temp på motorn 77 grader nu,för varmt??

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Som jag har förståt det så går en 2 -taktare bäst om man håller kylar vattnet runt 55 grader :confused:
Vad för det med sig om jag skulle sänka tempen antingen genom att ta bort termostaten och tejpa eller hitta en som öppnar tidigare :confused:

Håkan på starol sa att man skulle få mindre glapp mellan cylinder/ kolv ... högre risk för ras menade han på?? för att kolven skulle expandera av värmen men cylindern skulle inte följa med på samma sätt om man sänkte tempen?

har hört flera olika :confused:

Kan behöva hjälp av er som kan motorer lite bättre:)
 
Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
RS "Alex" skrev:
Som jag har förståt det så går en 2 -taktare bäst om man håller kylar vattnet runt 55 grader :confused:
Vad för det med sig om jag skulle sänka tempen antingen genom att ta bort termostaten och tejpa eller hitta en som öppnar tidigare :confused:

Håkan på starol sa att man skulle få mindre glapp mellan cylinder/ kolv ... högre risk för ras menade han på?? för att kolven skulle expandera av värmen men cylindern skulle inte följa med på samma sätt om man sänkte tempen?

har hört flera olika :confused:

Kan behöva hjälp av er som kan motorer lite bättre:)

Hmm låter lite märkligt, men säger Håkan det så....
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Chris Ash skrev:
Hmm låter lite märkligt, men säger Håkan det så....

är han gud eller??
kanske inte ska använda mig av namn så men jag fick den förklaringen i dag ... men stämmer det tror ni eller?
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Temperaturer

Det är ju mindre toleranser man vill ha.
Tätare motor = högre effekt.
Kallare motor = Mindre problem med carbonisering

MVH
Roffe
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
VRM Roffe skrev:
Det är ju mindre toleranser man vill ha.
Tätare motor = högre effekt.
Kallare motor = Mindre problem med carbonisering

MVH
Roffe

men en tätare motor för med sig högre risk för ras eller?? kör jag med 4% i tanken för jag blandar direkt så borde det typ inte vara något problem eller?

carbonisering är avlagringar på kolven eller är jag fel ute.. det har jag nog inte direkt problem med den ser ganska ren ut om man säger så

edit: finn det liksom ingen baksida med att sänka tempen
 

Daniel_liss

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2005
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki ZX9R
Med all respekt VRM_Roffe... men jag tycker rent logiskt att resonemanget stämmer om man kyler för mycket... men det är bara min lilla lekmanna-åsikt...
 

2meter

Back to sidecar again
Gick med
5 Jul 2004
Ort
Brottby
Hoj
ART/LCR 03/04
Mitt tipps är om Håkan delar med sig av erfarenheter så ta emot och var uppmärksam på vad han säger.Det han inte vet om dessa motorer är inte värt att veta.
JA han e GUD när det gäller detta
/2

www.sidecarracing.org
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
RS "Alex" skrev:
är han gud eller??
kanske inte ska använda mig av namn så men jag fick den förklaringen i dag ... men stämmer det tror ni eller?


Tja, nästan, Kört 125 racer sen 1970-talet, 3 säsonger i GP-VM, EM 4:a 1984 och EM 2:a 1985, nio SM-titlar samt har väldigt bra snurr på sina Aprilior.

Jag brukar lyssna på vad han har att säga i alla fall....
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Chris Ash skrev:
Tja, nästan, Kört 125 racer sen 1970-talet, 3 säsonger i GP-VM, EM 4:a 1984 och EM 2:a 1985, nio SM-titlar samt har väldigt bra snurr på sina Aprilior.

Jag brukar lyssna på vad han har att säga i alla fall....

kanske ska höja tempen då :hihi

amen jag känner mig lite kluven men kanske går ner någon grad, 5 eller så

Gärna fler vinklar på frågan!
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
VRM Roffe skrev:
Det är ju mindre toleranser man vill ha.
Tätare motor = högre effekt.
Kallare motor = Mindre problem med carbonisering

MVH
Roffe

Kallare motor=färre detonationer
Kallare motor=lager lever oftast ett bättre liv
Iaf om vi pratar racer-motorer.

Tätare motor beror ju på lite vad man har för grejer i. Smidda kolvar ska gå lite varmare etc. Kolvspel får man ju sätta därefter.
Min förra cykel gick allra bäst vid 52-55 grader. Nuvarande cykel går klart bäst strax över 60.

Gamla tz'or har för små kylare(standard), och går ofta med en vattentemp på 80-90 grader..
En gatmoppe även om den är trimmad, och inte har rasat ännu, funkar säkert bra vid 70-80 grader.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
oFFkeFF skrev:
En gatmoppe även om den är trimmad, och inte har rasat ännu, funkar säkert bra vid 70-80 grader.

försökte du trampa på mig eller :hihi

a men min termostat ligger så högt som 75 grader, rotax 122 motor!

ska väll sänka lite då!

lager klarar sig bättre men kolven kommer ta mer stryk alltså :)
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
RS "Alex" skrev:
försökte du trampa på mig eller :hihi

a men min termostat ligger så högt som 75 grader, rotax 122 motor!

ska väll sänka lite då!

lager klarar sig bättre men kolven kommer ta mer stryk alltså :)

Det finns ingen "enda" sanning, du får testa om din cykel går bättre kallare eller inte. Bestyckning får du titta en del på när du ändrar kyltempen också.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
oFFkeFF skrev:
Det finns ingen "enda" sanning, du får testa om din cykel går bättre kallare eller inte. Bestyckning får du titta en del på när du ändrar kyltempen också.

blir att sätta den i en bänk då men det finns så dåligt om tider nu... litar du på att gasa slå av läsa av stift eller kör du fett å går ner tills det tar emot??

hörde läsa stift så var mer för luftkylda motorer få höra nu av :yoparty



jävlar va avancerat å dyrt allt med 2 -takt blir :huvet :(
 
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Top