Teoretisk fråga ang. finansiering av hoj.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Till TS, klart att det finns undantag, men generellt är du inte kreditvärdig, så är det av en anledning. Det är redan för enkelt att få lån i Sverige, särskilt ett fordonslån. Klarar du inte den kreditansökan är det nog bäst att vänta eller köpa något billigare.
Men hur är det i Thailand? Och varför har inte TS loggat in på snart 8 år? :hej

1622285150969.png

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Nej det är inte ”bäst att alltid spara till köp”. Det är inte fel heller, däremot mindre ekonomiskt försvarbart.

Angående amortering, det är ju just därför det är kontantinsats på fordonslån där fordonet står som säkerhet för krediten. Av samma orsak kan du heller inte välja amorteringsbelopp på ett sådant lån. Tanken är att restskulden ska vara lägre än objektets värde under hela lånetiden.

Låna till fordon är i dagens ekonomi- och ränteläge en bättre affär ekonomiskt än att betala kontant. Ett lån med effektiv ränta på runt 5 - 6% och ränteavdrag, samtidigt som du behåller dina kontanta medel investerade i en vanlig fond är mycket billigare än att ta ut de investerade pengarna och köpa fordonet cash. Hoppa dock över låneskyddet, det är en försäkring som är dyr. Jag resonerar som att om alla katastrofer skulle komma samtidigt, ja då får jag väl sälja hojen.

Till TS, klart att det finns undantag, men generellt är du inte kreditvärdig, så är det av en anledning. Det är redan för enkelt att få lån i Sverige, särskilt ett fordonslån. Klarar du inte den kreditansökan är det nog bäst att vänta eller köpa något billigare.

Håller inte me om allt då..
Hur alla turer med att låna/finansera till att köpa ett fordon har jag inte 100% koll på, då jag alltid köpt mina fordon kontant.. Annan sak me att ha lånat till bostad då, även om de oxå är flertal år sen sist.. Tillhör den kategorin av folk som betalar tillbaks sina lån..

Låna är inte fel i sig om man inte har pengarna, men att säga att de är mer ekonomiskt i dagens ränte läge att låna än köpa kontant håller jag inte me... De är alltid dyrare att låna pengar än att ha dom, även om man kan få lån för typ 1% ränta..
De är billigt som fan att låna just nu för tiden, å varför inte göra de om man är i behov av de..

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Håller inte me om allt då..
Hur alla turer med att låna/finansera till att köpa ett fordon har jag inte 100% koll på, då jag alltid köpt mina fordon kontant.. Annan sak me att ha lånat till bostad då, även om de oxå är flertal år sen sist.. Tillhör den kategorin av folk som betalar tillbaks sina lån..

Låna är inte fel i sig om man inte har pengarna, men att säga att de är mer ekonomiskt i dagens ränte läge att låna än köpa kontant håller jag inte me... De är alltid dyrare att låna pengar än att ha dom, även om man kan få lån för typ 1% ränta..
De är billigt som fan att låna just nu för tiden, å varför inte göra de om man är i behov av de..
Om du ska köpa en motorcykel för 200000 kr, förlorar du mest pengar på att a; sälja fonder/aktier och köpa hojen, eller b; låna 160000 kr, betala 40000 i kontantinsats, mot en ränta på 2,95%, och låta 160000 kr stå kvar investerade? För du har väl inte kontanter i madrassen, eller på ett bankkonto med nollränta?

Självklart är det riktigt najs att köpa kontant och att inte ha lån. De enda lån vi har är studielån, billån och mclån. SBAB fullständigt älskar oss när vi gör kalkyler på bolån. :)

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Oavsett så blev det några inlägg som gjort SportHoj mer levande! :crash
Jag var bara lite ovanligt gnällig och purken. Gaffeln jag renoverade förra året har ena benet börjat läcka på. Inga stenskott och inga insektsrester. Ha även testat bladmåttstricket, men icke. Dags att köpa ny hoj - på avbetalning? #️⃣visominteharnågralånallsförtillfället

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Jag var bara lite ovanligt gnällig och purken. Gaffeln jag renoverade förra året har ena benet börjat läcka på. Inga stenskott och inga insektsrester. Ha även testat bladmåttstricket, men icke. Dags att köpa ny hoj - på avbetalning? #️⃣visominteharnågralånallsförtillfället
Man får vara gnällig och purken ibland! :krama

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Om du ska köpa en motorcykel för 200000 kr, förlorar du mest pengar på att a; sälja fonder/aktier och köpa hojen, eller b; låna 160000 kr, betala 40000 i kontantinsats, mot en ränta på 2,95%, och låta 160000 kr stå kvar investerade? För du har väl inte kontanter i madrassen, eller på ett bankkonto med nollränta?

Självklart är det riktigt najs att köpa kontant och att inte ha lån. De enda lån vi har är studielån, billån och mclån. SBAB fullständigt älskar oss när vi gör kalkyler på bolån. :)

Har för mig att tråden handlade om att låna till hoj köp när man inte hade pengar, å inte om fonder/aktier som investering...

Jag själv kanske ser att köpa en hoj är en skön å viktig investering då, mer än fonder å aktier.. Hojar har jag flera av men inte en ända aktie eller fond..

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati