Teknik för att sladda/drifta i kurvor

fredrik_89

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2011
Ort
Linköping
Hoj
äger inget för tillfället
Hej!

Jag undrar hur man går tillväga för att sladda/drifta sig igenom en kurva med en supermotard hoj, ser så lätt ut men kan tänka mig att det inte är det.

Mycket tacksam för alla svar jag kan få :)
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Inte så svårt att lära sig. Enkelt uttryckt kan man säga: Kör du tillräckligt fort så kommer det av sig självt i dom kurvor det är behövligt. Sen att gå med gaspådrag ut ur kurvan med sladd är lite knepigare. Handlar mycket om att våga. Och sånt lär man sig snabbast om man tävlar. För då går det som fortast, man vågar mera och andrenalinet flödar.

På lägret till valborg så kommer dom som är med att lära sig massor genom att bara vara med.
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Första å hittills enda gången ja märkt av en ingångssladd va när ja hade lite väl bråttom in i en rondell å nöp lite mer än vanligt i bromshandtaget. Kombinerat me motorbroms så hängde häcken ut liiiiiiiiite...
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Här är en artikel jag skrev för några år sedan på ämnet:
http://www.mortec.se/e107_plugins/autogallery/Gallery/slide.pdf

Kort sammanfattat så gäller det att få bakhjulet att snurra saktare än framhjulet, utan att låsa det, för att sladda in i kurvan, och få bakhjulet att snurra fortare än framhjulet för att sladda ut ur kurvan.

Ut är tekniskt enklare men oftast svårare att utföra, det gäller att ha en grundfart som är relativt hög, att va fin på gasen och kunna känna vad som händer i gummit bak. Det är inget jag rekommenderar om man inte är riktigt duktig banåkare.

In så använder du koppling (släpper ut i rätt takt) och/eller bakbroms medans du gör en inbromsning med frambromsen. Prova först på grus. In är bättre om man bara vill lära sig latja å va frän framför korvmojjen, det går göra relativt säkert. Det svåra är att få det att greppa igen utan att bli avkastad, så provar du måste du räkna med att du kan komma till att landa i asfalten med huvudet först...
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top