Telia ADSL utan telefonabbonemang. Enkelt nej!

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Har fast telefon idag för det behövdes för ADSL för en massa år sedan. Har Telia ADSL med bindningstid just nu.

Kollade då med Telia om kan säga upp min fasta telefon som jag aldrig använder.

Då blev det krångligt satan:huvet

Jag betalar i dag 299kr för 8mit ADSL för jag har fast tel hos Telia. 150kr för den fasta telefonen jag aldrig använder. 449kr

Vill jag bara betala nätavgiften på 89kr i månaden blir mitt 8mit dyrare. 329kr istället + 89kr, alltså 418kr. Sen vill dom ha 550kr för att koppla bort min fasta telefon!!!!!!!! Jag frågade 3gånger om hon verkligen sa rätt.:va Det är ju helt otroligt att man får göra så här?

Istället tycker Telia att jag ska skaffa deras tripleplay eller vad det hette. Bredband, IP-tel, och digitaltv. För 369kr i månaden. Jag behöver varken IP-tel eller digitaltv men detta blir ju nästan samma pris som jag betalar nu typ.

Hur fan ska man fatta vad man ska betala när man läser en text som denna hos Telia.

Har du rätt modem för Digital-tv?
För att se på Digital-tv behöver du det silverfärgade modemet ZyXEL Prestige 660H. Kontrollera, innan du beställer, att du har det här modemet. Om du inte har det, får du det utan extra kostnad när du beställer Digital-tv. Välj bara till det nedan.

Erbjudandet har en bindningstid på 12 månader och gäller privatpersoner som har Telia Bredband. Tekniska begränsningar gör att vi inte kan leverera erbjudandet till alla adresser. Det kan inte kombineras med andra erbjudanden från Telia på bredband eller Digital-tv. Gäller tom 2007-10-22 eller så långt lagret räcker. Om du redan har Telia Digital-tv ingår ingen digitalbox. Kanalpaket Multi kan bara tecknas av dig som inte redan har Multi. Leverans sker normalt inom 10 arbetsdagar. Fakturaavgift på 19 kr tillkommer. Betalar du med Telia eFaktura slipper du fakturaavgiften

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
1. ta inte Trippel play från telia!!! du har 8Mbit tjänst men 6Mbit blir förhandsbokat för digital-tv så du får 2Mbit över till surfa på internet!

2. avsluta allt hos telia, ta en 8Mbit bredbands tjänst hos BBB a.k.a Telenor UTAN fast telefon och betala 50:- i nät avgift till BBB för telefonledningen ADSL går på.. så gör jag idag sedan 2år tillbaka utan problem,

Mackis

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2005
Hoj
Tomt
Det stämmer att priset går upp 30kr/mån när man inte längre har telia som förval på sin telefoni, vilket inträffar om man inte längre har ett fast abb.

Men att de kostar 550kr att koppla ur, det har jag aldrig hört, och heller aldrig sagt till kunderna :va

Grötboll

Full gas, motorras.
Gick med
2 Feb 2006
Hoj
CBR600
1. ta inte Trippel play från telia!!! du har 8Mbit tjänst men 6Mbit blir förhandsbokat för digital-tv så du får 2Mbit över till surfa på internet!

1. Stämmer inte, enligt hemsidan och tekniker på telia blir endast uppbokningen aktuell när du har 24Mbit. 8, 2, 0,25 påverkas inte.

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......

2. avsluta allt hos telia, ta en 8Mbit bredbands tjänst hos BBB a.k.a Telenor UTAN fast telefon och betala 50:- i nät avgift till BBB för telefonledningen ADSL går på.. så gör jag idag sedan 2år tillbaka utan problem,

Hade jag inte en massa månader bindningstid kvar på mitt ADSL hade jag fimpat dom direkt!:mad:

Det stämmer att priset går upp 30kr/mån när man inte längre har telia som förval på sin telefoni, vilket inträffar om man inte längre har ett fast abb.

Men att de kostar 550kr att koppla ur, det har jag aldrig hört, och heller aldrig sagt till kunderna :va

Denna tjej gjorde det. 3 gånger till och med. Jag var tvungen att fråga tre gånger för jag fattade inte att dom ska ha betalt för att koppla bort telefonen.

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
1. Stämmer inte, enligt hemsidan och tekniker på telia blir endast uppbokningen aktuell när du har 24Mbit. 8, 2, 0,25 påverkas inte.

kan så vara men jag måste lägga till ett varningens finger.

Bara för att du har en 24Mbit tjänst betyder de inte att du synkar 24Mbit osv.

du kan ha en 24MBit tjänst men har en synkad hastighet på text 12Mbit då har du bara 6Mbit över till vanligt användning.

hur jag vet? jobbar på last line support av ADSL nät. dock inte på telia.

Haha, stämde inte hos mig.
Testade digitaltv det plockade 5 mbit av mina 8. Detta var hos telia.

just detta har jag hört från flera andra med telia som ISP :)

Last edited:

ninjaniklas

Varför läser folk det här?
Gick med
16 Nov 2005
Hoj
Ingen
Haha, stämde inte hos mig.
Testade digitaltv det plockade 5 mbit av mina 8. Detta var hos telia.

Det kan bero på avståndet till telestationen. Jag har samma problem, när jag har digitalboxen på så drar jag ner i ca. 2.5 Mbit av 8. Stänger jag av boxen så kan jag untnyttja istortsett full bandbredd.

I vanliga fall där man bor närmare stationen så blir man tilldelad ca. 14 Mbit, om man har 8 Mbit's bredband, varav ca. 5.5 tas av boxen, det ger ca. 8 kvar till 'surfandet'. I mitt fall kunde dom bara leverera ca. 9 Mbit totalt, därav min dåliga 'surfbandbredd'

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Ahh, en intressant tråd.
Jag har i dagsläget Felia 24mbit som egentligen borde heta Felia, upp till max18mbit.
Jag betalar också för fast telefon sedan 5 år tillbaka men använder den inte.
Så man kan säga upp skiten och ändå få ADSL? Vilka erbjuder detta och om de gör det, erbjuds det på alla platser där man kan få tillgång till dem?

Det vore så jävla skönt att få slippa betala ca 600:-/månad till äckliga telia som ändå inte kan göra ett skit rätt. De ville ha betalt för att skicka ut en tekniker när de hade klantat sig, som tur var så kände hyresvärden servicekillen som hävdade att det var Telias fel=de fick stå för det.

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Det kan bero på avståndet till telestationen. Jag har samma problem, när jag har digitalboxen på så drar jag ner i ca. 2.5 Mbit av 8. Stänger jag av boxen så kan jag untnyttja istortsett full bandbredd.

I vanliga fall där man bor närmare stationen så blir man tilldelad ca. 14 Mbit, om man har 8 Mbit's bredband, varav ca. 5.5 tas av boxen, det ger ca. 8 kvar till 'surfandet'. I mitt fall kunde dom bara leverera ca. 9 Mbit totalt, därav min dåliga 'surfbandbredd'
Jag har bredbandsbolaget 20 ner, 3 upp.

Betalar 349 per månad. Vill man inte ha telefon tillkommer en nätavgift på något, men har man iptelefon för 0kr per månad så blir det ingen nätavgift. Fiffigt =)

Maciver

None
Gick med
5 Feb 2004
Hoj
VFR -08

Det bästa var att Telia själv sa att det inte ska påverka på upp till 8 mbit och avståndet inte skulle spela någon roll. Tydligen visste inte kundtjänst vad de snackade om.

ninjaniklas

Varför läser folk det här?
Gick med
16 Nov 2005
Hoj
Ingen
Det bästa var att Telia själv sa att det inte ska påverka på upp till 8 mbit och avståndet inte skulle spela någon roll. Tydligen visste inte kundtjänst vad de snackade om.

Nej inte vet dom mycket ialla fall. Sackade med en tjej om problemet för nån vecka sedan, hon hänvisade bara till nån sida där dom hade samlat tips om vad som kunde förbättra hastigheten. '-Du måste ha kopplat in något som stör modemet, det kan vara en mikrovågsungn eller bärbar telefon' sa hon.

När jag för 4 gången sa att jag inte hade ändrat eller kopplat in någonting, förutom digitalboxen så sa hon att dom skulle ringa upp om det var nått fel på linan, dom kunde inte kontrollera om man använde telefonen. Efter en vecka tröttnade jag och ringde upp och fick då förklarat för mig det som jag skrev i mitt tidigare inlägg. Man får alltid olika svar när mar ringer till Telia, men det är väl samma sak vilken support man än ringer.

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
GSX-R 1000 K7
:corn

Inte helt sant det där.

hur jag vet? jobbar på last line support av ADSL nät. dock inte på telia.

Du snackar ren skit.
Ja skiter i vad du jobbar med, men kom fan inte o säg att du kan mer om telias nät för att du jobbar för ett annat bolag.
För det ser jag svart på vitt att du inte har någon rätt till.
Hur vet jag? Jag jobbar på TeliaSonera. :D

Jag vet inte om det kostar, men om det kostar så vet jag att det är inget annat än rimligt då vi måste boka tekniker som åker till din station och kopplar om dej.

Sanning med modifikation det där :mattias
Allting handlar om vilken kapacitet din linje klarar av till ditt hem. Förutsatt att kund har läst manualen och följer den när det gäller inkoppling.

Exempel 1,
Kund har UPP TILL 8mbit men kan komma upp i ~19mbit när han har UPP TILL 24mbit.
Kunden beställer IPTV, vad händer? Kund får en IPTV profil till anslutningen vilket gör att han synkar i högst 14mbit. Kommer han upp i 14mbits till modemet(även kallat synk)?
Svar ja.

Kund har en synk på 14. Dessa 14 skall fördelas till 8 för surfning & högst 6 till tv.
14-6=8 :tummenupp

Kund märker inte av att han har tv förutom högre pingtider.

Exempel 2,
Kund har UPP TILL 8mbit & synkar i 7.5mbit. Dvs, hans linje hem klarar helt enkelt inte av mer än 7.5mbit. Kan han få digitaltv? Svar ja.

UPP TILL 8-6=2 Men kund synkar ju bara i 7.5 då blir det ju 7.5-6=1.5 kvar att surfa med. NÄR DIGITALTVN ÄR IGÅNG.

Vissa kunder får bra fungerade TV på sina 5000m. Hur är det med surfningen? Knapert, men det går.
Andra kan inte ens ha det på 3100m. Vad är det som skiljer dem åt? Längden? Ja. Men också kvaliteten på linjen!

Det är där många faller på, kvaliteten på linjen. Var jag tydlig nog? :)

Sen att kundtjänst inte har samma kunskap om grejerna dem säljer är väl en sak. Men att inte ha tillräcklig kunskap & informera vedebörande kunder med all info dem kan tyckas skall ha, är förjävligt.

Ni som har har problem med kundtjänst, ring in till supporten. Förklara erat läge, o hoppas snällt om att supporten kan hjälpa er att prata med kundtjänst och förklara.
Sen är det alltid bra att ta namn på dem personerna man pratar med utifallatt man får fel information och kan hjälpa oss få hjälpa dem som har fått nånting om bakfoten.
Bör dem inte kunna skiten direkt från början? Absolut, tyvärr är ingenting perfekt i denna värld :(

edit, http://sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3232820&postcount=7

Last edited:

Jojjeman

aka farfar
Gick med
12 Apr 2006
Hoj
En tung
Jag pratade med telia så sent som förra v, och då var det inga problem o stänga hemtelen o bara ha bredbandet kvar. Dock så kostade det nått mellan 30-60:- i månaden för bara linjen till adsl då.
Och till trådstartaren, den kan ju vara för att du har bindningstid som det inte går..men du kan gott ringa dem igen..får ju alltid olika bud hos dem!

Nu stängde jag iof av både hemtele o internet, o skaffade mig comhem där jag iaf får mina 24mbit som ja betaler för. Samt att de snart ska leverera bra mkt snabbare hastigheter också.

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Jag pratade med telia så sent som förra v, och då var det inga problem o stänga hemtelen o bara ha bredbandet kvar. Dock så kostade det nått mellan 30-60:- i månaden för bara linjen till adsl då.
Och till trådstartaren, den kan ju vara för att du har bindningstid som det inte går..men du kan gott ringa dem igen..får ju alltid olika bud hos dem!

Nu stängde jag iof av både hemtele o internet, o skaffade mig comhem där jag iaf får mina 24mbit som ja betaler för. Samt att de snart ska leverera bra mkt snabbare hastigheter också.

Får nog ringa igen för hon måste varit bakis eller nått.

Ahh, en intressant tråd.
Jag har i dagsläget Felia 24mbit som egentligen borde heta Felia, upp till max18mbit.
Jag betalar också för fast telefon sedan 5 år tillbaka men använder den inte.
Så man kan säga upp skiten och ändå få ADSL? Vilka erbjuder detta och om de gör det, erbjuds det på alla platser där man kan få tillgång till dem?

Det vore så jävla skönt att få slippa betala ca 600:-/månad till äckliga telia som ändå inte kan göra ett skit rätt. De ville ha betalt för att skicka ut en tekniker när de hade klantat sig, som tur var så kände hyresvärden servicekillen som hävdade att det var Telias fel=de fick stå för det.

Du kan säga upp hemtel och bara betala en nätavgift + ADSL. Men kolla upp med Telia för det verkar ju vara olika bud. Jag gissar att BBB blir billigast om man bara ska ha bredband.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Du kan säga upp hemtel och bara betala en nätavgift + ADSL. Men kolla upp med Telia för det verkar ju vara olika bud. Jag gissar att BBB blir billigast om man bara ska ha bredband.

Gav upp efter ca 20 minuter i kö till telia. Betalar man mer än en jugoslavisk månadslön per månad för att ha deras sugiga skit så ska de ju ha råd att anställa några fler idioter tycker jag :gnissla
Men tack för tipset, ska mailbomba dem genast!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det är ju bra att du lägger ut Telia anställdas inställning till kunderna så där offentligt, så att alla vet vad ni tycker om era kunder! :tummenupp
Är det där något Telia har tänkt gå ut med i någon kampanj eller så?

Jag har nyss skällt ut inkompetenta idioter på en kundtjänst (dock inte Telia), så jag är verkligen på humör!

m.eriksson

Redneck prostitute
Gick med
25 May 2006
Hoj
Ny 2009
jag saknar min bostadsrätt... BBB 100/100, nu sitter man och suger med telia 24/3, med heltelefon man aldrig använder :)

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
GSX-R 1000 K7
Det är ju bra att du lägger ut Telia anställdas inställning till kunderna så där offentligt, så att alla vet vad ni tycker om era kunder! :tummenupp
Är det där något Telia har tänkt gå ut med i någon kampanj eller så?

Jag har nyss skällt ut inkompetenta idioter på en kundtjänst (dock inte Telia), så jag är verkligen på humör!

Hahahahaha. Telias anställda? Stackare, du kan inte ha de lätt :corn

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Hahahahaha. Telias anställda? Stackare, du kan inte ha de lätt :corn

Jag menar bara på att det är inte så klyftigt om en som utger sig för att vara anställd på TeliaSonera lägger ut "internskämt" på nätet (även om jag är fullständigt medveten om att liknande/samma brev säkert finns på alla ISP's supportavdelningar).

Internskämt är roliga, internt.
Det är mindre roligt för ett företag om det kommer ut att deras anställda föraktar företagets kunder och fäller nedsättande kommentarer om dom.

Och jo, jag har det väldigt lätt...
Jag har ett jobb där jag tycker om att ha kundkontakt.

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS