Teorin klar, nu är den körkort som gäller...

Dufva

Guest
Kompisen körde upp i hällregn. Kuggades för att han körde FÖR RAKT i konbanan. Man förlorar tid på om man kör för rakt tyckte de. Skall tilläggas att han klarade på den tid man ska klara det på. Lät liiiiiiiite skumt tyckte jag. :gnissla
 

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bergen, Norge
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
Zana skrev:
Nja, han kuggades inte direkt.

En gång glömde han legget.
En gång glömde han uppkörningen.

Hehe, menade inget illa... men av de två första punkterna att dömma så verkar han inte vara nån som tar det hela på allvar... eller så är han ovanligt slarvig förövrigt. Legget kan jag förstå att man missar, men inte fan glömmer man hel uppkörningen! :gnissla
 

Tompaman

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 ER + KTM 950 SE
Glöm inte syftet med trafikskolor. Dom lär ut hur man kör.
Dom är inte heller ute efter att mjölka elever på pengar.
Man tjänar mera på att ta in nya elever än att hålla kvar gamla.
Det är inte svårare att bli godkänd om man kör upp privat.
Kan man köra får man körkort, så enkelt är det.
 

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Tompaman skrev:
Glöm inte syftet med trafikskolor. Dom lär ut hur man kör.
Dom är inte heller ute efter att mjölka elever på pengar.
Man tjänar mera på att ta in nya elever än att hålla kvar gamla.
Det är inte svårare att bli godkänd om man kör upp privat.
Kan man köra får man körkort, så enkelt är det.

Har du huvudet fyllt med sågspån?

Min körskola ville inte släppa iväg mig till uppkörningen och menade att jag behövde minns sju lektioner till. Jag vägrade och det blev rabalder, storbråk utbröt men dom var tvugna att låta mig köra upp eftersom jag nu hade kanske 15lektioner bakom mig (tog massa lektioner för 125´a kortet som aldrig blev av)

Och så fick jag kortet på direkten...

Att köra upp privat är mycket svårare, fick det tillochmed bekräftat när jag frågade en uppkörningsman.


ALLA körskolor vill självklart mjölka så jävla mycket dom kan ur allt och alla... När min sambo skulle ta kortet blev det samma visa, dom ville att hon skulle ta sjukt många fler lektioner och det slutade med att hon hoppade av deras skit, körde upp som privatist och klarade det på första försöket...


Vart kommer alla besserwissrar från helt plötsligt.. Skitjobbigt ju..... :huvet :mad: :mad: :mad:

EDIT: Sensmoralen är att om du själv känner att du är redo för uppkörning så är du med största sannolikhet det... Körskolorna vill att du ska vara ÖVERlärd så dom minimerar risken att du ska kuggas eftersom det syns i statistiken om en viss körskola har många som inte klarar uppkörningen... ALLT HANDLAR OM PENGAR. :7peta :4skrika :4skrika :4skrika :4skrika
 
Last edited:

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Mattiaz skrev:
Hehe, menade inget illa... men av de två första punkterna att dömma så verkar han inte vara nån som tar det hela på allvar... eller så är han ovanligt slarvig förövrigt. Legget kan jag förstå att man missar, men inte fan glömmer man hel uppkörningen! :gnissla


Hehe, det kan låta lite skumt ja.. Men vid tidpunkten bodde han nere i Göteborg och hade det skitstruligt och i allt tumult hade han fått för sig att det var ett annat datum som uppkörningen skulle äga rum... Tro mig, han tar det på allvar... Hehe
 

hjelmfrillan

En otrolig blick för spelet
Gick med
15 Oct 2003
Ort
Huskvarnas förort Jönköping
Hoj
xt660r
matte_mannen skrev:
Hej!

Är klar med teorin sedan nån vecka...
Har egen hoj och kör med farsan som också har en.
Vill ha körkortet fortast möjligt (innan augusti iaf ) och dessutom lägga max 5 papp...
Låter det orimlligt? Körde en del förra sesongen och har B kort sen ca 3 år.

Bor i gbg och skulle vilja ha tips om nån bra (och billig) körskola!

/mattias


jag köpte hoj innan jag ens tagit en endaste körlektion, drog ut i bushen och övade och övade. såg alldrig röken av någon polis, bara en massa kossor :)

körde kanske fem dubbel-lektioner, den första mitt i ett snökaos, jag pushade min körlärare hela tiden om att få börja köra......även om det inte var väder för det. :fatta!
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
övningskör man privat lär man sig hur man ska köra med kortet

kör man med trafikskola lär man sig hur man ska köra för att få kortet
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Mattiaz skrev:
Kuggar man för 4e gången irad, så ska man nog sätta sig ned o tänka på vad man egentligen håller på med...

Endera är man oengagerad, eller också så är det inte meningen att man ska ha körkort, troligtvis är det de första som stämmer.
Håller inte riktigt med dig här, fyra kuggningar kan vara helt ok beroende på omständigheterna. En uppkörning är inte så värst mycket dyrare än lektionerna med körskolan, men man lär sig 100 ggr mer. Man kan se uppkörningarna som lektioner istället så har man avdramatiserat det hela.
 

Tompaman

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 ER + KTM 950 SE
Zana skrev:
Har du huvudet fyllt med sågspån?

Min körskola ville inte släppa iväg mig till uppkörningen och menade att jag behövde minns sju lektioner till. Jag vägrade och det blev rabalder, storbråk utbröt men dom var tvugna att låta mig köra upp eftersom jag nu hade kanske 15lektioner bakom mig (tog massa lektioner för 125´a kortet som aldrig blev av)

Och så fick jag kortet på direkten...

Att köra upp privat är mycket svårare, fick det tillochmed bekräftat när jag frågade en uppkörningsman.


ALLA körskolor vill självklart mjölka så jävla mycket dom kan ur allt och alla... När min sambo skulle ta kortet blev det samma visa, dom ville att hon skulle ta sjukt många fler lektioner och det slutade med att hon hoppade av deras skit, körde upp som privatist och klarade det på första försöket...


Vart kommer alla besserwissrar från helt plötsligt.. Skitjobbigt ju..... :huvet :mad: :mad: :mad:

EDIT: Sensmoralen är att om du själv känner att du är redo för uppkörning så är du med största sannolikhet det... Körskolorna vill att du ska vara ÖVERlärd så dom minimerar risken att du ska kuggas eftersom det syns i statistiken om en viss körskola har många som inte klarar uppkörningen... ALLT HANDLAR OM PENGAR. :7peta :4skrika :4skrika :4skrika :4skrika

Tråkigt om ni har blivit dåligt behandlade på trafikskolan.
Men det finns många seriösa skolor som är jäkligt bra på att utbilda.
som elev så tänker man bara på att klara uppkörningen, men som trafiklärare måste man tänka lite längre. När du har fått ditt körkort ska du klara av att behärska ditt fordon på ett trafiksäkert sätt. Jag vill inte möta någon på vägarna som inte kan köra. Om jag skulle släppa iväg en elev till uppkörn som inte kan köra, och eleven klarar sig. Kan det bli jobbigt och leva med att det kan vara mitt fel att den personen kör ihjäl sig en vecka senare.
 

Micke-78

Medlem
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
Honda CB500X-19
Körde upp 4 ggr privat på egen cykel och kuggade på skitgrejer. Höll sedan upp ett helt år när jag skulle bli farsa och tänkte lägga ner mc planerna helt eftersom det verkade helt omöjligt.
Ändrade mig igen och gick till skolan där jag tog bilkortet och bad att få köra upp genom honom. Nu klarade jag det plötsligt utan mycket övning och på deras cykel. Helt utan nån anmärkning fast jag kände mig helt kass och osäker mot tidigare ggr där jag övat som en tok innan.
 

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Micke-78 skrev:
Körde upp 4 ggr privat på egen cykel och kuggade på skitgrejer. Höll sedan upp ett helt år när jag skulle bli farsa och tänkte lägga ner mc planerna helt eftersom det verkade helt omöjligt.
Ändrade mig igen och gick till skolan där jag tog bilkortet och bad att få köra upp genom honom. Nu klarade jag det plötsligt utan mycket övning och på deras cykel. Helt utan nån anmärkning fast jag kände mig helt kass och osäker mot tidigare ggr där jag övat som en tok innan.

Exakt...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top