uppfatta om det var hål eller inte.. men dom ser ut att gå innåt. Grymt små alltså. Jag undrar om dom verkligen kan vara bovarna till att det har runnit så grymt mycket bensin över hela kåpan & ramen.
Gick nyss in i garaget och fyllde tanken med vatten. (jag har inte värmegarage, det är typ ett utedass " ") täknte kolla om det rann ut något vatten men kunde inte se något. Är det riskabelt för rost att låta tanken ligga ute under natten fylld med vatten?.

Nä..inte en natt bara,men du ska veta att bensin sipprar ut lättare än vatten,
så det är inte säkert att du ser läckan med denna metod.

Mitt tips är att mjuklöda med en stor lödkolv så bli det tätt.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
stordrulen skrev:
Nä..inte en natt bara,men du ska veta att bensin sipprar ut lättare än vatten,
så det är inte säkert att du ser läckan med denna metod.

Mitt tips är att mjuklöda med en stor lödkolv så bli det tätt.
Snackade med en för några timmarsen i stan som är duktig på sånt. kanske inte just mjuklöda men han sa att det kunde bli porer som orsakade att bensinen togg sig ur i alla fall. inte i nån betydlig mängd så men de räckte för att sabba lacken. eller så snackade vi om torrlödning. :va aja..
Skrev föresten i mitt förra inlägg att jag upptäckt läckan med min såkallad metod :rolleyes:

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024