Teori på slutet

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Äh, råka se på ett sådant där Discovery-program igen om universum. De tog upp lite om hur universum slutar... de säger att universum fortfarande expanderar snabbare och snabbare. Just nu 1.6 miljoner km/h. Så till slut skulle universum bli så glest att man nästan inte skulle kunna se andra galaxer.

Då tänkte jag på svarta hål. Svarta hål tror jag är de här prylarna i universum som "städar upp"... men till slut finns det inget att städa längre... Då sitter det bara där och ja till på något sätt exploderar dom. Menar, tänk ett svart hål som exploderar... Det är aningen värre än dynamitharrys saker i jönsson ligan. Vi pratar miljoner värre än supernova... fekk =) da end

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
XR600R SM -94
När de svarta hålen exploderar så kanske det är samma sak som ett nytt Big Bang? Allting börjar om på nytt igen, typ.

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Om jag minns rätt: Det finns inget framför. Universum expanderar i ett utrymme som det skapar själv allt eftersom expansionen sker. Att universum blir större betyder inte att det finns ett större utrymme "utanför" som expansioner sker i.

Klabbe85

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
YZF R1-03, Speed Triple - 98 * SÅLD, GSX-R 750-96 * SÅLD, YZF750R-93 * SÅLD
Hur skapar man någonting där det inte finns någonting??
Duktigt villig i huvet man kan bli av att sitta och tänka på sånt! :)
Det är ungefär som att tänka på vad som händer när man dör! :confused:

nordnord

Ny medlem
Gick med
23 May 2006
Hoj
Hornet 600 -98
Nånstans måste ju allt börja men hur kan något skapas av ingenting? Men vad hade hänt om ingenting hänt, dvs början på allt?
Jävligt svårt att föreställa sig världen som ett stort mörkt rum och inte ens de... Undrar om man någonsin kommer på universums gåta

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
stoooffe skrev:
2354242 Vad fanns det innan det fanns något? :va

Det måste ju funnits något som skapade det som skapade allt?! :gnissla

Precis. Sambandet mellan astrofysik och religion är större än man tror ibland.

nordnord

Ny medlem
Gick med
23 May 2006
Hoj
Hornet 600 -98
Men om de nu finns någon sorts gud eller skapare av allt.. Var kom han/hon eller det ifrån? vart går rymdgränsen igentligen, dvs världen bakom "bigbang molnet"

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Swedie skrev:
2353961 Svarta hål tror jag är de här prylarna i universum som "städar upp"...

För att "sugas in" i ett svart hål krävs att man kommer in i dess gravitation. Svarta hål är inga damsugare som många fått för sig. När en stjärna kollapsar så får den ju inte mer dragningskraft, däremot utgår dragningskraften från en extremt liten punkt i jämförelse.

Nu har jag iofs för mig att vår egen sol är för liten för att bilda ett svart hål men om vi utgår från att den skulle kunna blir det så skulle det svarta hålet alltså ha samma dragningskraft som solen har nu(nåja, samma som precis innan den blir det svarta hålet). Alltså så skulle vi andra i solsystemet ligga kvar på samma ställe. Vi sugs alltså inte in i det svarta hålet bara för att det är ett svart hål.

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Hojlös =/
Det här är lite intressant;
13db9ddd.jpg

13db957.jpg

13db967.jpg

13db976.jpg

13db986.jpg

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
haha morlock!:.. det där får en o fatta hur ofattbart lite man fattar om vad rymden egentligen hinnehåller... sjukt.

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Usch...nu blev jag trött bara av att råka klicka upp denna tråden. Nä, över till ngt mer greppbart och roligare.....:tungan

Å andra sidan...tänk vilken sommarvärme det hade blivit om Antares hade varit vår SOL! Iofs så hade nog Jorden varit större än den är nu.
:va nu blev det mer sidospår....

Nä...var fanns nu den tråden....

kattcalle

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2005
Hoj
Skurk
Som jag har "förstått" det hela, så universum skapades iom "big bang" och expanderar utifrån Swedenborgs punkt med ljusets hastighet. Man vet ju när "Big bang" inträffade, och därför vet man också hur stort universum är i denna stund.

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
FreddaGädda skrev:
2354226 När började tiden, och vad fanns innan dess? :fakta

tid är väl bara en biprodukt av hastighet och gravitation? :va Fanns en jäkligt intressant artikel om universum i Illustrerad vetenskap för något år sedan, där de besvarade frågan:

"Om universum nu är oändligt stort, hur kan det expandera?"

Ska se om jag kan leta upp den....

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM