Taxikort

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Tjenare!

Vilka av er där ute har taxikort? Vad kostar det att ta ungefär (jag förstår att det är olika men vad har ni betalt)? Hur lång tid tog det för er att ta det ungefär?

Tack på förhand för alla fina svar ;)

- Johan

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
mr_rockster skrev:
Tjenare!

Vilka av er där ute har taxikort? Vad kostar det att ta ungefär (jag förstår att det är olika men vad har ni betalt)? Hur lång tid tog det för er att ta det ungefär?

Tack på förhand för alla fina svar ;)

- Johan

Tog precis taxileg. (väntar fortfarande på att det ska trilla ner i postlådan)
Jag har allt som allt betalt knappa 3000:-. Då har jag gått på en kurs på 3 dagar (1800.- inkl. böcker mm), sen tillkommer läkarundersökning, kartbok, lämp, pengar till länsstyrelsen mm.

Har man genom gått en sån kurs misslyckas man helt enkelt inte skulle jag påstå (om man inte är sällsynt trög :3freak )

Givetvis kan man läsa allt på egenhand, då borde man klara sig på 1000-1500:-. Fast har man 3000:- över och man vill göra det lätt för sig så går man en kurs.

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Kurs kommer jag nog inte orka gå. Har aldrig gått ngn teorikurs eller liknande men det har gått bra ändå. Har rätt lätt att läsa mig till saker fall jag bara e intresserad. Det är ingen uppkörning eller så va? Bara ett teoriprov typ?

Hur lång tid tog det för dig ungefär då? Jag har inga pengar över, det är därför jag ska ta kortet och jobba lite extra tänkte jag =)

- Johan

Chris Husky skrev:
Tog precis taxileg. (väntar fortfarande på att det ska trilla ner i postlådan)
Jag har allt som allt betalt knappa 3000:-. Då har jag gått på en kurs på 3 dagar (1800.- inkl. böcker mm), sen tillkommer läkarundersökning, kartbok, lämp, pengar till länsstyrelsen mm.

Har man genom gått en sån kurs misslyckas man helt enkelt inte skulle jag påstå (om man inte är sällsynt trög :3freak )

Givetvis kan man läsa allt på egenhand, då borde man klara sig på 1000-1500:-. Fast har man 3000:- över och man vill göra det lätt för sig så går man en kurs.

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
mr_rockster skrev:
Kurs kommer jag nog inte orka gå. Har aldrig gått ngn teorikurs eller liknande men det har gått bra ändå. Har rätt lätt att läsa mig till saker fall jag bara e intresserad. Det är ingen uppkörning eller så va? Bara ett teoriprov typ?

Hur lång tid tog det för dig ungefär då? Jag har inga pengar över, det är därför jag ska ta kortet och jobba lite extra tänkte jag =)

- Johan

Oki, men jag kan lära dig allt jag kan! ...det går skitfort, tar max 5 min! =)

Ja det är bara teoriprov. Där är 10 kart frågor som e lite kluriga, men vet man bara hur man ska läsa (alltså hur dom vill att man ska göra) så är det lugnt!
Sen är det ju vissa regler, lagar mm som gäller speciellt för taxi so man ska kunna + lite vanligt tjafs som att man ska veta, typ trafikregler och sånt.

Jag gick kursen på 3 dagar (först en helg lör-sön sen näst kommande lör) och pluggade inget i övrigt. Sen hur lång tid det tar innan man får uppskrivning är ju upp till VV.

Jag tog förövrigt kortet av exakt samma anledning som du (fan köra hoj kostar ju som fan :( ) Hur enkelt som helst att få jobb på helger & så, alla bolag jag ringt till vill att jag börjar där. Så det är bara välja å vraka!

Edit: Om du är intresserad kan du få köpa mina böcker för en billig peng, då får du med lite andra lappar som jag fick på kursen oxå om sånt som är viktigt att veta. Dessutom är allt som är vessentligt i boken markerat! :tummenupp

Edit nr 2: Har dessutom ett blad med frågor som rör kartläsning, lär du dig dom frågorna ska inte kartdelen vara några problem. Dessutom ingår ju 24/7 support från mig i priset oxå! :banana (fan borde ju bli säljare istället! :cool: )

Last edited:

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Har kört nu i drygt tre år och jag rekommenderar kursen! Boken är säkert på ett par hundra sidor men man måste kunna typ tjugo av dom... Så kursen lär för det första ut vad du måste kunna för att klara provet, men dom lär även ut en hel del smarta grejer som är bra att veta som man inte lär sig i boken.
Så, vill man ha kortet; ingen kurs.
Vill man kunna rätt mycket från början och vara säker på kortet; kurs.

Min åsikt iallafall!! :yoparty Lycka till!!

(annars kan man som jag, få kursen betald av ett taxibolag, om man kan snacka för sig!! :Bugar )

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Spinky Spendrup skrev:
Hur mycket tjänar man då? Om man bara småkör lite då och då?

Eftersom jag inte är anställ av ngn än så vet jag inte exakt. Men en tjejkompis som tog leg samtidigt som mig kör helt och hållet på provition, tror hon sa 38% (lite osäker). Ett utav bolagen jag snackat med har iaf ett garantilön på 100 kr/h.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Spinky Spendrup skrev:
Hur mycket tjänar man då? Om man bara småkör lite då och då?

Tror att det är lika lätt som att få ärliga svar från en taxiförare som det är att få det av en frisör eller dyl. :D (kontantbransch)

Jag tjänar knappt 40% av inkört belopp, alltså varierar det ganska ordentligt med inkomsterna....

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Rätta mig om jag har fel men de e väl 20 år?

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
AleX skrev:
Rätta mig om jag har fel men de e väl 20 år?

Hur gamal man måste vara, jo det är 20 (eller va det 21? :va )
Fast man kan göra uppskrivningen och allt innan, då ligger det bara vilande på länstyrelsen tills du är torr bakom öronen. :7peta :D

Beno

Backwheel Demon;)
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Ducati Hypermotard 1100S
Har kört i 2 år, tjänar 95kr ordinarie tid och 110 helger. Har då dealat med chefen så jag får låna bilen, gratis telefon och ledigt när jag vill. Har en jävligt bra chef ska då tilläggas, en del folk är ju som vanligt rövhål och försöker utnyttja sina chaufförer. Det är jävligt olika beroende på var man bor och vem man kör åt. Kör lite extra först och hör med andra chaufförer vad dom har för erfarenhet och vilka man ska akta sig för.

Man ska vara 21 år och haft körkort minst 2 år. Ring och kolla med bolagen som du kan tänka dig köra för och se om dom inte har böcker som du kan låna. Jag gjorde det och läste igenom det på två kvällar och klarade mig. Gick ingen kurs eller så, men det kanske är bra om man tycker det är lättare att lära på det sättet.

/Beno

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Beno skrev:
Har kört i 2 år, tjänar 95kr ordinarie tid och 110 helger. Har då dealat med chefen så jag får låna bilen, gratis telefon och ledigt när jag vill. Har en jävligt bra chef ska då tilläggas, en del folk är ju som vanligt rövhål och försöker utnyttja sina chaufförer. Det är jävligt olika beroende på var man bor och vem man kör åt. Kör lite extra först och hör med andra chaufförer vad dom har för erfarenhet och vilka man ska akta sig för.

Man ska vara 21 år och haft körkort minst 2 år. Ring och kolla med bolagen som du kan tänka dig köra för och se om dom inte har böcker som du kan låna. Jag gjorde det och läste igenom det på två kvällar och klarade mig. Gick ingen kurs eller så, men det kanske är bra om man tycker det är lättare att lära på det sättet.

/Beno
Okej!... Verkar ju shysst... Jag ska nog med satsa på att fixa boken bara och plugga lite på egen hand.. Jag är både en bit över 21 år och har haft körkort mer än 2 år så det är inga problem. Då är det bara att sätta igång då...

Josefsson

Nu med Akra rykrör...
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
KTM 950 SM
Jag jobbar på Taxi Borås AB och då tjänar vi 42%(inklusive semestertillägg). Eller en garantilön på 80 pikadoller i timmen tror jag.
Men om du bara ska jobba extra så väljer du ju såklart att jobba när det finns mycke att göra typ en lönehelg osv.

/Josefsson

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
Josefsson skrev:
Jag jobbar på Taxi Borås AB och då tjänar vi 42%(inklusive semestertillägg). Eller en garantilön på 80 pikadoller i timmen tror jag.
Men om du bara ska jobba extra så väljer du ju såklart att jobba när det finns mycke att göra typ en lönehelg osv.

/Josefsson

Hur mycket kör du in på en kväll då?

Josefsson

Nu med Akra rykrör...
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
KTM 950 SM
Tja en "hyffsad" kväll så brukar det landa på en 1000-1500:- spänn efter skatt.
Och ibland får man ju bra med dricks också. :tummenupp

Men jag har nog tröttnat lite på allt jävla fylleri, till råga på allt så kör jag minibuss för upp till 8 fyllerister på en gång. :fyllisar

Ja ja man måste ju finansiera sommrarna på nåt sätt.

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM