Teoretisk fråga på stoppies

sumpa

kan man röka röd diesel?
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Linköping (ryd)
Hoj
strypt kawasaki GPX600R -90
Vet inte om den här frågan ska ligga i "hantering av hoj" eller "stuntliv", men stunta är ju bara en extrem hantering av hojen så... :)

Frågan lyder: är en stoppie det effektivaste bromssättet? Ju hårdare man bromsar desto mer kraft lägger man på framhjulet, och en stoppie är väl extremfallet då 100% av bromskraften ligger på framhjulet. Dessutom gör ju den stora vinkeln (vi förutsätter en rejäl, rullande stoppie) att en del av kraften "leds ner i marken" så att säga, eller är det bara som det ser ut?

Så vad ger kortast bromssträcka? En rullande stoppie eller en inbromsning då bakhjulet är kvar i marken och kan hjälpa att bromsa?
 

Dracke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
nej
Här snackar vi bromsträckan och soppiesträcka. Vid det förstnämnda så vill man alltså ha så kort sträcka som möjligt. Men vid det sistnämnda så vill man oftas ha så lång sträcka som möjligt. Hänger någon med? I think i lost my self.

Så jag skulle nog säga nej. Bromssträckan kan nog kortas ned en bra bit genom att ha båda hjulen på marken.

Jag hänger knappt med själv. Har inte sovigt inatt.
 
Last edited:

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kör bil.
Kortast bromssträcka blir det med båda hjulen i backen och bromsar 70/30 fram/bak.
Om du ska komma långt på framhjulet så gäller det att hitta "balans" punkten.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Avvägningen av bromskraft mellan bak o fram för kortaste bromssträcka beror säkert på vägrepp, viktfördelning och en massa geometriska saker o fjädring mm mm. Men principen bör vara att använda så mycket gummi som möjligt i backen, friktionen ökar när belastningen kg/cm**2 minskar.
Den ska inte ha bakhjulet i luften, för då har tyngdpunkten lyft och den slår över lättare. Är hojen lång o låg kommer framhjulet låsa innan bakhjulet lättat och då finns det tyngd på bakhjulet att utnyttja för bromsning. Är den hög o kort ska man inte bromsa mer än att bakhjulet nätt o jämt lättar. Förmodligen är bästa läget lite innan, hur mycket innan går nog inte att säga utan att veta tyngdpunkter, friktion mm mm.
Så nära ett svar jag kan komma.
/u
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Pa en sporthoj i vettigt vaeder, dvs daer baken lyfter i staellet foer att framhjulet slaepper, faar du kortast bromsstraecka da du bromsar sa haart fram att bakhjulet precis aer pa gang att lyfta fraan marken. 70/30 som du naemnde ovan kan vara riktigt for bilar i vissa situationer, da problemet haer aer att daecken forlorar faeste, inte att bilen reser sig upp pa framhjulet. En djupgaende analys av problemet aer synnerligen komplext, men i verkliga livet sittandes pa en MC gaeller vad jag sagt ovan.

EDIT: Med andra ord sa gott som precis vad Ulf sa innan mig ;)
 
Last edited:

Gilgo

MES
Gick med
6 Mar 2003
Ort
...
Hoj
...
Bara att kika på MotoGP killarna... lär inte ligga mkt tyngd över bakhjulet när dom nyper fullt. Ibland så lättar det väl t.o.m en aning där bak och dom lär knappast bromsa ineffektivt. Så föregående talare lär ha helt rätt.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top