Taxi-kort

NanoRobot

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2008
Hoj
Yep!
Är det någon här som tagit taxi-kort nyligen?

Berätta vilka moment som ingår, kostnad osv.

Vad är det man skall göra på uppkörning?

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Håller på att ta det nu.
* 700 kr för uppkörning.
* 220 kr för varje teoridel, och de är 3 till antalet.

truedude

Medlem
Gick med
2 Aug 2007
Hoj
Triumph Tiger 800 XRT
Tänkte kolla om de går att få liv i den här tråden igen.
Nån som vet om kostnaderna är samma nu?
Hur gör man enklast? Pluggar själv eller ta kontakt med körskola?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Tänkte kolla om de går att få liv i den här tråden igen.
Nån som vet om kostnaderna är samma nu?
Hur gör man enklast? Pluggar själv eller ta kontakt med körskola?

Kommer inte ihåg om det var 2008 eller 2009 det blev hårdare regler.

Vi får se om någon medlem som inte lider av alzheimers kan svara bättre :)

dahlgren

Gick med
9 Jun 2008
Hoj
ZX7R
Tog kortet för ett år seda.

3 Teoriprov, ett fjärde Lokalkännedom i Stockholm
1 Uppkörning
1 Läkarundersökning

Är det som krävs för att få kortet, priserna är detsamma som ovan om jag minns rätt. En läkarundersökning kostar mellan 500-5000 typ. Ring runt

Jag tog kontakt med en åkare som betalade mitt kort om ja körde en viss tid. Jag fick material av åkaren också, det var i princip dom frågorna som sedan kom på proven. Lokalkännedomen är det tunga provet och kräver att man verkligen pluggat innan, många jävla platser, gator mm att ha koll på.

Uppkörningen är precis som en vanlig uppkörning bara att du ska visa att du behärskar bilen på ett korrekt sätt, högre krav än en vanlig uppkörning alltså.
Du skall även kunna berätta lite om några bilder som trafikkontrollanten visar, tex barnstolar mm.
Du kommer dock EJ att få en adress eller en plats att köra till, trafikkontrollanten säger höger, vänster, rakt fram precis som vanligt.

Genrellt tycker ja inte det var speciellt höga krav på taxi leget. Kolla hur många puckon som kör taxi bara.

Last edited:

Notch

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr
Gick med
28 Dec 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K3, Suzuki GSX 1100E -81
Lokalkännedomsprovet gäller bara om du ska köra i Stockholm, ska du köra i andra städer så är det inget du behöver bry dig om.

Det är inte så jättesvårt att skaffa taxi leg. Sunt förnuft och lite pluggande så är det lugnt.
På uppkörningen så ska man köra mjukt och fint. När jag körde upp förra året så sa uppkörningsnissen ibland "Sväng in på nästa enkelriktade gata till höger", "Följ skyltningen mot Sundsvall", "Kör av mot Gävle C" osv. Det är för att testa hur uppmärksam du är på skyltarna.

Pellan

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2010
Hoj
YZF
Är det som krävs för att få kortet, priserna är detsamma som ovan om jag minns rätt. En läkarundersökning kostar mellan 500-5000 typ. Ring runt
Genrellt tycker ja inte det var speciellt höga krav på taxi leget. Kolla hur många puckon som kör taxi bara.

Där jag jobbar kostar läkarundersökningen 600 kr (Solna). Och ja, många puckon är det. Inte konstigt eftersom man kunde ta taxikort utan att ens behöva köra upp under en period... Det gjorde jag :) men jag har i alla fall så mycket självkännedom att jag inte jobbar med det:tungan

dahlgren

Gick med
9 Jun 2008
Hoj
ZX7R
Där jag jobbar kostar läkarundersökningen 600 kr (Solna). Och ja, många puckon är det. Inte konstigt eftersom man kunde ta taxikort utan att ens behöva köra upp under en period... Det gjorde jag men jag har i alla fall så mycket självkännedom att jag inte jobbar med det

Jag körde ett tag innan skolan drog igång. Tycker fördelarna var att man kan bestämma mycket själv, raster mm.
Nackdelarna var väl att det är stressigt och dåligt betalt, sen får man ju alltid nåt jävla fyllo eller 4 skrikiga jävla brudar i bilen på helgnätterna.

Pellan

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2010
Hoj
YZF
Jag körde ett tag innan skolan drog igång. Tycker fördelarna var att man kan bestämma mycket själv, raster mm.
Nackdelarna var väl att det är stressigt och dåligt betalt, sen får man ju alltid nåt jävla fyllo eller 4 skrikiga jävla brudar i bilen på helgnätterna.

Det var inte du som sa till en av mina patienter att öppna passagerardörren själv då när hon åkte färdtjänst? Och sedan tog hennes käpp och petade upp dörren med så att den kom tillbaka och gjorde ett hål på benet 5x8 cm som jag fortfarande lägger om? Den "glade" mannen hade jag gärna lagt vantarna på... :huvet :gnissla

dahlgren

Gick med
9 Jun 2008
Hoj
ZX7R
Det var inte du som sa till en av mina patienter att öppna passagerardörren själv då när hon åkte färdtjänst? Och sedan tog hennes käpp och petade upp dörren med så att den kom tillbaka och gjorde ett hål på benet 5x8 cm som jag fortfarande lägger om? Den "glade" mannen hade jag gärna lagt vantarna på...

Nej tyvärr du, jo taxi-chaufförer är fan att jävla härke

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Det var inte du som sa till en av mina patienter att öppna passagerardörren själv då när hon åkte färdtjänst? Och sedan tog hennes käpp och petade upp dörren med så att den kom tillbaka och gjorde ett hål på benet 5x8 cm som jag fortfarande lägger om? Den "glade" mannen hade jag gärna lagt vantarna på... :huvet :gnissla

Jag förstår noll av ditt inlägg. Varför skulle chauffören ta käppen och "peta" upp dörren så den kom tillbaka? hur petar man upp en dörr och hur kom den tillbaka? och gjorde ett hål i benet? hur då? och slutligen på vilket ben?

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.

Ja, det där var årets mest korkade fråga! Reggade du dig bara för att ställa den frågan? verkar vara ditt första inlägg i alla fall...

On topic.... Vad tjänar en taxichaffis i stockholm en helgnatt, i runda slängar?

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Du kör in mellan 3 och 5k ungefär, sen får du en procent av det, ca 33.

+ 200-400 i dricks

37 procent, 36 får chaufförer för Taxi Stockholm. Dricksen ligger alltifrån 10 spänn till 400 beroende på hur mycket kontant- och kreditkörningar du får där kreditkörningar sällan ger dricks.

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
ZX10R
Bumpar tråden!

Skall ta taxilegitimation, finns det någon här som nyligen har tagit och sitter på självstudiematerialet som jag kan köpa loss?

Skall ej jobba med att köra taxi och vill därför inte lägga ut för mycket.

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Bumpar tråden!

Skall ta taxilegitimation, finns det någon här som nyligen har tagit och sitter på självstudiematerialet som jag kan köpa loss?

Vad ska du med kortet till om du inte ska jobba med det? :va

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Bumpar tråden!

Hör runt med biblioteken, har du tur har de exemplar som ännu inte hunnit bli utlånade :tummenupp Men som Mark skriver, vad ska du ha taxilegitimation till om du inte tänkt köra? för det är inte direkt något som gör att man blir mer eftertraktad hos damerna eller får en större chans att få andra arbeten :tungan

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
ZX10R
Jag har en kompis som är droskägare, han har körningar från Landvetter till provbanan i Hällered. Jag tänkte rycka in ibland när det kör ihop sig. Sen har jag haft en arbetskamrat som hade alla behörigheter på sitt kort, det såg kaxigt ut. Det om nåt måste ju impa på brudarna. Taxibehörigheten är en bra början.

Hittade ett paket med självstudiematerial på nätet. Prutade ner till 400:-

Tack för era svar

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Jag har en kompis som är droskägare, han har körningar från Landvetter till provbanan i Hällered. Jag tänkte rycka in ibland när det kör ihop sig. Sen har jag haft en arbetskamrat som hade alla behörigheter på sitt kort, det såg kaxigt ut. Det om nåt måste ju impa på brudarna. Taxibehörigheten är en bra början.

Hittade ett paket med självstudiematerial på nätet. Prutade ner till 400:-

Tack för era svar

För dom "få" transporterna hade jag kört utan taxikort. Antar att ni kan åka helt "civilt"?

På ett vanligt körkort står inget om taxi. Det är ett separat kort och det impar lika mkt på brewdarna som att ha lastbilskörkort för att man är sopgubbe. Det är mer looser-varning än "hipp"-faktor.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO