Taskig situation med hål i tanken. Söker hjälp omgående

stordrulen

Inte feg,aldrig klotat = Duktig ?
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
En svart och rytande Honda!
philsson skrev:
Snackade med en för några timmarsen i stan som är duktig på sånt. kanske inte just mjuklöda men han sa att det kunde bli porer som orsakade att bensinen togg sig ur i alla fall. inte i nån betydlig mängd så men de räckte för att sabba lacken. eller så snackade vi om torrlödning. :va aja..
Skrev föresten i mitt förra inlägg att jag upptäckt läckan med min såkallad metod :rolleyes:

Jag vet,men svarade på inlägget före det :tummenupp

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
stordrulen skrev:
Jag vet,men svarade på inlägget före det :tummenupp
En fråga jag fortfarande ställer mig.. (frågar 3e ggn nu tror jag) är att om jag lagar detta befintliga hålet. finns det stor risk att det finns fler hål som kommer att dyka upp?. Tänkte bara på de att jag nu ska lämna in till lackeringsfirma och då vill man inte börja få sprickor i lacken och skit för att bensinen rinner ut genom ruttna hål å sabbar lacken

Willmar

Träning ger färdighet...
Gick med
13 Nov 2003
Hoj
Olika 900/750/250/80 (Honda)
Kolla hur tanken ser ut i övrigt, mao öpnna tanklocket.
Fixa en liten spegel, sen kollar du runt om inne i tanken.

Då ser du hur det ser ut.

Jag tog en tunn ståltråd och limmade fast en liten spegelbit. Är lite tidsödande, men då ser du om det är värt att lacka tanken.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Willmar skrev:
Kolla hur tanken ser ut i övrigt, mao öpnna tanklocket.
Fixa en liten spegel, sen kollar du runt om inne i tanken.

Då ser du hur det ser ut.

Jag tog en tunn ståltråd och limmade fast en liten spegelbit. Är lite tidsödande, men då ser du om det är värt att lacka tanken.
Tyvär så kommer jag inte åt med en spegel :(
precis under tanklocket så är det ca 3-4cm innan man slår i botten. så man kommer aldrig ner. själva "tanken" är längre ner. inte så stort och öppet längst upp vid locket. däremot så har jag ett skruvhål för bensinmätaren som sitter på underisdan kanskd 2cm brett i diameter.. om jag öppnar där kanske jag får en bra bild av hur de ser ut om jag lyser upp vid tanklocket då.
Tack för tipsen.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
philsson skrev:
...däremot så har jag ett skruvhål för bensinmätaren som sitter på underisdan kanskd 2cm ...

Bensinmätare...? Är det en tåååring-125:a du kör runt med?? :tungan

Berätta inte för nån att jag har handtagsvärme på min ZXR. :rolleyes:

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
PacMan skrev:
Bensinmätare...? Är det en tåååring-125:a du kör runt med?? :tungan

Berätta inte för nån att jag har handtagsvärme på min ZXR. :rolleyes:
Haha.. vet många som har bensinmätare.. speciellt typ okända märker och sånt..
Min är väldigt änkel facktiskt. tror det heter bensinmätare men det är bara att den varnar vid en viss nivå som ska kunna vara ställbar :va så man vet bara att när lampan lyser så är det "så" mycket kvar. men de kallas väl endå för bensinmätare .. elleR? :va

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
philsson skrev:
Haha.. vet många som har bensinmätare.. speciellt typ okända märker och sånt..
Min är väldigt änkel facktiskt. tror det heter bensinmätare men det är bara att den varnar vid en viss nivå som ska kunna vara ställbar :va så man vet bara att när lampan lyser så är det "så" mycket kvar. men de kallas väl endå för bensinmätare .. elleR? :va

Ja, det kan vi la kalla den. :) Allvarligt talat låter det som en bättre grej än vanliga kranen med reservläge, men du kanske har en sån oxo.. Jobbigt att behöva treva efter kranen i 90 :)rolleyes: ) på motorvägen när soppan börjar sina.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
PacMan skrev:
Ja, det kan vi la kalla den. :) Allvarligt talat låter det som en bättre grej än vanliga kranen med reservläge, men du kanske har en sån oxo.. Jobbigt att behöva treva efter kranen i 90 :)rolleyes: ) på motorvägen när soppan börjar sina.
Jag förställde mig att det var vanligt att hojar hade denhär typen utav utrustning. den känns endå så änkel på nåt sätt.
Och ja.. jag har en bensinkran.. som tur är har inte den rostat sönder ;)..
Är det någon föresten som har ett bra tipps förutom spegeln för att få reda på hur mycket rost man har i tanken?. risk för fler hål?.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Någon som har någon bra metod för att ta reda på hur mycket rost jag har i tanken redan?. förutom att spräcka den såklart. :4skrika

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
stordrulen skrev:
Har fixat en tank på en Rd med hjälp av en stor lödkolv och tenn+lödvatten,
men se till att vädra ut alla bensinångor noga med tex tryckluft först.
föresten.. blev lite fundersam på detta förslaget. låter grymt bra. men hur blir resultatet utseendemessigt?.. får man bort självaste kulan som blir av att man lött eller?.

Isse333

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Moppe
Svetsa i tank med lite bensin kvar, Jo det går bra man kopplar på tryckluft vid soppa kran och tar bort tanklocket det blir för mager blandning för att det ska kunna smälla då. OBS det krävs obegränsat med tryckluft.

Allt detta enligt meken på jobbet, jo han lever fortfarande!

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot
Tjenna !
Jag skar upp en ordentligt kvaddad tank en gång för att kunna rikta. Hittade sedan ett för ändamålet avsett (tanktätning) medel för att täta ev svetsporer.
Man slog i ca 1/2 liter, roterade runt tanken för att få heltäckande lager (tejpa igen alla hål först förstås !), lät torka, rotera runt igen ...osv tills allt medel fördelats & stelnat/härdat.

Har varit tätt i 15 år, ...tanken rymmer lite mindre dock.
Då behöver du inte funderar på om den är rostig eller inte heller, ..två flugar på smällen !

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Zoidberg skrev:
Tjenna !
Jag skar upp en ordentligt kvaddad tank en gång för att kunna rikta. Hittade sedan ett för ändamålet avsett (tanktätning) medel för att täta ev svetsporer.
Man slog i ca 1/2 liter, roterade runt tanken för att få heltäckande lager (tejpa igen alla hål först förstås !), lät torka, rotera runt igen ...osv tills allt medel fördelats & stelnat/härdat.

Har varit tätt i 15 år, ...tanken rymmer lite mindre dock.
Då behöver du inte funderar på om den är rostig eller inte heller, ..två flugar på smällen !
Så du menar att man inte behöver bry sig om rosten. Bara hälla i geggan och att man desutom inte behöver täppa hålen. bara tejpa för dom när man aplicerar gäggan. Det låter dunder.. Så man behöver alltså inte spackla/svetsa hålen då i förväg.. att det håller endå?.. :)

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha wr250X -08
Mitt tips!

Är tanken såpass rostig så det rinner ut genom porerna så säger jag bara:
Köp en ny/beggad tank

Är ingen ide att hålla på och greja med gammalt junk blir aldrig bra och kan i vissa fall bli dyrare än att köpa en bättre beg från nån MC skrot.

Har provat själv när jag en gång i tiden åkte 125 hade samma problem.
Min tank hade rostat sönder. Provade med det mesta kan jag säga men bensin har en otrolig förmåga att lösa upp uch framför allt att krypa genom mtrl.

Så leta reda på en beggad tank ist. Enda raka :tummenupp
Lycka till

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Stoppsladd skrev:
Mitt tips!

Är tanken såpass rostig så det rinner ut genom porerna så säger jag bara:
Köp en ny/beggad tank

Är ingen ide att hålla på och greja med gammalt junk blir aldrig bra och kan i vissa fall bli dyrare än att köpa en bättre beg från nån MC skrot.

Har provat själv när jag en gång i tiden åkte 125 hade samma problem.
Min tank hade rostat sönder. Provade med det mesta kan jag säga men bensin har en otrolig förmåga att lösa upp uch framför allt att krypa genom mtrl.

Så leta reda på en beggad tank ist. Enda raka :tummenupp
Lycka till

Jag har funderat på risken att en ny begagnad kan vara i samma skick. fast det kanske dom kontrollerar innan dom säljer vidare. Fast det är bara 1 hål jag hittat. resten av tanken är tät men när jag sköljde ur den så fick jag ut massa rostplåt

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha wr250X -08
philsson skrev:
Jag har funderat på risken att en ny begagnad kan vara i samma skick. fast det kanske dom kontrollerar innan dom säljer vidare. Fast det är bara 1 hål jag hittat. resten av tanken är tät men när jag sköljde ur den så fick jag ut massa rostplåt

Tror inte dom säljer nå skrot till dej.

Och om du tänker efter när du beskriver din tank kan du ju fundera i vilket skick den är i. Antagligen så är det lilla hålet bara toppen av ett isberg.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Stoppsladd skrev:
Tror inte dom säljer nå skrot till dej.

Och om du tänker efter när du beskriver din tank kan du ju fundera i vilket skick den är i. Antagligen så är det lilla hålet bara toppen av ett isberg.
Hmm.. sant.. men hå ller den tills jag säljer den så är det OK endå :D

Crille

.
Gick med
16 Jul 2003
Hoj
.
Vad är problemet :confused: slipa ner tanken tills den är plåtren om du iallafall ska lacka om den,då ser du om det är mera rost angrepp på tanken..

Varför göra allt svårare en det är???

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Crille skrev:
Vad är problemet :confused: slipa ner tanken tills den är plåtren om du iallafall ska lacka om den,då ser du om det är mera rost angrepp på tanken..

Varför göra allt svårare en det är???

Hmm.. ser man verkligen den rosten som är på G genom att kolla utsidan?. :va i så fall var det inte så svårt ;) tackar..
Angående tanktätningsmedel. Ska man tvätta ur tanken (typ nån rostbehandling) innan man aplicerar den?. och så funderade jag också på om det räckte med att (eftersom hålet är så grymt litet) enbart köra på tanktätningsmedel och då se problemet med hålet som LÖST.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati