Tele2 bredband! Grundlurad!!!

Arthur Dent

Inge Vidare Snabb
Gick med
28 Sep 2004
Hoj
1100 F, och en trave smått
Tele2 går ut i stora kampanjer med budskapet: Vi gör slut med din gamla operatör!

Så jag tecknar för ett år, och räknar med att spara ganska hyfsat med stålingar och behåller samma hastighet. Grejerna kommer, men Comhem fungerar fortfarande så jag ringer och kollar när jag bör koppla upp bytet.

Tele2 kan inte säga upp Comhem eftersom det är kabel, och inte ADSL. Man kan bara "göra slut med din gamla operatör" om det redan är ADSL.

Så vad gör vi nu? Du betalar blev svaret!

För 2 leverantörer? Japp! Vi frågade i inspelningen om vi glömt något, och du svarade nej. Bindningstiden är ett år.

Men ingen normalt funtat människa beställer 2 linor hem. Jag har ringt 5-6 gånger och pratat med olika personer på olika avdelningar. Jag erbjöd mig att mötas halvvägs, och ändra avtalet till mobilt bredband. Nope! Jag anser att man sålt på mig ett abbonemang på felaktiga/oriktiga uppgifter!

Är jag den enda idioten?
Finns det fler som åkt dit, och vad har ni i så fall gjort åt det?
Eller finns det någon som är insatt i juridik och vet vad som gäller?

Själv skickade jag igår en anmälan till ARN.
Men det känns lite som att Tele2 är för stora för att bry sig om en rekomendation. Nåja! Vi får se!

Under tiden betalar man ......

BabyBlade

-Oxygenium-
Gick med
3 Jul 2005
Hoj
CBR 600RR 2003 (köper man rätt fr början behöver man inte byta !)
Fyfan vad fult. ARN är ett bra drag. På något sätt borde du kunna komma ur det här, häva köpet. Distansköplagen ger 14 dagars ångerrätt.

Last edited:

Sweeney Todd

Vägrar Bogan.
Gick med
8 Apr 2004
Hoj
YZF 750R -93 (såld)
Kolla ångerrätten. 14 dagar från beställningsdatum om jag inte minns fel.

Kolla även om du skrivit på ett porteringsavtal. Har du gjort det har du fötterna torra. Om en operatör inte kan portera över en kund får dom absolut inte välja en annan teknik på egen hand.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Typiskt ful marknadsföring, man ringer och tränger sig på när folk kanske står och diskar, nattar ungar eller är upptagna med annat och inte riktigt kan bemöta påträngande säljarsnack. Och allt spelas in och tas som avtal. När man läger på luren står man där sedan och undrar vad som hänt (med ett avtal på halsen)...

De hade lika gärna kunnat sända hem papper för påseende och information om alla detaljer, men då säljer de antagligen inte lika mycket :rolleyes:

Nix telefonspärr tar bort en del och resten får man använda nummerpresentatören till (och hoppas inga viktiga samtal är "privata" eller börjar på 0851, 063 m.fl.).

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Tele2 är bara SKIT, har haft strul med dom på firman, tillslut lyckades vi bli av med dom. Enl plus är det den operatör som har överlägset mest klagomål.....

Arthur Dent

Inge Vidare Snabb
Gick med
28 Sep 2004
Hoj
Tele2 är bara SKIT, har haft strul med dom på firman, tillslut lyckades vi bli av med dom. Enl plus är det den operatör som har överlägset mest klagomål.....

Joo. Jag har hört det. Därför känns det inte som ARN helt enkelt fixar e det. En skrattretande grej var när en av dom jag pratat med talade om att jag kunde få det prövat......av Tele2! Muuhahahahaha! Tack! Men ett nej från dig duger lika fint som från någon annan på ert företag!

Hur som helst är ju negativ publicitet alltid dåligt. Jag tar tacksamt emot förslag på andra portaler/forum med många läsare.
Kan man få folk att fundera en gång till innan dom kliver i ett sånt här erbjudande och på samma gång kanske få Tele2 att ändra taktik. Och det känns fint att dela ut en känga. jag tycker man lagt sig på en nivå som är riktig jä-a dålig.

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
"Tele2 kan inte säga upp Comhem eftersom det är kabel, och inte ADSL. Man kan bara "göra slut med din gamla operatör" om det redan är ADSL."

det där är ju någorlunda klart för en annan men det beror kanske på att jag inte är helt obekant med telecom/isp branschen.

Du får betala dubbelt under uppsägningstiden hos comhem, har man lång bindningstid på den fasta uppkopplingen så får man se det som att man får gratis mobilt internet, vad jag har fattat av de mobila kampanjerna så kostar det inget fram till årskiftet, en del kan ha så långa bindningstider på sin fasta uppkoppling att det kommer få betala för dubbla uppkopplingar ett tag efter årskiftet.

Last edited:

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Hoj
Suzuki GSXR1100
Tele2 är ett rent ut sagt ett blufföretag!
Min tjej höll på att hamna i inkaso då tele2 hade öppnat ett abonemang i hennes namn utan hennes vetskap. Det var en av tele2´s säljare som hade spelat in "avtalet" själv. Han hade även strulat till det lite då det var Min tjejs namn, hennes mammas personnummer och adress.
Avtalet upphävdes dock snabbt då det drevs vidare med en polisanmälan....

Mrs. Laphroaig

Guest
Jag har vunnit en lååång kamp mot tele2, slutade med personlig ursäkt från vice vd samt en check på 1500 kr tillbaka för mina utlägg jag haft under tiden!

Behöver du hjälp/frågor så skicka ett PM :)

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Tele2 är ett rent ut sagt ett blufföretag!
Min tjej höll på att hamna i inkaso då tele2 hade öppnat ett abonemang i hennes namn utan hennes vetskap. Det var en av tele2´s säljare som hade spelat in "avtalet" själv. Han hade även strulat till det lite då det var Min tjejs namn, hennes mammas personnummer och adress.
Avtalet upphävdes dock snabbt då det drevs vidare med en polisanmälan....

Har en liknande historia, där de klippte och klistrade i ljudband (vilket kunde även bevisas).
Vid hot om polisanmälan, drogs allting tillbaka

Policy:va

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
Tuono V4
Hur kan ni nöja er med att avtalen hävs/dras tillbaka när de bedriver avtalsbedrägerier?

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Det är allmänt känt på det företaget att telemarketing-avdelningen är svinpälsar. Ringer upp, har noll koll på teknik, avtal och regler och säljer för glatta livet. På supporten är det mycket slit för att försöka få rätt på sånt, vilket förstås blev svårt. Att det bara är adsl som går att "göra slut med gamla operatören" beror på att bolagen har något slags samarbete och en gemensam databas för uppsägningarna för just adsl, det går via automatik. Att det inte går med kabel-kunder SKA säljaren veta. Ring dem och säg att du vill tala med "antichurn-avdelningen" eller uppsägningsavdelningen. Där finns det ingen tidspress som de andra har, och de har fler verktyg (kompensation och dylikt) att spela med. Du bör kunna få några avgiftsfria månader när de har klantat sig på detta sätt. Brukar vara rätt lång kö, men håll ut. På de samtalen sitter de duktiga personerna som regel.

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Du har 14 dagars ångerrätt vid distansavtal. Häv bara. Om de fortfarande strular, hota med ARN. Om de FORTFARANDE strular, skicka mig ett PM.

Arthur Dent

Inge Vidare Snabb
Gick med
28 Sep 2004
Hoj
Tack för många bra svar. Nu har jag fått en hel der mer kött på benen.
Jag släpper inte det här nu, utan går vidare!

Under tiden är det fint om fler hör av sig. För mycket amunition kan jag knappast få.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag har också blivit lurad av Tele2 men det slutade med att de fintade bort sig själva så jag fick kontraktet ändrat till 1 månads uppsägningstid (ska vara 3), 3 månader utan abonnemangsavgift och 400:- att ringa för.
Efter att ha talat med 3st olika på kundtjänsten och fått kontraktet i handen så gav de med sig och erbjöd sig att häva mitt abonnemang men det är ju så förmånligt så det är bara dumt. Nu har de dessutom tagit bort detta abonnemang då de tjänade alldeles för dåligt på det.
Detta gäller deras mobiltelefoni, Tele2 Smart som de kallar det (90:-/månad, endast 69 öre/samtal) men det är väl samma skit på bredband antar jag.

Funderade på att teckna deras bredband men förnuftet kom tillbaka och jag sitter fortfarande med äckligt svindyra Telia, men det krånglar aldrig och de har en någorlunda fungerande kundtjänst. Fan va roligt det lät då, "fungerande kundtjänst" :rofl

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Tycker att någon typ av åtminstone konsumenträtt borde ingå i gymnasieutbildningen.. Förvisso mindre jobb för oss (blivande) jurister, men många företag utnyttjar juridisk okunskap å det grövsta.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Tele2 är ett bluffbolag. de lurade på mig ett företagsabbonemang vilket inte kunde sägas upp hur som helst TROTS att Jag tackat nej. Sen hotade jag med stämning och då var det inga problem. Gör det så låter dom dig vara.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati