Teorin klar, nu är den körkort som gäller...

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Hej!

Är klar med teorin sedan nån vecka...
Har egen hoj och kör med farsan som också har en.
Vill ha körkortet fortast möjligt (innan augusti iaf ) och dessutom lägga max 5 papp...
Låter det orimlligt? Körde en del förra sesongen och har B kort sen ca 3 år.

Bor i gbg och skulle vilja ha tips om nån bra (och billig) körskola!

/mattias
 

Hagster

Miles high.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Florida
Hoj
Skit i bilskola och träna på egen hand istället. Så gjorde jag och jag hade kortet den 8/5. Beställde tid i feburari någon gång.
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Hagster skrev:
Skit i bilskola och träna på egen hand istället. Så gjorde jag och jag hade kortet den 8/5. Beställde tid i feburari någon gång.

Ingen lektion alls?
Farsgubben har ju inte världens bästa erfarenhet av mc körning, började precis, och har körkort trots att han aldrig suttit på en hoj förren i höstas :rolleyes:
 

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Ort
Skåne
Hoj
Ingen just nu
matte_mannen skrev:
Hej!

Är klar med teorin sedan nån vecka...
Har egen hoj och kör med farsan som också har en.
Vill ha körkortet fortast möjligt (innan augusti iaf ) och dessutom lägga max 5 papp...
Låter det orimlligt? Körde en del förra sesongen och har B kort sen ca 3 år.

Bor i gbg och skulle vilja ha tips om nån bra (och billig) körskola!

/mattias

Inte det minsta omöjligt, jag tog mitt enbart på bilskola 10timmar + div avgifter slutade på 7500:- så du kan nog komma under 5 papp om du tränar hemma o har egen båga att köra upp med............
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Om man tar typ 4 lektioner och sen kör resten privat, får man då änå köra upp via körskolan eller måste man ta det privat då?
 

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 660 och ZX10R
matte_mannen skrev:
Ingen lektion alls?
Farsgubben har ju inte världens bästa erfarenhet av mc körning, började precis, och har körkort trots att han aldrig suttit på en hoj förren i höstas :rolleyes:

Min farsa har aldrig kört hoj och han satt bakpå... Det gick gallant, tog 1 lektion för att prova banan. Man får ju testa lite själv och fråga andra som har om man är osäker :) jag landa på under 2000 iaf. 1500 nåt tror jag det blev med allt.
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
körde en jävla massa hoj innan jag tog nån lektion.. gjorde det mest för att få alla förmåner som kommer med att köra upp med körskola... kanske landa runt 4-5 papp i slutändan...

skrev upp och beställde uppkörning, sen ringde jag till körskolan, "jag ska köra upp om xx antal dagar, kan jag åka med er ett tag å sen köra upp med er?" nemas problemas.. då kan dom inte mjölka en hur mycket som helst heller.. ;)

lycka till! :tummenupp
 

Jurke

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2004
Ort
stockholm
Hoj
Er-5
Ja köpte min hoj i juni förra året och tog kortet i augusti utan en enda lektion, körde bara med min farsa som aldrig kört mc :banana så visst går de bra utan lektioner. De är bara att öva en massa själv.
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
sven666 skrev:
körde en jävla massa hoj innan jag tog nån lektion.. gjorde det mest för att få alla förmåner som kommer med att köra upp med körskola... kanske landa runt 4-5 papp i slutändan...

skrev upp och beställde uppkörning, sen ringde jag till körskolan, "jag ska köra upp om xx antal dagar, kan jag åka med er ett tag å sen köra upp med er?" nemas problemas.. då kan dom inte mjölka en hur mycket som helst heller.. ;)

lycka till! :tummenupp

Låter som en bra taktik... :tummenupp känns som risken för att dom mjölkar ur en ett par extra tusen är ganska stor...
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
matte_mannen skrev:
Om man tar typ 4 lektioner och sen kör resten privat, får man då änå köra upp via körskolan eller måste man ta det privat då?


privat. för en körskola vill ju helst att du tar 30 lektioner eller dylikt så att de har gått igenom alla moment tills de vågar släppa ut dig till en uppkörning.

Gör som alla här säger, öva som sjutton privat! Finns säkert någon snäll kille/tjej här på forumet som kan hjälpa till annars som bor i dina trakter.
 

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Jurke skrev:
Ja köpte min hoj i juni förra året och tog kortet i augusti utan en enda lektion, körde bara med min farsa som aldrig kört mc :banana så visst går de bra utan lektioner. De är bara att öva en massa själv.

Grattis, det var riktigt duktigt gjort! Min kusin är på fjärde försöket, hehe... Så lite tur kanske behövs också...... :tungan
 

spharv

Ny medlem
Gick med
26 Dec 2003
Ort
Småland
Hoj
Suzuki
Skillnaden på bil och MC i trafiken (för körskolans del och det de lär ut) är inte så stor. Det är det vanliga grejset man ska tänka på typ kolla speglarna innan du blinkar, köra defensivt och sånt som ingen gör förutom på körskolan (även om alla kan det om de vill =oP ) .. annars är det ju bara att öva hemma på att hantera hojen. Kör garagevändningar och konbanan, lägg ut lite kottar eller nåt och mät avstånd och sånt. Man får ju beskrivningar på vilka mått det ska vara och så. Jag har kört typ 4-5 lektioner med körskolan (gick på då alltså eumm... start->run->calc... 4500 spänn.) och nu ska jag köra själv när jag köper hoj. Kanske tar en lektion till för att se om det är nån skitsak som man kan missa på. Sen är det uppkörning och det landar väl då på en ca 5 ½ eller 6000 papp.

Hoppas ju då att jag klarar det också.. heh. :näsblod

Edit: 6000 papp lät lite mycket. Ändrar det till 6 papp då =) Klockan är mycket...
 

HBmanneN

vill åka snart
Gick med
16 Jan 2004
Ort
El Stockholmia
Hoj
yzf600r -98
matte_mannen skrev:
Hej!

Vill ha körkortet fortast möjligt (innan augusti iaf ) och dessutom lägga max 5 papp...
Låter det orimlligt?

/mattias

inte alls. om du har en polare som en mc-lärare så blir det billigt.
om du dessutom har egen firma kan du dra det som utbildning :D

fixa mitt för 2500:- :rofl ( skattefritt )
 

HBmanneN

vill åka snart
Gick med
16 Jan 2004
Ort
El Stockholmia
Hoj
yzf600r -98
BlueNote skrev:
Min farsa har aldrig kört hoj och han satt bakpå... Det gick gallant, tog 1 lektion för att prova banan.

Men tog du kort på en 125:a kan ja förstå att det inte var så svårt.
ta konbanan på 900 blade istället. lovar att det e fasen så mycket svårare.
iof så har ja aldrig kört moppe så va vet ja :tungan
Vill inte verka spydig men klockan e mycke å ja har hunnit få i mig en satans massa pils, tänkte se om ja kan vakna upp när gräset grönskar å de e dax att ta ut hojjen... :)
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
HBmanneN skrev:
inte alls. om du har en polare som en mc-lärare så blir det billigt.
om du dessutom har egen firma kan du dra det som utbildning :D

fixa mitt för 2500:- :rofl ( skattefritt )

Tyvärr har jag ju inte det ;(
Kanske glömde ¨skriva att jag ska ta för tung. Det är ingen liten moppe det handlar om alltså :tummenupp
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Zana skrev:
Grattis, det var riktigt duktigt gjort! Min kusin är på fjärde försöket, hehe... Så lite tur kanske behövs också...... :tungan


tjena! fjärde försöket...
Vad kuggade han på? Körde han bara privat?

tänk om jag inte har råd :gråta :näsblod :gråta

/mattias
 

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bergen, Norge
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
matte_mannen skrev:
tjena! fjärde försöket...
Vad kuggade han på? Körde han bara privat?

tänk om jag inte har råd :gråta :näsblod :gråta

/mattias
Kuggar man för 4e gången irad, så ska man nog sätta sig ned o tänka på vad man egentligen håller på med...

Endera är man oengagerad, eller också så är det inte meningen att man ska ha körkort, troligtvis är det de första som stämmer.
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
Kör så mkt som möjligt me fassan och ta sedan 4-5lektioner med en skola och kör upp med skolan (de e hårda mot privatister)
 

Kneedrag

Guest
Det som kan vara bra att öva med trafikskolan är manöverdelen som kommer på uppkörningen.
Typ 50, 70,90 km inbromsning och serpetinövningen.
Glöm ej heller "kontrollen"

När jag körde upp fick jag höra av inspektören att typ de som kör privat ofta inte övat på de grejer jag nämnt ovan.

lycka till
 
Last edited:

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Mattiaz skrev:
Kuggar man för 4e gången irad, så ska man nog sätta sig ned o tänka på vad man egentligen håller på med...

Endera är man oengagerad, eller också så är det inte meningen att man ska ha körkort, troligtvis är det de första som stämmer.

Nja, han kuggades inte direkt.

En gång glömde han legget.
En gång glömde han uppkörningen.
En gång kuggade han för att han inte visste att stadsskylten är 50-väg.
En gång kuggades han för att han inte körde tillräckligt vårdslöst på grusväg :kocko


Så sluta tala med elak tunga min vän.


edit: han har lätt mc-kort. det är det som gör det så djävulskt.....
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top