Tempmätare

BALAN

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Aprilia Rally :)
Vart kan man köpa tempmätare till luftkylda motorer? tänkt sätta givaren i kylflänsen på cylindern. finns det färdiga kit att köpa för detta ändamål eller måste man bygga ihop något själv? Hur varmt blir det i flänsarna på cylindern?

Någon som har gjort något liknande?

MVH Niklas

NatoN

Threshold of evolution
Gick med
13 May 2003
Hoj
TL1000R
alltså, tänker du mäta temperaturen på luften emellan flänsarna? Det kan du inte få något riktigt andvändbart värde från.

BALAN

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
NatoN skrev:
alltså, tänker du mäta temperaturen på luften emellan flänsarna? Det kan du inte få något riktigt andvändbart värde från.

nää, jag tänkte mest mäta så att den inte blir överhettad. eftersom jag inte har vattenkylning vet jag inte vart man kan mäta för att kolla så den håller rätt temperatur.

Solid snake

Guest
Prova o köra så kan du vara säker på att den håller rätt temperatur... :D

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
En vätskemotor har tempmätare eftersom kylningen kan gå sönder. Det kan de inte på en luftkyld (om du inte tappar alla flänsarna då :D ), därför behövs ingen på luftkyld. Sålänge du inte står och börjar i en kvart.

BALAN

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
cRoC skrev:
En vätskemotor har tempmätare eftersom kylningen kan gå sönder. Det kan de inte på en luftkyld (om du inte tappar alla flänsarna då :D ), därför behövs ingen på luftkyld. Sålänge du inte står och börjar i en kvart.

Jo, men den har gått på tok för varmt förut, den bara dör när man släpper gasen. nu har jag bytt kolv och tänkte att jag skulle vårda den lite mer denna gången, just därför vill jag se att den inte går för varmt

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
BALAN skrev:
Jo, men den har gått på tok för varmt förut, den bara dör när man släpper gasen. nu har jag bytt kolv och tänkte att jag skulle vårda den lite mer denna gången, just därför vill jag se att den inte går för varmt

Investera pengarna på en bestyckning istället!

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Man kan inte säga vilket munstycke man ska ha om man vet volymen av cylindern, det beror på portning osv. Jag hade 95 i min 60cc cylinder när jag hade moppe.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...