Tecken i trafik

Rockersink

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2009
Ort
söder
Hoj
97, triumph tiger
Undrar, förr i tiden så fanns det tecken trafikanter kunde visa andra, eller mötande.
vissa höll upp 2 fingrar som "victory" eller peace typ, och det betydde att det är snut på vägen. nu för tiden brukar vissa snurra fingrarna ovanför hjälmen som o visa typ blåljus.
eller typ använda ljustutan för att visa att nånting är på vägen framför.

men vad mer finns det för tecken man kan visa för att varna eller varsla?
 

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
ljustutan brukar jag köra.

Mötte en hoj vid haga norra här i sthlm och när jag hälsade på honom gjorde han en pistol med handen, blev fundersam å sänkte hastigheten eftersom jag tänkte att han kanske menade att de sköt me laser längre fram, hmmm
 

vhasi

Stenhård MC
Gick med
13 Mar 2009
Ort
Järfälla
Hoj
Kawasaki Z750R -12
Jag brukar göra några av följande: "Snurra" vänster pekfinger i luften (liknande en roterande saftblandare), klappa på ovansidan av hjälmen (handflatan mot hjälmen), göra "sänk hastigheten"-tecken (likadant som polisen gör; rak arm åt sidan, handflatan mot marken, höj och sänk handen) och/eller blinka med ljustutan.

Det där med två fingrar fungerar inte då jag oftast hälsar på mötande hojåkare genom att lyfta de två fingrar jag har över kopplingsgreppet medan jag kör.
 

xxZeus

Live hard, die hard
Gick med
13 Jun 2008
Ort
Norr om Götet
Hoj
R1 -00
ljustutan brukar jag köra.

Mötte en hoj vid haga norra här i sthlm och när jag hälsade på honom gjorde han en pistol med handen, blev fundersam å sänkte hastigheten eftersom jag tänkte att han kanske menade att de sköt me laser längre fram, hmmm

eller så kanske han menade att han ska hämta sin kusin och kolla upp dig på Eniro.. sen hälsar han på när du sover.. och då visar dig pistolen igen... men denna gång e det inga lösa skott med fingrarna utan då har han varit i kakburken o hämtat den riktiga puffran.. men den dumma kusinen hade ju plockat ur skotten.. så tröttsamt.. han skulle ha dom till att göra nån konstig skapelse på bild-lektionen.. så du klarade dig ändå genom att köra mormors gamla virknål i tinningen på honom.. kontentan e att man aldrig ska ta ett pistoltecken för lätt.. det kan bli prblem... nu e jag full o trött.. sov gott
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
En symbol som funkade bra (tror jag tolkade den rätt iaf :) ) var en kille som satte upp händerna på hjälmen och spretade med fingrarna likt ett par horn på ett rådjur/älg. Det var under en kvällsrepa när man brukar kunna se djur på vägen. Tog det lugnt i efterföljande kurvor...
 
Last edited:

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Xtra Terrestrial 660
En gång mötte jag en motorcyklist som hoppade upp och ställde sig på tanken och gjorde korstecknet över sitt bröst, sen kupade han sina händer framför sitt skrev och juckade. Så jag slog av på gasen och mycket riktigt, bakom nästa sväng stog en katolsk präst och höll en konstig cermoni med två körgossar.
Kör inte den vägen nått mer.
 

Conseal

På avstånd är allt vackert
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Med min familj
Hoj
Honda VFR800 -02
Tycker som i alla tidigare trådar i ämnet att denna är kanon ..

[YOUTUBE-ID]MbZLHMv-218[/YOUTUBE-ID]
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Tycker som i alla tidigare trådar i ämnet att denna är kanon ..

http://www.youtube.com/watch?v=MbZLHMv-218

Haha riktigt bra!

Här är en kanadensisk kille som nu bor i Asien, han gör rätt många roliga motorcykelfilmer (tyvärr innehåller klippet bara hur man kan hälsa på olika sätt inte något om poliser etc) kolla in hans Hello Kitty Wave i slutet :tummenupp

[YOUTUBE-ID]gqykEhOIaRk[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

Kenny_kx

På Tjuvjakt
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Bergshamra
Hoj
Buell
Jag brukar göra några av följande: "Snurra" vänster pekfinger i luften (liknande en roterande saftblandare), klappa på ovansidan av hjälmen (handflatan mot hjälmen), göra "sänk hastigheten"-tecken (likadant som polisen gör; rak arm åt sidan, handflatan mot marken, höj och sänk handen) och/eller blinka med ljustutan.

Det där med två fingrar fungerar inte då jag oftast hälsar på mötande hojåkare genom att lyfta de två fingrar jag har över kopplingsgreppet medan jag kör.

Tecknet med två fingrar är poliskontroll på det internationella språket mellan tradar chaffisar :fakta

En symbol som funkade bra (tror jag tolkade den rätt iaf :) ) var en kille som satte upp händerna på hjälmen och spretade med fingrarna likt ett par horn på ett rådjur/älg. Det var under en kvällsrepa när man brukar kunna se djur på vägen. Tog det lugnt i efterföljande kurvor...

Den gillar jag och har också använt den då man sett älg eller ren.

Tummarna mot hjälmen och fingrarna spretande som en åttataggare ..
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top