Ten7 kompressor matad!

Monster91

Supercharged Ten7 PRO
Gick med
22 Jul 2007
Hoj
T3N7 Supercharger Edition
Hello!

Jag började med att köpa massa trimkamar,porta toppen,hk kolv,trimfögge(mikuni vm26), men tyckte det inte gick bra endå...

Så jag inhandlade mej en AISIN AMR 300 SUPERCHARGER ifrån stataterna...
Tog la ca 6-7dagar innan jag hade den hemma..
Sen dröjde det ca 1vecka till innan jag började på bygget.

Låt bilderna tala för sej själva ist!
Motorn är en Lifan 120cc 2ventilare med 27mm insugs ventil och 23mm avgas ventil som kommer portas och montera i en trimkam med extra hårda ventilfjädrar...
Kommer även att köras på metanol och hade tänkt överladda ca 14-17psi vid fullt last.
Har fått igång den men den går illa som fan, mkt justeringar innan den kommer gå som en klocka:yoparty
Har även ett biltändsystem på.

Tyvärr så går det juh knappt lägga in några bilder här under bygget gång så lägger bara in filmen.

OBS OBS den står endast på tomgång!!!! och är inte inställd nånting!! även går den på mettis.
Sen är jag långt ifrån klart med utseendet, ska dels ha 2st rör ett på var sida sen slipa till alla svets fogar,blästra ram,lacka ram,nya fina dekaler,ny plast,upp polerad kompressor,oljetrycks mätare,laddtrycks mätare,varvräknare med shift light,oljetemp, kanske annan fögge,bygga nya insugs rör då dem som sitter där bara är provisoriska. osv... me mkt mer:D

Supercharged fiddy first start = http://www.megaupload.com/se/?d=6GHTCQKO

kommer vell fler filmer sen när det går att varva lite:)
Den ska för övrigt vara helt färdig till på två hjul mässan i GBG.. sen om den går å så kommer jag nog ta med den till mantorp som är nu i helgen men då är den inte helt klar!...

Ställde om tändingen så den blev lite "snällare" så gick den mkt bättre kändes det som, den blöddra inte bara man röde gasen som innan.(gjorde det efter jag filma)

Kommentera nu!!

Monster91

Supercharged Ten7 PRO
Gick med
22 Jul 2007
Hoj
GRymt fixa riktigt film då såg ut som du försökte gasa men gick inte eller har jag fel ? :S

du har så rätt så rätt går inte ens att gasa då den bara böööar:mad:
men det löser sej tror jag är på rätt spår nu! ska slänga i en stark trottel fjäder som fan så trotteln inte sugs fast, lite äkligt ifall den bara skulle sticka iväg så in i helvete i varv så säger det poff så är det klart:D

Monster91

Supercharged Ten7 PRO
Gick med
22 Jul 2007
Hoj
fungerar det att överladda en förgasare ??

//Gustaf !

haha vad ska du ha annars? sprut:p? funkar med bägge delar men sprut är optimalare.

Så idag fick jag upp den lite i varv, den ladda ca 0,5bar vid 3000varv ca.
sen blev det nått konstigt bakslag så ladda den typ 1,8bar..
men ca 14-20psi(1-1,5bar) kommer den nog ladda vid 10 000-12 000varv.

Last edited:

Monster91

Supercharged Ten7 PRO
Gick med
22 Jul 2007
Hoj
nu skulle jag verkligen behöva lite hjälp!

Min tryck mätare är inte riktigt calibrerad men den står 2psi ovanför 0 strecket...
Och den gick mkt bättre än den har gjort innan när vi justera tändingen lite å så idag, och vi skulle testa flytta tändningen lite till då den fortfarande baktände lite och efter vi gjorde det så gick det överhuvet taget inte starta den, lr den starta men den dör bara på en ggn typ bara tänder till, och sen så går tryckmätaren ner till "0" ist för att gå upp som den gjort innan. Någon som kan ha någon fundering på vad som kan ha hänt? det känns som att det är bra komp i den men kanske något för sämrat men inte mkt isf.
Gnista kommer det.
Sen provade vi ställa tillbaks tändingen men den funkade fortfarande inte:S gick endå ned till "0" på det lilla den gick...
Jävla konstigt att det blir vaccum ist för tryck, fattar inte rikigt vad det kan vara:S
Är bara 15bast så är lite nybörjare med det här med överladdning...

Btw: Jag kom på nu att det kanske blivit skit i föggen:confused: får kolla det imorn. Dock kan det inte ha något med att det blir vaccum ist för tryck om man har skit i föggen??

Snälla snabba svar uppskattas spec av någon mer erfaren!

Monster91

Supercharged Ten7 PRO
Gick med
22 Jul 2007
Hoj
kan det vara att nått lager/packbox rasat i kompressorn så att det inte bygger nått tryck?

Jag testade nämnligen ta bort föggen å så och hålla handen för men det var inte sånt gött sug det var innan:S så nått måste hänt med kompressorn?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
När den "baktände" så exploderade bränsle/luftblandningen i kompressorhuset, du tror inte att den plötsliga tryckstöten blåste alla packningar/axeltätningar åt h-vete?

Monster91

Supercharged Ten7 PRO
Gick med
22 Jul 2007
Hoj
När den "baktände" så exploderade bränsle/luftblandningen i kompressorhuset, du tror inte att den plötsliga tryckstöten blåste alla packningar/axeltätningar åt h-vete?

jo det är det jag oxå är inne på.. backfire är ju inte så bra för kompressorn hehe:p

Får riva ner hela skiten imorgon och checka vad som har hänt..
Det är en skovvel kompressor om någon ville veta lr om det kan vara till någon hjälp...

Någon som vet om det ofta händer att man skjuter sönder hela skovvlarna och kompressor huset å så? lr är det oftast axel tätningar/packningar som brukar gå?
Vet på stora dragrace bilar så går det mesta sönder i kompressorn när det blir backfire om man har otur..

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
snacka med VR-8 här på forumet han verkar ha bra koll på det med överladdning... har hjälpt mig...

Tack för förtroendet men andersbrink eller anderssonturbo är nog några strå vassare............Däremot ringer en klocka ang just den kompressorn.......den gillar inte för högt ingångsvarv har jag för mig........kan minnas fel.

/J

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...