Teori på slutet

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Klabbe85 skrev:
2354210 Hur skapar man någonting där det inte finns någonting??
Duktigt villig i huvet man kan bli av att sitta och tänka på sånt! :)
Det är ungefär som att tänka på vad som händer när man dör! :confused:
Ja eller hur tjejer tänker.

FreddaGädda

Guest
Mjo, men Betelguese och Antares är röda jättar också(rätta mig om jag har fel). Stjärnor expanderar rätt bra när de börjar närma sig slutet. De brinner mycket varmare och således skulle vi behöva bo bra mycket längre ifrån en sådan. Tänkt vad långt ett år skulle bli om vi hade haft Antares som vår sol.

Är förresten nån insatt i hur lång tid vi har kvar innan solen börjar expandera och bli en röd jätte? Vill minnas att den kommer expandera så mycket att solen kommer ta upp hela området jorden nuvarande ligger på.
Skulle gissa på BRA lång tid efter att människorasen förintat sig själva av antingen överpopulation och förbrukade naturresurser, eller så lär vi gå nåt terminator-liknande öde till mötes. Vad tror ni?

Hazzeman

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2005
Hoj
En gul/svart!
FreddaGädda skrev:
2354700 ...Är förresten nån insatt i hur lång tid vi har kvar innan solen börjar expandera och bli en röd jätte? Vill minnas att den kommer expandera så mycket att solen kommer ta upp hela området jorden nuvarande ligger på....

Solen har ungefär lika långt kvar att leva som den hittills har funnits, så ca 5 miljarder år, sen går det utför ganska fort. Den sväller upp och slukar bl.a. Jorden :brinnerup Vi får väl flytta till Mars som eventuellt kommer att hamna i den beboeliga zonen. Dock varar den lyckan inte så länge eftersom solen förbränner upp allt helium på en rätt "kort" tid, några 100 000 år eller så varefter den slutar som en vit dvärg.

Fixx_

Way beyond the line
Gick med
27 Oct 2005
Hoj
Aprulla rs250
Och hur vet man att det inte finns någonting utanför universum?
:va
Nån som vart o kollat eller?

FreddaGädda skrev:
2354700 Tänkt vad långt ett år skulle bli om vi hade haft Antares som vår sol.

Tur att vi inte har det. Förstå när semestern är slut och det är ett helt år kvar till nästa...:näsblod

Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
morlock skrev:
13db976.jpg

13db986.jpg
De blandar ju ihop Arcturus och Aldebaran :mad:

Betelgeuse har fö större omkrets än Antares. Betelgeuse var den första stjärnan vars "skiva" man lyckades mäta diametern på.

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Hojlös =/
...annars tycker jag 'Men In Black' har en klockren teori om vad våran galax egentligen är. :näsblod

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Hoj
Numera endast ett minne
Swedie skrev:
2354102 troligen vad man kallar "mörk materia"... det är ingenting.

Jag skrev en uppsats om mörk materia på gymnasiet. Lättare sagt än gjort men den blev några sidor till slut :).

smallsocks

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2006
Hoj
HD superglide sport
jag undrade just hur fan jag skulle bli trött inatt så jag kan sova men denna tråd gjorde mej fan riktigt äckligt skoltrött som man blev när man bara la sig på matteboken och sov och läraren kom och väckte en, och man blir skitsur och vräser till.. hehe

natt!

FreddaGädda

Guest
Pinky skrev:
2355735 Jag skrev en uppsats om mörk materia på gymnasiet. Lättare sagt än gjort men den blev några sidor till slut :).

Saxat ur futurama: "Dark matter, every pound weighs over ten thousand pounds" :rofl

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Jag vill inte dö :4skrika

Seriöst vill inte dö, vill veta vart allt kom ifrån och har alltid tänkt vad som finns där ute i rymden, typ vågar inte ens titta på himlen längre fan :confused:

ettan

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
yamaha r6 2000
Kollade med på discovery nyligen...

Där stod det att man lyckades under ett experiment framställa samma förhållande som rådde under tiden då man tror livet uppstod. Så fick man fram samma ämnen som är livets byggstenar. Är inte så insatt som ni märker ändå rätt inressant.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
De som skrivit om svarta hål på susning.nu är rätt oseriösa ibland...

Men hursomhelst.. svarta hål får ju en o fundera på om inte de kan vara "portaler". Ett svart hål leder till ett annat? Som en krökning i rymden (läs på om det) så kanske det är en sammankoppling mellan de stora "plattorna" / krökningarna. Så istället för att följa krökningen runt, är svarta hålet helt enkelt början / slutet av det.

Hardrock Ragge

Lifetaker and heartbreaker
Gick med
27 May 2005
Ligger Göteborg i Västra Götaland? I Gbg bor jag i
Hoj
Honda CB750K -81! Nu jävlar ska det byggas kaffe räjser!
korvgubbe skrev:
2354404 För att "sugas in" i ett svart hål krävs att man kommer in i dess gravitation. Svarta hål är inga damsugare som många fått för sig. När en stjärna kollapsar så får den ju inte mer dragningskraft, däremot utgår dragningskraften från en extremt liten punkt i jämförelse.

Vi ligger inom samtliga svarta hål i universums gravitation, dock är dem på sådant avstånd att vi inte påverkas av dem. Hade universum varit tomt förutom ett svart hål i ena änden och jorden i andra skulle vi efter mycket om o men sugas in i det.

Svart hål fungerar dock som "dammsugare" med den betydelsen att dem suger in både stjärnor och andra svarta hål. Det är ju dock en väääääääääääääääääääldigt långsam process.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Hardrock Ragge skrev:
2358808 Vi ligger inom samtliga svarta hål i universums gravitation, dock är dem på sådant avstånd att vi inte påverkas av dem. Hade universum varit tomt förutom ett svart hål i ena änden och jorden i andra skulle vi efter mycket om o men sugas in i det.

Svart hål fungerar dock som "dammsugare" med den betydelsen att dem suger in både stjärnor och andra svarta hål. Det är ju dock en väääääääääääääääääääldigt långsam process.

Ja, men alla planeter och stjärnor har ju gravitation. Ett svart hål påverkar ju alltså inte de omgivande himlakropparna mer bara för att det är ett svart hål jämnfört med vad stjärnan gjorde innan den kollapsade.

Så på så sätt kan man ju säga att alla planeter och stjärnor är dammsugare som tävlar om vem som är det starkaste dammsugaren. "Tyvär" expanderar ju universum med en hastighet som motverkar dammsugandet.

Hardrock Ragge

Lifetaker and heartbreaker
Gick med
27 May 2005
Ligger Göteborg i Västra Götaland? I Gbg bor jag i
Hoj
Honda CB750K -81! Nu jävlar ska det byggas kaffe räjser!
korvgubbe skrev:
2358819 Ja, men alla planeter och stjärnor har ju gravitation. Ett svart hål påverkar ju alltså inte de omgivande himlakropparna mer bara för att det är ett svart hål jämnfört med vad stjärnan gjorde innan den kollapsade.

Så på så sätt kan man ju säga att alla planeter och stjärnor är dammsugare som tävlar om vem som är det starkaste dammsugaren. "Tyvär" expanderar ju universum med en hastighet som motverkar dammsugandet.

Det blir inte ett svart hål på en stjärna.

Jo alla har ju gravitation men de suger ju inte in saker på samma sätt som ett svart hål.

Det är dock lite snillen spekulerar över mig nu känner jag :)

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy