Tellstick

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Kom över ett begagnat, nästan oanvänt Tellstick Net startpaket + 3 Proove on/off strömbrytare (i övrigt har det 1x magnetsensor, ute-/inne-termometer, 1x dimmer, 2x on/off, 1 utomhusbrytare).

Var väl lite av ett impulsköp och det är ju en kompromiss med 433 MHz.
Största fördelen jag ser är att det är såpass billigt och enkelt att komma igång. För min del kommer totalen landa på kanske 1000 kr och även om man köper nytt kommer man långt med 1500 kr (om man inte ska styra massa taklampor etc).

Har nu automatiserat detta:

*Sovrumslampan dimrar upp från 5-50% under en halvtimmes tid innan alarmet ringer.
*När ytterdörren öppnas får jag en notifikation i telefonen (i framtiden ska den få styra hall-belysningen och något mer kanske).
*Fönsterlampor tänds och släcks automatiskt (följer soluppgång/nedgång).


Fler saker som ska automatiseras/styras:

*Ljuset tänds i garaget när dörren öppnas (beställt PIR-sensorer från ebay)
*Utomhusbelysning på fram- och baksida ska tändas automatiskt när det blir mörkt, antagligen kompletterar jag med PIR-sensorer för utomhusbruk så de tänds om någon rör sig i närheten.
*Beställt garageportsöppnare som går på 433 MHz, kommer ha en genväg på mobilen som öppnar/stänger.


Det där med Tasker lät väldigt intressant!



En fråga: Jag saknar nolla i alla lampströmbrytare i hemmet. Det finns ingen mottagare som fungerar utan nolla va? Annars måste den gå på batteri eller? Den ska helst få plats bakom, så 50x50x20 mm är nog absolut max.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Kom över ett begagnat, nästan oanvänt Tellstick Net startpaket + 3 Proove on/off strömbrytare (i övrigt har det 1x magnetsensor, ute-/inne-termometer, 1x dimmer, 2x on/off, 1 utomhusbrytare).

Var väl lite av ett impulsköp och det är ju en kompromiss med 433 MHz.
Största fördelen jag ser är att det är såpass billigt och enkelt att komma igång. För min del kommer totalen landa på kanske 1000 kr och även om man köper nytt kommer man långt med 1500 kr (om man inte ska styra massa taklampor etc).

Har nu automatiserat detta:

*Sovrumslampan dimrar upp från 5-50% under en halvtimmes tid innan alarmet ringer.
*När ytterdörren öppnas får jag en notifikation i telefonen (i framtiden ska den få styra hall-belysningen och något mer kanske).
*Fönsterlampor tänds och släcks automatiskt (följer soluppgång/nedgång).


Fler saker som ska automatiseras/styras:

*Ljuset tänds i garaget när dörren öppnas (beställt PIR-sensorer från ebay)
*Utomhusbelysning på fram- och baksida ska tändas automatiskt när det blir mörkt, antagligen kompletterar jag med PIR-sensorer för utomhusbruk så de tänds om någon rör sig i närheten.
*Beställt garageportsöppnare som går på 433 MHz, kommer ha en genväg på mobilen som öppnar/stänger.


Det där med Tasker lät väldigt intressant!



En fråga: Jag saknar nolla i alla lampströmbrytare i hemmet. Det finns ingen mottagare som fungerar utan nolla va? Annars måste den gå på batteri eller? Den ska helst få plats bakom, så 50x50x20 mm är nog absolut max.

Korrekt. Den måste ha nolla alternativt vara batteridriven.
Jag tror att Nexas inbyggda mottagare drivs av matningen med 230V. dvs du kan då inte sätta dom vid strömbrytaren.

Å andra sidan så är det ju inte särskillt mycket svårare att istället stoppa en inbyggd mottagare i kontakten som du vill styra.

Dvs om du vill styra taklampan så sätter du mottagaren i dosan i taket.
Det är ju likadana dosor där som överallt annars. Det är ju bara locket som är annorlunda.
Om du inte bor i ett gammalt hus då förstås. Dvs ett där det sitter en honkontakt på en kort sladdstump och en krok i taket bara.

Men då går det att lägga mottagaren i koppen som man har för att inte krok och kontakt ska synas.
 

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Korrekt. Den måste ha nolla alternativt vara batteridriven.
Jag tror att Nexas inbyggda mottagare drivs av matningen med 230V. dvs du kan då inte sätta dom vid strömbrytaren.

Å andra sidan så är det ju inte särskillt mycket svårare att istället stoppa en inbyggd mottagare i kontakten som du vill styra.

Dvs om du vill styra taklampan så sätter du mottagaren i dosan i taket.
Det är ju likadana dosor där som överallt annars. Det är ju bara locket som är annorlunda.
Om du inte bor i ett gammalt hus då förstås. Dvs ett där det sitter en honkontakt på en kort sladdstump och en krok i taket bara.

Men då går det att lägga mottagaren i koppen som man har för att inte krok och kontakt ska synas.

Tack för ett bra svar :)

Tänkte också på att sätta den uppe vid lampan, men tyvärr skruvas kroken (som lampan ska hänga i) mitt i dosan, så där finns ingen plats. Visserligen har nog alla lampor en kopp som skulle kunna dölja en mottagare. Får klura lite på det.

Borde gå att göra en trappkoppling i så fall?

edit: enligt den här bilden
attachment.php
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Tack för ett bra svar :)

Tänkte också på att sätta den uppe vid lampan, men tyvärr skruvas kroken (som lampan ska hänga i) mitt i dosan, så där finns ingen plats. Visserligen har nog alla lampor en kopp som skulle kunna dölja en mottagare. Får klura lite på det.

Borde gå att göra en trappkoppling i så fall?

edit: enligt den här bilden
attachment.php

Hmm.
Ja. Så är det ju. Många takdosor har en krok som skrivas i mitten. Då kan det bli lite trångt att få in mottagaren såklart.
Jag har ju inte koll på exakt hur stora mottagarna för inbyggnad är men dom borde gå att gömma i koppen på lampan. Om inte annat så kanske man får offra sig och leta reda på en rymligare kopp.

Det är lite synd att det i många hus inte är draget några nollor förbi brytarna i väggen.
Har man bara en vanlig brytare så har det väl förvisso ingen betydelse men det finns ju fall där man kanske vill ha en nolla även där.
I nyare eldragningar så har man ofta nollan draget samma väg. Dvs nolledningen går genom samma dosa som brytaren sitter i men går bara igenom.

Vid närmare koll så verkar det faktiskt som att vissa av Nexas mottagare inte behöver någon nolla.
Exemeplvis
http://www.clasohlson.com/se/Inbyggnadsmottagare-universaldimmer-Nexa-WMR-252/36-5271?LGWCODE=365271000;83823;6341&gclid=CjwKEAiA9s_BBRCL3ZKWsfblgS8SJACbST7Dz4wYjkOd7LTAlG9CTZ0oTwW1MlsvGcn6BlfJYSs0rxoCLuXw_wcB&gclsrc=aw.ds

Den verkar bara ha anslutning för Fas och tändledning.
Den stödjer absolutdimmning via Tellstick också enligt vad jag hittat.
Den är för att gömma bakom brytaren i väggen och då kan du styra antingen med brytaren eller med en fjärrkontroll.

Däremot verkar det som att on/off brytarna vill ha nolla.

gissningsvis räknar man med att för dimmern så kan den sno lite spänning på vägen vilket inte ett on/off relä kan göra på samma sätt.
 

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Hmm.
Ja. Så är det ju. Många takdosor har en krok som skrivas i mitten. Då kan det bli lite trångt att få in mottagaren såklart.
Jag har ju inte koll på exakt hur stora mottagarna för inbyggnad är men dom borde gå att gömma i koppen på lampan. Om inte annat så kanske man får offra sig och leta reda på en rymligare kopp.

Det är lite synd att det i många hus inte är draget några nollor förbi brytarna i väggen.
Har man bara en vanlig brytare så har det väl förvisso ingen betydelse men det finns ju fall där man kanske vill ha en nolla även där.
I nyare eldragningar så har man ofta nollan draget samma väg. Dvs nolledningen går genom samma dosa som brytaren sitter i men går bara igenom.

Vid närmare koll så verkar det faktiskt som att vissa av Nexas mottagare inte behöver någon nolla.
Exemeplvis
http://www.clasohlson.com/se/Inbyggnadsmottagare-universaldimmer-Nexa-WMR-252/36-5271?LGWCODE=365271000;83823;6341&gclid=CjwKEAiA9s_BBRCL3ZKWsfblgS8SJACbST7Dz4wYjkOd7LTAlG9CTZ0oTwW1MlsvGcn6BlfJYSs0rxoCLuXw_wcB&gclsrc=aw.ds

Den verkar bara ha anslutning för Fas och tändledning.
Den stödjer absolutdimmning via Tellstick också enligt vad jag hittat.
Den är för att gömma bakom brytaren i väggen och då kan du styra antingen med brytaren eller med en fjärrkontroll.

Däremot verkar det som att on/off brytarna vill ha nolla.

gissningsvis räknar man med att för dimmern så kan den sno lite spänning på vägen vilket inte ett on/off relä kan göra på samma sätt.

Verkar finnas några med cirkamått 40x40x15 mm och det borde gå att gömma undan en sån liten sak :)

Dimmern du länkar är intressant, men enligt någon recension på classe så drar den lite ström för att kunna fungera, med resultatet att vissa lampor inte blir helt släckta när den står på 0. Det är väl lite av en dealbreaker känner jag.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Verkar finnas några med cirkamått 40x40x15 mm och det borde gå att gömma undan en sån liten sak :)

Dimmern du länkar är intressant, men enligt någon recension på classe så drar den lite ström för att kunna fungera, med resultatet att vissa lampor inte blir helt släckta när den står på 0. Det är väl lite av en dealbreaker känner jag.

Ja. Jag såg nu att det var någon som skrivit om det.
Faktum är att jag har märkt sådana tendenser på vissa kombinationer med LED lampor och pluginmottagare som varit on/off också.
Det var dock ohyggligt svagt ljus i det fallet jag sett. Visserligen med annan mottagare också men i alla fall.
det var med en äldre variant på Nexas pluginmottagare som bara slår på eller av.

Om det inte lyser mer än det jag upplevde då så är det inget problem.
Det lyser så svagt att du inte ser det annat än om du en mörk natt släckt ner allt annat och tittar på lampan.
Men det finns givetvis risken att det är mer läckström i den här och att den då lyser lite starkare men jag misstänker att det är samma. I sådant fall är det inget jag skulle bry mig om.

Jag råkade ut för det i sovrummet och inte ens där var det så mycket att det märktes genom lampskärmen i ett helt nedsläckt sovrum.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top