Taskigt ställd gasare, hjälp önskas!

Lucky9

En gång är ingen gång...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg/Hålan
Hoj
VFR800Fi
Har bytt helsystem och förgasare på min LC4. Den är "grovt inställd" och går därmed inte bra.

När jag slår av gasen smäller den som f*n och när jag motorbromsar kastar sig folk i skydd. Nästan iaf...

Alltså... Vid gasavslag blir det oftast en knall och vid motorbroms blir det en massa mindre.

Dessutom går den orent på lägre varv. Så orent att den ibland får för sig att lägga av vid krypkörning.

Jag är ju kass på att meka. Men om jag skulle gissa lite så verkar det ju som om den får för mycket bensin och för lite luft eftersom den inte verkar förbränna allt.

Mitt akrasystem har dessutom blivit extremt blått/lila i grenen (där rören går ihop).

Tacksam för tips. Ska ta lite proffesionell hjälp men vill först kolla allt "enkelt" själv så ge mig en massa fina tips på vad jag ska kolla. :)

Jag har 2 större munstycken än det som sitter i men då jag tycker att det verkar dumt att ge den mer soppa så har jag inte testat med dessa än.

Tacksam för hjälp!

/Lucky9

P.s. jag är alltså väldigt dålig på att meka så beskriv gärna saker övertydligt. :) D.s.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Brukar vara svårt bli av m knallarna helt m öppet blås. Har nog inget
med dina lösa munstycken att göra (huvudmunstycken), utan beror
på lågfarts/tomgångsjusteringen. Finns säkert en skruv för
blandningen (inte tomgångsvarvet) på lågfart att skruva på.
Skruva in den helt o räkna varven (t.ex. 2 1/4 varv) så du kan
hitta tillbaka dit. Prova sen att skruva ut eller in 1/2 varv i taget
från orginalpos och känn om det blir bättre.

Finns säkert ett lågfartsmunstycke oxå som ev. kan behöva
bytas. Vågar inte gissa åt vilket håll.
/u
 

Gummi

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Scrambler -06, Honda XR650R -03, BMW R60 -57
Jag har samma problem med min Duke sen jag bytte förknasaren och moddade piporna..

Är ingen vidare meck heller, har flyttat nålen upp och ner osv.. utan större resultat. Ska lämna in den på service nu, de får ta en titt på allting och se vad som går att göra åt saken..

Säg till om du får reda på någon lösning på problemet...

/Martin
 

Bo_R1

In Sporthoj we trust
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ed (Downtown)
Hoj
Letar ny
förgasare

Ingen av"proff'sen" som har lust att sprida lite visdom om dett här ?

Har ungefär samma problem. Slipon ock KN filter på ock den gir mycket avgas smällar når man slår av. fik tape över hälften av filtret då den inte drog på högra varv med det i början (avgas röret var inte på vid den tiden)

Ingen som har en link kanske till lite information om vad man gör, verkar vara lite "black art" över dett här subject :confused:

Skulle knapast tro den får för mycket soppa med annan avgas ock filter ? troligare för lite.

Är det större munstycken eller mindre ock hur mycket går man up/ner var gång man testar ? Nån som har kört hojen i bänk ock kanske vet vad dom ändrade för at få det bra ?

Hmmm
Kanske bruke penga på jetkit (Dynojet, Ivan's, whatever) eller är det bätre at bänka den ?
 

peter the great

P-nutz in da hus(peterpain)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
gävle suburbs
Hoj
gsxr1000+cbr900rR och 1"mindre fälgar än rigge(slalomåkarn)
jag har samma problem men jag vet var det är. du måste nog gå upp på låg fartsmunstycket plus att du måste justera bräsleblandningen jag har gått upp några steg. det blev bättre men måste gå upp mer..men det är nog svårt att få bort det 100%(på enståkan iafa)
 

peter the great

P-nutz in da hus(peterpain)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
gävle suburbs
Hoj
gsxr1000+cbr900rR och 1"mindre fälgar än rigge(slalomåkarn)
peter the great skrev:
jag har samma problem men jag vet var det är. du måste nog gå upp på låg fartsmunstycket plus att du måste justera bräsleblandningen jag har gått upp några steg. det blev bättre men måste gå upp mer..men det är nog svårt att få bort det 100%(på enståkan iafa)
du har väl gått upp på huvud munst. ring till ragge på lelles han vet MYCKET om ktm
 

Bo_R1

In Sporthoj we trust
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ed (Downtown)
Hoj
Letar ny
Perfekt, nu är det ju bara att läsa ock lära

:bow takkar :bow

Mine förgasare är Mikuni BDSR40

/Bo
 

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bor lyckligt i Bomhus
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
Stånkor smäller på avslag även med orginalljuddämparen, bara det att då så gör ljuddämparen sitt jobb. Men en "rakt igenom" dämpare så blir det tydligare

Motorn behöver inte vara kasst inställd för den poffar lite vid avslag, jag drog ut min lågfartskruv då minskade det, sedan drog jag in den....(för det skulle smälla, vi filmade lite inomhus hehe) hojen blev segare att starta men small som faaan.

Åker man med Akra, Doma, FP, Sebring eller whatevers så kommer du aldrig bort helt ifrån smällarna, dra in kopplingen å frihjula ifall du vill bromsa å smyga lite...... det funkar för mig.

Bo_R1 skrev:
Perfekt, nu är det ju bara att läsa ock lära

:bow takkar :bow

Mine förgasare är Mikuni BDSR40

/Bo
 

Pappsen

Big Dick club member
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oslo/Karlstad
Hoj
KTM Duke - 01
Jag har moddat min orginal dæmpare. Ljudet blev helt vilt rått. Raka rør på 50 inlindat med yoshimura mattor. Samtidigt så satte jag på en factory kit (bytte nål och munstycke samt fjæder) och drog på ett BMC filter. Men jag får den inte att gå bra;( Inget vidare drag samt en ojæmn gång. Jag finner ingen mix skruv, om den finns så vart i så fall? Har satt dit 50 munstycken men kanske måste ta ner ett hack på dem?

Puffarna har førsvunnit helt vilket verkar lite mærkligt men kanske kan det tyda på något?

Super tacksam før all hjælp!!
 

lupus

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Dalarna
Hoj
Yamaha TDM850, Gas Gas EC250
Blir avgassystemet blåanlöpt går hojen varm/snålt. Gå upp på munstyckena !
 

aLcATRAZ

Hårdrock, vad annars?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skarpnäck
Hoj
Kawasaki Ninja ZX-6R '98, Akrapovic Carbon Oval Bolt-on, PiperCross filter, Dynojet, Planad & portad av Grottis (R.I.P.), 13:1 komp.
Lucky9 skrev:
Jag är ju kass på att meka. Men om jag skulle gissa lite så verkar det ju som om den får för mycket bensin och för lite luft eftersom den inte verkar förbränna allt.

Hade samma problem förut. Detta trodde jag också precis som du men det är oftast tvärtom. För låg bränsleblandning gör att oförbränd bensin kommer ut i avgaserna och sen antänds av värmen som blir extra hög av snål inställning.

Rätta mig om jag har fel...

/a
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Är systemet tätt ?

Om det dra tjuvluft så smäller det pga det.

Färgen på systemet säger en del,det skall vara gulaktigt bortsett ifrån dom främsta krökarna som brukar bli blåa.
 

Pappsen

Big Dick club member
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oslo/Karlstad
Hoj
KTM Duke - 01
Tror nog faktiskt att systemet ær tætare nu efter mod æn de var innan. Har ett ruggit torrt och kompakt ljud, det verkar inte finna læckor alls. Røren ær lite gulaktiga men det ær sedan gammalt. Varfør går den bættre kall och lite øjæmnt som varm? Innan mod var det helt tværtom.. Finner ingen mix skruv, det borde væl finnas en eller...?
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top