telefon som blockerar nummer?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Finns det telefoner att köpa som inte tillåter Skyddade nummer eller andra nummer som konstant ringer upp alla i Sverige?

Det har varit ett nummer 0313481660 som ringt mig hur många gånger som helst. Idag så valde jag att svara och säga att jag inte är intresserad, dock var det ju det typiska 2 sekunders tystnaden, varvid jag redan svarat med min hallå-fras, som ingen lyssnar på... och man hör hur det knäpper till och en säljare kopplas in som är jättetrevlig, men inte hörde min fras... tydligen då han var helt ovetande om vad jag sagt under de tysta 2 sekunderna.

Jag kan tipsa er att svära loss lite under de första 2 sekunderna och sedan se vad dom säger. :)

Förövrigt den här killen efter att inte låtit mig tala förrän han sagt sitt, slängde på luran när jag sa "ni har ringt mig hur många gånger som helst, kan ni ta bort mig från listan".. *KLICK* sa det efter nått snabbt ord "okej jag tar bort dig"... trevligt värre.

Ringde tillbaka numret i fråga och där säger en trevlig röst "det är inte säljsamtal", och sedan säger hon i nästa mening "vi är ett sälj och marketingföretag"... hmm.

Nåja, slutfrågan ... finns det hemtelefoner som gör att man kan välja att vissa nummer helt enkelt inte besvaras alls / tillåts inte komma fram / ringa, eller får ett automatsvar som jag själv kan spela in typ några väl valda ord.

Blev lite lång tråd, sorry =)

Mekus

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HyrKalsong 650 GT Comet
Om jag inte missminner mig så kan du blockera nummer genom din operatör. Du ringer alltså kundtjänst hos din telefonoperatör men jag tror inte att du kan lämna några meddelande. Tur är väl det den dagen svärmor råkar ringa från skyddat nummer

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Hahaha, jag sade åt en sådan där att jag inte vara intresserad. Det ända jag fick som svar var en djup suck och *klick*
Även om inte hade tänk köpa något så är det ju riktigt dålig reklam för dom som väljer att använda sig av ett sådant bolag.

MR. Aprilia

Gammal Hojjbuse
Gick med
25 Sep 2007
Hoj
Hojj..
Vad jag vet så fins det inga sådana tellefoner.
Säg nästa gång till dessa säljare.( Konstigt du är den fjärde som ringer i dag:va Jasså seger de. och du säger! att du fortfarande inte är intreserad:yoparty Och sedan HEJDÅ Klick:D :D :D

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Senast jag kolla upp gick det inte spärra ingående bara utgående, men det kanske har ändrats nu.

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Senast jag kolla upp gick det inte spärra ingående bara utgående, men det kanske har ändrats nu.

Still the same. Iaf om du vill göra det via mobilen. Annars är det ringa till din operatör som gäller. :huvet

Edit: Du kan göra grupper av de nummer du har och endast tillåta de ringa. Men om då någon ringer från hemligt nummer eller om någon polare bytt nummer/what so ever så missar du dessa samtal. Vilket suger getpung. Detta gäller bara SE vad jag vet.

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Gammal Funduro
Jag sitter just och leker med den funktionen. Bytte till IP-telefoni för ett tag sen och satte i den vevan upp en Asteriskväxel i en gammal laptop jag hade över. I den kan man göra en massa roliga grejor, bl.a. kan man lägga i svartlistor med nummer man inte vill ha. Inte nog med att dom bara spärras eller läggs on hold med pausmusik för evigt, man kan styra dom vart man vill. En kille skickade telefonförsäljarna till ett meddelande som sa att han var upptagen och bad dom ringa om fem minuter. Nästa gång samma nummer kom upp så skickades dom till en ljudfil med skrikande apor.
Dolda nummer går att göra lika med, eller om man vill, skickas dom till ett meddelande som ber dom knappa in sitt nummer, annars kopplas dom bara bort.

Sweeney Todd

Vägrar Bogan.
Gick med
8 Apr 2004
Hoj
YZF 750R -93 (såld)
Om jag inte missminner mig så kan du blockera nummer genom din operatör. Du ringer alltså kundtjänst hos din telefonoperatör men jag tror inte att du kan lämna några meddelande. Tur är väl det den dagen svärmor råkar ringa från skyddat nummer

Nope. Får inte göras enligt lag. Däremot kan man som abonnt, iaf hos Telia, spärra utgående samtalstyper (Telia Kod 30 kr/mån).

NIX telefoni är ett bra register MEN gäller enbart om du tidigare INTE varit i kontakt med bolaget som vill kränga grejor. Har/är du kund hos exempelvis DN får dom ta kontakt med dig via telemarketing.

*Larre*

Medlem
Gick med
5 Jul 2005
Hoj
Såld, senast Speed Triple -02
Tack larre den grejjen ska jag testa:yoparty
Observera att den bara klarar av att blockera skyddat eller okänt nummer!
Har för mig att jag har sett en nummerpresentatör från Bang & Olufsen som även klarade att hindra specifika nummer... Den som orkar leta kanske finner! :)

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
Om jag registrerar sig på nix får opinionsundersökningsföretag ringa till mig då?

Det ringde 4 ggr från samma nummer i lördags, de 2 första gångerna ringde det bara en eller två signaleroch slutade ringa. Tredje gången hann jag svara men det kopplades inte fram något samtal. Fjärde gången svarade jag och det kopplades fram en telefonist som sa sig vara från något opinionsföretag och frågade efter min sambo. Jag sa att hon inte var hemma och då frågade telefonisten när hon kommer hem, då sa jag att det är ingen idé att ni ringer igen för hon är ändå inte intresserad av att svara på massa frågor. Dessutom har det ringt 4 ggr från det här numret idag, "Det verkar ju konstigt att det skulle ringa 4 ggr från våra listor." Då sa jag ge mig ditt hemnummer så kan jag ringa dig 4 gånger om dagen och bara lägga på, sen la jag på luren. Får väl se om de ringer igen. :gnissla

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Kopplade ur sladden från hemtelefonen i vintras och har itne kopplat in den än. Så jävla skönt att slippa en massa samtal från säljare, de som vill få tag på mig har mitt mobilnummer och har de inte det så var det inte så jävla viktigt.
Där ser man dessutom namnet på den som ringer (om man har det inlagt såklart) och då kan man välja att inte svara om det ringer ett okänt nummer, vilket deet gör alldeles för ofta.

pinocchio

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2007
Hoj
1998 Suzuki Gsxr 750
Jag sitter just och leker med den funktionen. Bytte till IP-telefoni för ett tag sen och satte i den vevan upp en Asteriskväxel i en gammal laptop jag hade över. I den kan man göra en massa roliga grejor, bl.a. kan man lägga i svartlistor med nummer man inte vill ha. Inte nog med att dom bara spärras eller läggs on hold med pausmusik för evigt, man kan styra dom vart man vill. En kille skickade telefonförsäljarna till ett meddelande som sa att han var upptagen och bad dom ringa om fem minuter. Nästa gång samma nummer kom upp så skickades dom till en ljudfil med skrikande apor.
Dolda nummer går att göra lika med, eller om man vill, skickas dom till ett meddelande som ber dom knappa in sitt nummer, annars kopplas dom bara bort.

Det där är humor :tummenupp

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Om jag registrerar sig på nix får opinionsundersökningsföretag ringa till mig då?

Japp, jag är ganska övertygad om det, jag var jävligt tidigt ute med att NIX'a mitt nummer, men opinionsundersökningar ringer ibland ändå, jag vet inte om det är för att jag alltid tar mig tid att svara på alla deras frågor.
Dessutom brukar dom fråga om man vill vara med i deras webbundersökningar istället för att bli uppringd, vilket jag gärna är, det tar ungefär samma tid som att fylla i "vilken hundras är du" testet som cirkulerar med e-post med jämna mellanrum, men här utgår oftast någon form av ersättning som man kan skänka till välgörenhet eller på något vis få utbetald, jag skänker alltid min.

Opinionsundersökningar leder ju ofta till någon form av produktutveckling, och kan jag på något vis i någon promille påverka exempelvis en korkad förpackning, vilka kanaler som ska ingå i viasats olika kanalpaket eller vad som är viktigt för mig hos en mobiltelefonoperatör så gör jag gärna det.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag är med på NIX dagen då mitt nya hemtelefonnummer aktiverades. Men det hjälper INTE. De skiter fullständigt i NIX-listan. Och säger bara typ "jasså det visste vi inte". Jag har slutat att svara på telefonnummer som ser ut som officiella nummer så att säga. Problemet är ju att dom inte fattar hinten även när det ringt 20-30 ggr... seriöst. Och då måste man svara och vara lite otrevlig.

Det hade varit skönt att helt enkelt blockera dom direkt.

Den här snubben som ringde ringde från Glocalnet, och han frågade om jag har bredband... och det roliga är att de har redan ringt hundra gånger om det och jag har sagt att jag inte vill ha mer samtal. Men alla dessa callingcenters har troligen egna listor och man blir aldrig av med det.

jag funderar allvarligt på att fimpa hemtelefonen helt och köra enbart med mobilen.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024