termostat??

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
min termostat öppnar vid 75 grader nu men hittar ingen som öppnar tidigare och tänker inte ta bort termostaten någon som har tips... går det att borra håll eller kanske någon rent av vet vart man kan hita en annan termostat :confused:

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR1000
Termostater brukar ha ett öppningsspann på 10-15°C dvs om din börjar öppna vid 75 skall den vara fullt öppen vid 85-90. Om termostaten efter test i kastrull med termometer är ok, men hojen går varmare än 90 under färd är det något annat fel i kylsystemet.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
FZ1 skrev:
Termostater brukar ha ett öppningsspann på 10-15°C dvs om din börjar öppna vid 75 skall den vara fullt öppen vid 85-90. Om termostaten efter test i kastrull med termometer är ok, men hojen går varmare än 90 under färd är det något annat fel i kylsystemet.

den öppnar vid 75 men jag skulle vilja ha ner cykeln i temp, jag har inget problem med att kylningen inte räcker till men jag vill ha ner tempen ca 10 grader:) men inte fan hittar jag någon annan termostat...

är det standard grejer kanske?

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR1000
Vet inte vad du har för termostat, men om du plockar med den till Biltema, Mekonomen m.fl. och går igenom sortimenten finns det säkert någon med samma mått som öppnar vid 70°C men lägre går nog inte att få tag på.

Men varför vill du köra kallare än 75?

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
FZ1 skrev:
Vet inte vad du har för termostat, men om du plockar med den till Biltema, Mekonomen m.fl. och går igenom sortimenten finns det säkert någon med samma mått som öppnar vid 70°C men lägre går nog inte att få tag på.

Men varför vill du köra kallare än 75?

dom på 2-takt racing delen påstår att en 2-taktare går bäst runt ca 55 grader och många andra också, en del aprilior ligger på ca 65 grader dock flest runt 75 min på 80 så jag tänkte man kan ju sänka tempen lite... känns lite oroväkande att köra så varmt

köra med något i från biltema i cykeln känns inte bra men det får nog bli att testa det :rolleyes:

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!