Här är en artikel jag skrev för några år sedan på ämnet:
http://www.mortec.se/e107_plugins/autogallery/Gallery/slide.pdf
Kort sammanfattat så gäller det att få bakhjulet att snurra saktare än framhjulet, utan att låsa det, för att sladda in i kurvan, och få bakhjulet att snurra fortare än framhjulet för att sladda ut ur kurvan.
Ut är tekniskt enklare men oftast svårare att utföra, det gäller att ha en grundfart som är relativt hög, att va fin på gasen och kunna känna vad som händer i gummit bak. Det är inget jag rekommenderar om man inte är riktigt duktig banåkare.
In så använder du koppling (släpper ut i rätt takt) och/eller bakbroms medans du gör en inbromsning med frambromsen. Prova först på grus. In är bättre om man bara vill lära sig latja å va frän framför korvmojjen, det går göra relativt säkert. Det svåra är att få det att greppa igen utan att bli avkastad, så provar du måste du räkna med att du kan komma till att landa i asfalten med huvudet först...