Test av hjälm för budgetpris

Skribenten

Medlem
Gick med
26 Jan 2012
Hoj
Tenere
XLmoto har nu betalat tillbaka det som jag gav för hjälmen.

Bifogat

• Origine Rivera MC-hjälm, bildindex 2.jpg
    Origine Rivera MC-hjälm, bildindex 2.jpg
    565 KB · Visningar: 191
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Intressant test :tummenupp Det är liiiite mer än bara logon man betalar för alltså :hihi Tur att du inte gjorde ett komplett test, med huvudet före in i något :näsblod Med tanke på kvalitén hittills gissar jag att det hade gått sådär...

El Duderino

Och vad har vi lärt oss av det här?
Gick med
24 Mar 2014
Hoj
Superduke 990 -07
Grundlig utvärdering :tummenupp

Jag personligen tror mest på "får vad man betalar för"
Samt att man får själv göra egna efterforskningar om produkten.

Men som sagt bra recension av dig.

slangklämman

Medlem
Gick med
4 May 2011
Hoj
yamaha mt-07 -17
köpte en billig origine hjälm till tjejen för hon ville prova att åka med nån gång och den kändes helt okej första gången, andra gången lossnade visiret! ett fäste gick sönder men orkar inte reklamera! blir till att betala dyrt en gång istället och köpa typ hjc, shoei el dylikt

Skickat från min iPhone med Tapatalk

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Hoj
Honda VFR800-98
köpte en billig origine hjälm till tjejen för hon ville prova att åka med nån gång och den kändes helt okej första gången, andra gången lossnade visiret! ett fäste gick sönder men orkar inte reklamera! blir till att betala dyrt en gång istället och köpa typ hjc, shoei el dylikt
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Var nära att samma sak hände mig. Tyckte det gick så rackligt att stänga och märkte senare att skruven till högra visirfästet hade gängat ur sig på min Origine golia. Bara skruva fast igen med lite gänglåsning. enda (ur)gängningen på hela sommarn:(

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MT-01 Stage 3
Jag körde med en Origine Vento under några månader tidigare i år och jag tycker nog att den kändes väldigt gedigen. Lite mer vindljud än i min Shark, men inte överväldigande på något sätt.

Både solvisiret och det vanliga har funkat helt utan anmärkning och den inbyggda bluetooth-enheten har skött sig bra också. Reglage för ventilationen lämnade dock en del att önska. De stängde sig själva efter några minuter. Inte heller särskilt förtjust i mikrometisk stängning eller vad de kallar det.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Jag fick precis min nya AGV från xlmoto, som är som en dröm. Den doftar nybil och allt funkar och ser bra ut. Fyra lax verkar vara en nedre gräns för att få riktig kvalité som känns prisvärd.

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Jag har bara positiva erfarenheter av att handla hos XLMOTO. Snabba leveranser, bra produkter och bra priser.
Sen kan man ju diskutera vad man kan förvänta sig av en hjälm för 798:-. Inte mycket. Alla billiga produkter jag införskaffat genom livet har alla gått sönder alldeles för fort. Inget att rekommendera alltså.
XLMOTO har enormt mycket produkter. Att döma ut dem för en undermålig produkt tycker jag är för jäkla dåligt.:mad:

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
xl -moto, mx24 säljer mycket Kina-skit till lågt pris.
De är dock bra när det gäller reklamationer, -de har ju en viss vana ....

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Leverantören av hjälmen, XLmoto, fick texten (sänt till kundtjänst och till pressansvarige) med begäran om eventuella kommentarer. Efter att tre veckor (rekord har aldrig varit med om linkande nonchalans under 30 år om MC-journalist)) utan svar så publicerade jag texten.
Min personliga bedömning är att man bör hålla sig ifrån att handla från XLmoto.

Vad skulle de svara? "Du köpte en budgethjälm, som visade sig vara en hjälm från budgetsegmentet." :hihi
Har inte haft några besvär med XLMoto eller 24MX, förutom lite lång leveranstid under några månader.
Kan däremot säga att jag inte skulle köra med deras billigaste allvädersställ. Brorsan kraschtestade det, och det höll väl bättre än ett par jeans,men det var hål på det på lår, arm och i sidfläsket. Hjälmen han hade verkar ha gjort sitt jobb däremot, också den en budgethjälm från XLmoto. Han köpte en till likadan efter vurpan, men nu har han surnat ihop ordentligt på komforten, men man kan ju inte direkt begära mycket för 300 spänn.

Nyheter
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield