Teoriprov imorgon, tips??

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Tja!

Ska skriva teoriprov imorgon och undrar om någon har gjort det nyligen, eller kommer ihåg ifrån deras tid om hur pass frågorna var? :rolleyes: Mycket bilder, vägmärken osv?

Har pluggat in alla märken, och känner mig säker på 99% utav dom.
Har även skummat igenom MC boken men tycker att det absolut mesta är självklarheter? Gör jag bort mig, bör den lusläsas?

Samt att jag har gjort flertalet distanstester för BILkörkort där jag har goda marginaler på alla proven. Är det en stor skillnad på provet för bil och mc? Är det inte alls ens relaterat förutom vissa vägmärken osv? :confused:

Ge mig lite headsup nu, behöver få nerverna lugnade! :D:D:D

MiggeG

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2012
Hoj
CBR600F2 -92
Det kommer säkert att gå bra, och du kan ju det du kan vid det här laget, men jag upplevde att det faktiskt skiljde sig rätt mycket från övningsproven. Jag hade pluggat boken till förbannelse, spikade vartenda övningsprov och kände mig ändå svettig när jag väl fick det riktiga provet framför mig. På något sätt hade jag exempelvis prioriterat bort motorcykelns relation till andra fordon än bilar (läs: cyklister) och fick hjärnsläpp. Vidare tyckte jag att många av de illustrerande bilderna i kunskapsprovet var av dålig kvalitet så att det försvårade analys av uppgiften och genomförandet. Men som sagt, det kommer nog att gå bra. Lycka till!

Daza

Ny medlem
Gick med
21 May 2012
Hoj
-Husqvarna 701 Supermoto 2018
Tja, jo det är ganska stor skillnad på frågorna för bil/mc, dvs. dom mc-specifika. är det 10-15st?
Ladda ner appen iKörkortMC (tror den hade minst 4st identiska frågor med mitt teoriprov, samma bild och allt) och repetera hela natten så bör det vara lugnt. Jag hade aldrig klarat det genom att enbart pluggat bilteori.

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Tvärt emot Daza skulle mitt råd vara att du går och lägger dig tidigt och sover ordentligt. Jag kuggar hellre ett prov för att jag inte kan än för att jag gjort misstag av ren trötthet.

Läs frågorna noga, stressa inte igenom provet, du får inga pluspoäng för kortast tid. En del frågor är det lite slamkryparvarning på men gå tillbaka till de frågor du känner dig osäker på när du gått igenom provet en gång.

North3r

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2013
Hoj
2017 Yamaha MT10 , 1992 Yamaha fzr1000
Tjena.

Skrev teoriprovet idag och det låter som om jag var sämre förbered än dig. Hade skummat igenom MC-boken en gång och läst på det som jag kände mig osäker på. Så uppenbarligen så klarar man sig utan lusläsning:) Använde mig mest av Bonniers trafikskola på datorn där jag fick ihop ungefär hälften av dem poängen man får för att anses vara färdig för teoriprovet. Skrev även 3 godkända teoriprov där.
Var längesedan jag skrev teorin till B-kortet så kan inte säga om det är så stor skillnad men antar att det är i princip desamma. Bra om du har lite extra koll på hur du ska placera dig i olika situationer.

Låter som du inte har något att oroa dig för. Lycka till och skriv hur det gick. :tummenupp
Btw: Fick 54 poäng så det var ju inte direkt med stor marginal :banana

Three O'Clock

I´m so far behind, I think I´m first =D
Gick med
28 Jul 2011
Hoj
KTM 690 Smc-R 2013
Mitt tips är att ta det piano.
Jag failade första gången för att jag kollade igenom alla frågor igen efter att blivit klar rätt snabbt och blev då osäker och ändrade mina svar ; Självklart ändrade jag till fel svar på alla dem då:(.
Lita på din första känsla och dubbelkola bara dem du är riktigt osäker på =)
Lycka till!

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Hoj
Shit vilken respons! :banana

Uppskattas STORT!

Jag ska prova ladda ner den där appen, samt lägga mig i god tid! :jäs

Gör ett distansprov till för bil, läser igenom placering i MC boken sen får det gå som det går! Tackar allihopa! :) :)

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Du ska få ett grymt tips!
Istället för att skumma en bok, LÄS den & gör stödanteckningar :tummenupp

När du pluggade inför ett prov i plugget räckte det sällan med att skumma historieboken, inte sant? ;)

ThompaB

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2013
Hoj
BMW F800R
Jag skrev mitt prov i maj och hade innan använt appen iKörkort för mc. Lånade även MC-boken av en kompis som jag läste. Kompletterade med några STR-tester dagarna innan och klarade mig på ca 60 rätt på provet. Tyckte det riktiga provet hade taskiga frågeställningar där egentligen alla alternativ var rätt, men det gällde att lista ut vilket som var "mest" rätt just i den situation som beskrevs...

Antar att ingen blev lugnare av detta, men så gjorde jag.:tummenupp

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Skit i studerandet ikväll, har du inte lärt dig detta innan kommer kvällen före göra varken till eller från. Det har du ändå glömt i morgon och risken är att du bluddrar ihop nåt annat....
Viktigast är att du tar det lugnt och inte stressar upp dig om du kör fast på nån fråga. Är du osäker, hoppa över och lös alla "säkra" frågor först, gå tillbaka och fundera på de osäkra senare. Det är gott om tid, majoriteten av frågorna kan du lista ut med lite logiskt tänkande och om du har bilerfarenhet och läst boken ett par gånger iallafall.

Viktigast av allt - åk dit i god tid, onödigt tidigt! Hellre att du kan slappna av och gå och ta en fika annorstädes efter att du fotat dig.
Då kommer huvudet vara på topp och du kommer prestera max på provet.
Kommer du för sent är du kokt i bajs...

Lycka till! :hej

Attityd

Medlem
Gick med
30 Mar 2012
Hoj
Honda CBR600RR -06
Stressa inte, läs igenom ALLA svarsalternativ även om något tidigare svar känns rätt, för många gånger finns ett annat svar som är mer rätt.
Ändra inte för mycket efteråt då är chansen att du överanalyserar frågan så du svarar fel.

Fokusera på ditt prov å skit i vad dom andra gör eller hur många som är klara.

Kom i tid och utvilad!

Lycka till! :tummenupp

Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag skrev mitt prov i maj och hade innan använt appen iKörkort för mc. Lånade även MC-boken av en kompis som jag läste. Kompletterade med några STR-tester dagarna innan och klarade mig på ca 60 rätt på provet. Tyckte det riktiga provet hade taskiga frågeställningar där egentligen alla alternativ var rätt, men det gällde att lista ut vilket som var "mest" rätt just i den situation som beskrevs...

Antar att ingen blev lugnare av detta, men så gjorde jag.:tummenupp
Poängen med prov är ju att kontrollera personens kunskaper. Om man har en fråga om man får köra onykter och svarsalternativen är "nej", "bara i blåa bilar", "ja om du är med i AA" och "bara mot enkelriktat" så har man väl inte direkt rätt ambition med frågorna? Men visst, svarar man fel på såna frågor så är man nog helt klart olämplig i trafiken :hihi

ThompaB

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2013
Hoj
BMW F800R
Poängen med prov är ju att kontrollera personens kunskaper. Om man har en fråga om man får köra onykter och svarsalternativen är "nej", "bara i blåa bilar", "ja om du är med i AA" och "bara mot enkelriktat" så har man väl inte direkt rätt ambition med frågorna? Men visst, svarar man fel på såna frågor så är man nog helt klart olämplig i trafiken :hihi

Jag har inget exempel jag kan kontra med, men visst exemplet du tar är ju rätt uppenbart.. :)
De frågor jag tyckte var klurigast var bildfrågorna där bilderna var någon gammal inscannad 70-talsbild där allt var suddigt och man skulle ta ställning till vad man skulle titta efter först osv.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Dagen innan prov ska man ta det lugnt och göra något helt annat än att plugga, har man inte samlat på sig tillräckliga kunskaper innan dess är det ändå för sent.
Med det sagt är majoriteten av frågorna rena bilfrågor, men bilder från bilar m.m. så de bör du väl klara? ;) Hojfrågorna är inte så värst svåra heller, men de jag fick hade inte en endaste av dem tagits upp i boken direkt, så se till att köra igenom lite frågor specifikt för MC, så du iaf är lite byxad för dem.

Och vilka frågor man får varierar väldigt kraftigt. Skrev provet två gånger pga totalt jävla hjärnsläpp första gången (inte ett fel andra gången), och det var väl två, tre frågor som var samma mellan tillfällena.

I övrigt, lycka till!

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Hoj
För mig gick det tydligen inte att bara plugga på bil distanstester! 46 godkända... Lite klent..
Men det skumma var att jag var ''säker'' på 95% av frågorna, och när jag tröck på rätta så blev mitt breda smile snart utsmetat!

Har köpt MC distanstester nu, bokat den snabbaste tiden (2,5 veckor....) men hoppas på att någon avbokar innan dess!

Nu jefflar skall det gå ann. :tungan:tungan

blackizzz

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Yamaha YZF R125 -11
För mig gick det tydligen inte att bara plugga på bil distanstester! 46 godkända... Lite klent..
Men det skumma var att jag var ''säker'' på 95% av frågorna, och när jag tröck på rätta så blev mitt breda smile snart utsmetat!

Har köpt MC distanstester nu, bokat den snabbaste tiden (2,5 veckor....) men hoppas på att någon avbokar innan dess!

Nu jefflar skall det gå ann. :tungan:tungan

Jag misslyckades också första gången, men inför andra, så tog jag det lugnare och då fungerade allt...
Första gången gjorde jag precis som Three O'Clock gjorde, stressade, och det fungerade inte. (51 rätt, så var inte långt ifrån, men andra gick det med mycket bättre marginal, 60 rätt, och jag pluggade ingenting mellan de två gångerna)

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Hoj
Jag misslyckades också första gången, men inför andra, så tog jag det lugnare och då fungerade allt...
Första gången gjorde jag precis som Three O'Clock gjorde, stressade, och det fungerade inte. (51 rätt, så var inte långt ifrån, men andra gick det med mycket bättre marginal, 60 rätt, och jag pluggade ingenting mellan de två gångerna)

Då behöver jag med andra ord plugga mer! :D Var inte ett dugg nervös, trodde saken var biff... Men men, det visar bara att man inte ska överskatta sina förmågor! ''Satan vad ful, gör om och gör rätt Andreas'', som min bildlärare i 9an skulle ha sagt :va:)

ThompaB

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2013
Hoj
BMW F800R
Då behöver jag med andra ord plugga mer! :D Var inte ett dugg nervös, trodde saken var biff... Men men, det visar bara att man inte ska överskatta sina förmågor! ''Satan vad ful, gör om och gör rätt Andreas'', som min bildlärare i 9an skulle ha sagt :va:)

Veckan innan jag skrev så kontaktade jag en körskola som jag köpte ett par STR-tester från (internetlogin), vilka jag tycker gav mest. Hade bara tuggat iKörkort-testerna innan. STRs liknade det riktiga provet bäst tycker jag.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati