Termometer för yttertemperatur till hoj?

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Kan ju vara småspännande nu när graderna kryper neråt och vädret inte riktigt kan bestämma sig. Någon som vet ifall det finns någon kick ass termometer som man skulle kunna montera på hojen?

  • Liten och pålitlig

  • Helst i kolfiber eller titan...

  • Helst trådlös och med belysning

:tummenupp
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Honda har en hoj i sitt sortiment som verkar passa dig bättre.
Goldwing
 

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Örebro-Län
Hoj
Yamaha MT-07 -23
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Frågan är bara hur fiffigt det är med en inbyggd sensor i själva enheten, framgår iofs inte hur den från Duells är konstruerad. Det ska ju helst vara lättavläst och då blir det förmodligen en placering i närheten av styre/instrument och där är det inte så vindstilla = risk för felaktiga värden. Om man jämför med en bil så placeras en original yttertempgivare i regel alltid på ett vindskyddat ställe, ex i en ytterbackspegel eller bakom någon kåpa i fronten.

Biltemas variant har förvisso en extern givare men inte trådlös och frågan är hur vattentät den är, känns att den är skapad för inomhusmiljö.

Tackar för tipsen, fler är välkomna... ska forska vidare lite =)
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Skall man få säkra värden skall man sätta den på framgaffelns lägsta punkt och framsida - ja sensorn alltså.

Kör året runt och är beroende av tillförlitliga mätvärden.

Brukar köra med diverse bilhalkvarnare men jag plockar ned dom och tätar dessa så dom blir helt vattentäta.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
De finns några - vissa me även voltmätare - välj nån enkel me så få hål och knappar som möjligt.

Kolla på gubbdagis och bilaffärer


Ta loss frontkåpan och glaset och spackla igen onödiga knapphål som summer på/av , inne ute och så - slipa och lacka.
Limma sedan igen glaset så det blir tät - dom är sporadiskt limmade
från fabrik...inte täta.
Limma igen summergallret på baksidan om den har det och silikona kabel anslutningen och kåpan o skruva fast.

Klart - då har man en vattentät snygg.

Dom håller ett tag även omoddade på bågen om man har dom lite skyddade.
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Har för mig någon nämde att dom använder IR-mätare på hojarna under motogp-race för att hålla koll på däcktempen. Kanske vore något att konvertera :)
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Frågan är bara hur fiffigt det är med en inbyggd sensor i själva enheten, framgår iofs inte hur den från Duells är konstruerad. Det ska ju helst vara lättavläst och då blir det förmodligen en placering i närheten av styre/instrument och där är det inte så vindstilla = risk för felaktiga värden. Om man jämför med en bil så placeras en original yttertempgivare i regel alltid på ett vindskyddat ställe, ex i en ytterbackspegel eller bakom någon kåpa i fronten.

Biltemas variant har förvisso en extern givare men inte trådlös och frågan är hur vattentät den är, känns att den är skapad för inomhusmiljö.

Tackar för tipsen, fler är välkomna... ska forska vidare lite =)

du tänker nog fel nu.
En termometer fungerar så att den känner av temperaturen hos givarkroppen och givarkroppen antar alltd omgivningens temperatur.
En termometer kommer med andra ord aldrig att visa fel temperatur för att den sitter på ett vindutsatt ställe. Det enda som skiljer en blåsig plats från en vindskyddad plats är att på den vindskyddade platsen är värmeöverföringen från konvektion och strömning lägre så den kommer att följa temperaturändringar väldigt långsamt.

Med andra ord. Det finns bara fördelar med att ha givaren på ett blåsigt ställe då den kommer att följa med i plötsliga temperaturförändringar lite snabbare.

Blåsten ger bara köldeffekt på föremål som försöker upprätthålla en temperatur som är högre än omgivningen.

Anledningen til att dom ofta gömmer givarna i exmpelvis backspeglarna på bilar är inte för att dom ska sitta skyddat. Det är för att fronten av flera skäl är direkt olämplig att sätte temperaturgivare i.
Det sitter ju vattenkylare, oljekylare, intercooler, kondensor och en massa annat där som skulle störa mätningen.
Jag har själv monterat en extra mätare i en bil och satte den i fronten och så fort man stannade så började temperaturen i utomhusgivaren att klättra vilket den inte gör om man har givaren längre bak.
Eftersom den inte kan sitta i fronten så blir det ju längre bak och då vil man gärna sätta den någonstans där man inte håller uppvärmt eller nedkylt alldeles intill och då är ju exempelvis backspegelhuset optimalt.
Att man gömmer givaren är endast av estetiska skäl och att man ofta använder sig av backspeglarna är för att det är en bra plats som inte påverkas av motorvärme eller kupévärme i någon större grad. Det har inget med blåst at göra.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Att man gömmer givaren är endast av estetiska skäl och att man ofta använder sig av backspeglarna är för att det är en bra plats som inte påverkas av motorvärme eller kupévärme i någon större grad. Det har inget med blåst at göra.
OT, men i en backspegel får man väl ingen vidare genomströmning av luften? Den borde ju dessutom bli varmare, eftersom den är ute i solen så att säga? :va
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
OT, men i en backspegel får man väl ingen vidare genomströmning av luften? Den borde ju dessutom bli varmare, eftersom den är ute i solen så att säga? :va
Teoretiskt sett ja. Dock är ju en bil oftast i rörelse så backspegelns temperatur kommer att vara i stort sett omgivningstemperaturen då fartvindens effekt är oerhört mycket större än solstrålningens effekt.
Står man still ett tag så kommer den dock att visa en högre temperatur i vilket fall men beroende på exakt var och hur man monterat den i backspegeln blir felvisningen olika stor.
Oftast sitter den i underkant av spegelhuset så att givaren mer eller mindre tittar ut och den brukar vara inbäddad i lite isolering så att den inte ska påverkas så mycket av lufttemperaturen inne i spegelhuset. Däremot är den i stort sett oisolerad mot utomhusluften.
det ger resultatet en givare som inte påverkas så mycket av solstrålning då den sitter i skuggan men på grund av placeringen så blir den något trögare och det är det som är anledningen till att termometern i bilar typiskt sett inte ändrar sig fortare än 1-2 grader per minut.

Det finns egentligen inte något optimalt ställe att placera en termometer på i en bil då det skall vara en placering utan direkt solbelysning som inte påverkas av värmen från motorn och som samtidigt sitter relativt dolt och skyddat från grussprut och annat. Backspegeln ger nackdelar att temperaturen stiger lite när man står still pga solstrålningen och den kommer att reagera lite trögt då den sitter inbyggd men det är i stort sett det bästa stället. Att sätta den öppet hängande skulle ge snabbare reaktion på givaren men den skule med största sannoliket bli förstörd ganska omgående.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
du tänker nog fel nu.
En termometer fungerar så att den känner av temperaturen hos givarkroppen och givarkroppen antar alltd omgivningens temperatur.

Hmm ok men fartvinden kyler väl ned givarkroppen? Exempelvis en vindruta på en bil som stått i solen är skapligt varm, kör man bilen 1 mil i 100km/h så torde vindrutan bli svalare.

Enligt SMHI:

attachment.php


Hur skulle det inte kunna bli felvisning? :va
 

Bifogat

  • temp.jpg
    temp.jpg
    19.9 KB · Visningar: 2,349
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top