1. Läste diverse trådar om motortemp och det verkar som att 80° är i överkant. När jag puttrar omkring(skogsvägar på landstället, har inte KK än
) i typ 20-30km/h / 5-6krpm så ligger temp-nålen ganska så rakt upp, kanske lite över ibland men aldrig så det närmar sig rött. Men när jag mäter motortempen med ir-termometer så visar den runt 90-95° uppepå topplocket
Menas det att normal temperatur(mätaren visar rakt upp) faktiskt är 95° utanpå topplocket? Eller går den helt enkelt jävligt varmt av någon anledning?
2. Effekten är lite konstig tycker jag, om vi säger att man kör på 2'an från tomgång och vrider linjärt på gasen så: från tomgång till ca 3krpm så går den skit(inte så konstigt), sen vid typ 3-4000rpm slutar den bluddra och rycker lite, pallrar på bra upp till 5-6krpm, där planar helt plötsligt effektkurvan ut och den slutar nästan accelerera. Jag fortsätter vrida gasen och tillslut så hoppar den iväg och fortsätter upp till 10-11000rpm där rödmarkeringen är och jag släpper gasen. Dock så är det ingen större skillnad på acceleration vid 5-6krpm och 8-9000rpm
Knasig YPVS ellerr vad? Inte för att jag har nått emot o ha massa kräm vid 5000varv, men ändå...
3. Det är nått som "klingar" från högersidan på motorn och motorn låter dessutom lite plågad när man varvar(ganska likt vår v70 faktiskt...), Klingandet är ganska svagt och hörs bara när man står still och lyssnar efter det, och det följer motorns varvtal så vitt jag kan höra. Låter precis som att det kommer från trakten runt vattenpump/oljepump o det där...
4. Finns det nått vetenskapligt sätt o kolla ifall den är strypt? Den har orginalsystem o allt sånnt kvar, så pluggen borde sitta kvar tycker jag. När jag köpte den så hade förra ägaren drevat upp den, kommer inte ihåg exakta siffror eftersom hojen inte står här, men jag tror det var en kugg större fram och en eller ett par kuggar ner där bak. Enligt förra ägaren så gick den i 120 utan några enorma problem, orkar verkligen en strypt när den är så pass uppdrevad? Jag har inte varit över 100 med den så jag kan inte bekräfta det, men vid 100km/h så finns det finns det fortfarande en del effekt kvar...(vågar inte köra snabbare innan jag fått kortet, uppkörning i slutet på augusti
)
Föresten, hur många kuggar har orginaldreven? kan ju vara så att en ägare innan han jag köpte den av drevade ner den och förre ägaren bara återställde till orginaldrevning...Ska kolla i morron vad det sitter för drev på nu...
5. Hur mycket olja ska den dra? Oljetanken va 2/3 full när jag köpte hojen och nu är den 1/3, kanske har försvunnit ett par deciliter. Har kört typ 40-50 mil...
![Död :död :död](/img/smilies/nya/dead.gif)
![Brinnre upp :brinnerup :brinnerup](/img/smilies/flamed.gif)
Menas det att normal temperatur(mätaren visar rakt upp) faktiskt är 95° utanpå topplocket? Eller går den helt enkelt jävligt varmt av någon anledning?
2. Effekten är lite konstig tycker jag, om vi säger att man kör på 2'an från tomgång och vrider linjärt på gasen så: från tomgång till ca 3krpm så går den skit(inte så konstigt), sen vid typ 3-4000rpm slutar den bluddra och rycker lite, pallrar på bra upp till 5-6krpm, där planar helt plötsligt effektkurvan ut och den slutar nästan accelerera. Jag fortsätter vrida gasen och tillslut så hoppar den iväg och fortsätter upp till 10-11000rpm där rödmarkeringen är och jag släpper gasen. Dock så är det ingen större skillnad på acceleration vid 5-6krpm och 8-9000rpm
Knasig YPVS ellerr vad? Inte för att jag har nått emot o ha massa kräm vid 5000varv, men ändå...
3. Det är nått som "klingar" från högersidan på motorn och motorn låter dessutom lite plågad när man varvar(ganska likt vår v70 faktiskt...), Klingandet är ganska svagt och hörs bara när man står still och lyssnar efter det, och det följer motorns varvtal så vitt jag kan höra. Låter precis som att det kommer från trakten runt vattenpump/oljepump o det där...
4. Finns det nått vetenskapligt sätt o kolla ifall den är strypt? Den har orginalsystem o allt sånnt kvar, så pluggen borde sitta kvar tycker jag. När jag köpte den så hade förra ägaren drevat upp den, kommer inte ihåg exakta siffror eftersom hojen inte står här, men jag tror det var en kugg större fram och en eller ett par kuggar ner där bak. Enligt förra ägaren så gick den i 120 utan några enorma problem, orkar verkligen en strypt när den är så pass uppdrevad? Jag har inte varit över 100 med den så jag kan inte bekräfta det, men vid 100km/h så finns det finns det fortfarande en del effekt kvar...(vågar inte köra snabbare innan jag fått kortet, uppkörning i slutet på augusti
![Död :död :död](/img/smilies/nya/dead.gif)
Föresten, hur många kuggar har orginaldreven? kan ju vara så att en ägare innan han jag köpte den av drevade ner den och förre ägaren bara återställde till orginaldrevning...Ska kolla i morron vad det sitter för drev på nu...
5. Hur mycket olja ska den dra? Oljetanken va 2/3 full när jag köpte hojen och nu är den 1/3, kanske har försvunnit ett par deciliter. Har kört typ 40-50 mil...
Last edited: