Test av hjälmar

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag tycker att ett sådant test man har gjort missar något när de inte tar med Arai. De flesta mc-handlare har dem i sitt sortiment. Det är ett av två märken som jag tror många väljer mellan i det prissegmentet där de ligger. Det är mellan dem jag själv hade valt. Arai brukar sitta bättre. Shoei brukar inte passa min huvudform. Jag är således mer nyfiken på hur Arai står sig än Shoei. Men det finns ju som sagt andra tester gjorda genom åren internationellt sett. När man nu gör en svensk test så låter man bli att testa ett av de mest välkända märkena där ute. Supermiss!

För övrigt kan det vara intressant att läsa hur de lite billigare och enklare hjälmarna klarar sig. Vi är nog många som har diverse fördomar som kan förkastats i vissa fall. Sedan vet man aldrig om man nu mot förmodan behöver en extra hjälm för skjuts för att nämna ett exempel. Där kanske inte komfort kommer i första rummet om det inte sker på regelbunden basis. HJC och Nolan är ju två exempel på hjälmar som skulle kunna vara aktuell i ett sådant fall.

Om man kollar på diverse tester både som rapporterats i tidningar och statistik från exempelvis Sharp så verkar det som att dom dyrare hjälmarna i snitt klarar sig något sämre än dom billigare.

Jag tror personligen att det har lite att göra med att vikten är ett försäljningsargument. Lättare hjälm är bättre tycker många. Till viss grad kan det åstadkommas genom att man använder dyrare material som är starkare (exvis kolfiber) men också genom att man ser till att inte stoppa i mer material än som är absolut nödvändigt.
Och stoppar man inte i material i onödan så innebär det att man får mindre marginaler.

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Hoj
MT-07 -16
Men alltså... är inte många av kraven på EU-nivå? Varför finns det inte en instans på den nivån då som kan hantera tillsynen, istället för att varje enskild nation ska göra det?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ja varför var inte Arai med?

Kanske för att Arai inte ville vara med. Hade jag varit tillverkare av en MC-integralhjälm för "vanliga" touring och sporthojanvändare (temperaturområde ytterskal +5C till +40C, temperatur insida hjälm ca +30C (hudtemperatur på skallen) så hade jag sagt nej till ett deltagande med tester vid -20C.

I tråden har föreslagits att genom att använda extrema temperaturer så ser man snabbare åldrande. Vilket jag instämmer med. Dvs om man förvarar två hjälmarna vid +50C respeketive -20C i ett år och sedan testar hjälmar och jämför med en hjälm som förvarats i +20C lika länge så kan man se hur förvaringstemperaturen påverkar hjälmens åldrande.
När alla hjälmarna testas vid normal temperatur. För mitt MC-åkande !
-20C eller +50C inuti hjälmen är inte normalt. Då är jag om inte redan död, döende !

Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Kanske för att Arai inte ville vara med.
Medverkan i sådana här tester är troligen inget som Arai eller någon annan tillverkare har något att säga till om. T ex om testaren köper 10 hjälmar av varje modell i butik för testet. Mig veterligen finns det inget som säger att tillverkaren måste informeras innan. Men jag blir gärna rättad på den punkten.

Har frågat testfakta hur urvalet gjordes och varför t ex Arai inte var med. Får se om de svarar.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Kanske för att Arai inte ville vara med. Hade jag varit tillverkare av en MC-integralhjälm för "vanliga" touring och sporthojanvändare (temperaturområde ytterskal +5C till +40C, temperatur insida hjälm ca +30C (hudtemperatur på skallen) så hade jag sagt nej till ett deltagande med tester vid -20C.

I tråden har föreslagits att genom att använda extrema temperaturer så ser man snabbare åldrande. Vilket jag instämmer med. Dvs om man förvarar två hjälmarna vid +50C respeketive -20C i ett år och sedan testar hjälmar och jämför med en hjälm som förvarats i +20C lika länge så kan man se hur förvaringstemperaturen påverkar hjälmens åldrande.
När alla hjälmarna testas vid normal temperatur. För mitt MC-åkande !
-20C eller +50C inuti hjälmen är inte normalt. Då är jag om inte redan död, döende !
Och eftersom det verkar som du missade det så nämner jag igen att tester i -20 och +50 grader ingår i testerna för ECE-R22 standarden. Det är inget de "hittat på" för detta test. Så om du hade varit hjälmtillverkare så måste även dina hjälmar klara testerna i -20 och +50 för att blir typgodkända enligt den standarden.

Klarar de inte de testerna enligt förhållandena nedan får de inte säljas inom EU (undantaget om de klarat testet vid ett tidigare tillfälle och konstruktionen inte ändrats)

7.2.3. Heat conditioning
The helmet shall be exposed to a temperature of 50 °C + 2 °C for
not less than 4 hours and not more than 6 hours.

7.2.4. Low-temperature conditioning
The helmet shall be exposed to a temperature of -20 °C + 2 °C for
not less than 4 hours and not more than 6 hours.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Medverkan i sådana här tester är troligen inget som Arai eller någon annan tillverkare har något att säga till om. T ex om testaren köper 10 hjälmar av varje modell i butik för testet. Mig veterligen finns det inget som säger att tillverkaren måste informeras innan. Men jag blir gärna rättad på den punkten.
Har frågat testfakta hur urvalet gjordes och varför t ex Arai inte var med. Får se om de svarar.

Det är mycket vanligt (kanske tom vanligast ?) att "testare" kontaktar tillverkare och ber om produkter för test. Gratis.
Eller tvärtom, tillverkare kontaktar kända testare för test.
Många så kallade bloggare lever på sina "tester" av smink och kläder. Vad jag förstått. Testarna / Bloggarna får betalt för att presentera produkter.
(Noll koll på bloggares hemsidor. :( )
Testfakta är ett AB.
http://www.allabolag.se/5567263297/testfakta-research-nordic-ab
Så den för mig enkla förklaringen till att ARAI inte var med är att ARAI inte ville betala Testfakta Research Nordic AB för att vara med.
Inte konstigare än att företag väljer på vilka mässor man vill deltaga, ha en monter. Och vilka mässor man väljer att inte deltaga.

För ett par / några år sedan var en tråd här på SH där TS tog upp en ny ARAI hjälm som fanns på SHARP med medelmåttiga testresultat.
Några dagar senare fanns den här ARAI hjälmen inte kvar hos SHARP.
Knappast något som hänt om SHARP köpt in hjälmen för test.
Men naturligt om SHARP fick hjälmen gratis.
Eller SHARP fick betalt för testen av ARAI.
Och ARAI beslutat dra in hjälmen pga dåligt testresultat.

Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Det är mycket vanligt (kanske tom vanligast ?) att "testare" kontaktar tillverkare och ber om produkter för test. Gratis.
Eller tvärtom, tillverkare kontaktar kända testare för test.
Många så kallade bloggare lever på sina "tester" av smink och kläder. Vad jag förstått. Testarna / Bloggarna får betalt för att presentera produkter.
(Noll koll på bloggares hemsidor. :( )
Testfakta är ett AB.
http://www.allabolag.se/5567263297/testfakta-research-nordic-ab
Så den för mig enkla förklaringen till att ARAI inte var med är att ARAI inte ville betala Testfakta Research Nordic AB för att vara med.
Inte konstigare än att företag väljer på vilka mässor man vill deltaga, ha en monter. Och vilka mässor man väljer att inte deltaga.

För ett par / några år sedan var en tråd här på SH där TS tog upp en ny ARAI hjälm som fanns på SHARP med medelmåttiga testresultat.
Några dagar senare fanns den här ARAI hjälmen inte kvar hos SHARP.
Knappast något som hänt om SHARP köpt in hjälmen för test.
Men naturligt om SHARP fick hjälmen gratis.
Eller SHARP fick betalt för testen av ARAI.
Och ARAI beslutat dra in hjälmen pga dåligt testresultat.
SHARP (Safety Helmet Assessment and Rating Programme) är startat och drivs av den brittiska regeringen. Närmare bestämt The Department for Transport. De bekostar alla tester och även alla inköp av hjälmar, vilka köps via publika återförsäljare, dvs butiker. Vem som helst kan begära ett test av en specifik hjälm, även privatpersoner.

Så Arai kan ha lagt in en begäran om test hos SHARP själva, även om det är osannolikt i och med att Arai sällan får bra resultat i SHARP-tester på grund av hur de konstruerar sina hjälmar (Arai har själva kommenterat detta). Arai lär dock inte ha haft något att säga till om huruvida hjälmen fortsatt skulle listas hos SHARP.

Och gäller det den här tråden så finns den Arai Chaser det pratas om där fortfarande listad hos SHARP. Det länkas även till Arais officiella kommentar om SHARP-testet där. Dock har ARAI tagit bort den sidan.

Att sedan jämföra oberoende testare med bloggare som mest agerar reklampelare blir lite fel. Visst finns det seriösa bloggare som gör riktiga konsumenttester, men det är sällan samma bloggare som får betalt av tillverkaren som skickat produkten.

Gällande testfakta så gör de tester antingen på eget initiativ, på begäran av tredje part (tidningar mm) eller från tillverkare av produkter. Och historiskt har det förekommit klagomål på tester där uppdragsgivaren hamnat högt i testet. Dock inget som klart bevisats. Uppdragstester är markerade just som "uppdragstester" vilket hjälmtestet inte är.

Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Här är mina frågor till Testfakta och deras svar.

Hur valdes just de 8 olika märkena/tillverkarna ut? Det finns ju flera populära hjälmtillverkare som skulle ha varit intressanta att ha med, t ex Arai.

I ECE-22 05 standarden så ingår utöver -20 och +50 grader ett test vid +25. Gjordes detta test också eller var det enbart de yttre gränserna som testades.

Och slutligen, köptes hjälmarna i butik eller levererades de från tillverkarna? (var tillverkarna informerade om testet innan)

Testfakta Moderator

Urvalet gjordes tillsammans med norska NAF och efter diskussioner med både större svenska återförsäljare och Sveriges Motorcyklister. Som vanligt ville vi ha med en blandning av billiga och dyra produkter.

Vi testade hjälmarna mot delar av standarden, vilket framgår av ”Fakta om testet”. Vi testade inte vid +25.

Vad gäller din sista fråga så går Testfakta alltid ut till tillverkarna och begär in prover mot garantier om att det är exakt samma produkt som säljs till konsument. I de fall tillverkare inte vill skicka in produkter till test kan vi köpa in dessa. I det här fallet var det nästan inga tillverkare som ville skicka in produkter. Vi har därför köpt in majoriteten av hjälmarna i testet. Totalt har sju hjälmar från varje tillverkare använts i testet.

Mvh
Testfakta

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
SHARP (Safety Helmet Assessment and Rating Programme)
Och gäller det den här tråden så finns den Arai Chaser det pratas om där fortfarande listad hos SHARP.

Intressant. För vad jag minns så sökte jag på samtliga ARAI hjälmar och då 2012 mars fanns inte Chaser med.
Men tog jag istället och valde Make ARAI Modell Chaser så var det inga problem.
Utom ett.
Länken ledde ingenstans när jag klickade på Search.
Det gör det idag.
Då kommer jag till ARAI Chaser.
Det kan ha varit mitt fel att jag inte hittade testet av ARAI Chaser 2012.
Eller testet har varit borta och kommit tillbaka.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Ser man på Testfaktas resultat av Rakt islag bakhuvudet så är värdet lägre (=bättre) för de allra flesta hjälmarna vid +50C jämfört med -20C.
Detta tolkar jag som att materialet inuti hjälmen som svarar för stötdämpningen blir "mjukare" vid högre temperatur.
Men för en hjälm, Caberg Duke II blev hjälminredningen för mjuk vid +50C, "fjädern" bottnade.
Eller var det plastskalet utanpå inredningen som mjuknade som smör vid +50C ?

Ser man på HIC värdet som visar skaderisken bättre än MAX acceleration
https://en.wikipedia.org/wiki/Head_injury_criterion
och lägger ihop HIC-värdena för alla tre testen
så blir det Biltema nr 82991 med summa HIC 3380
som ger bäst skydd !, lägre värde = bättre skydd
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/M...h-visir/Integralhjalm-2000037680/?artId=82991
Påminner om testet 2009 när både Lidls och Biltemas hjälmar klarade sig bra.
http://www.aftonbladet.se/bil/mc/article11856936.ab

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Var på Biltema idag och testade passformen på
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/M...h-visir/Integralhjalm-2000037680/?artId=82991
Klämde i storlek XL lite för mycket på sidorna av min runda skalle för det skulle kännas som nått för mig.
Dvs den passar ovalskallar, som ju är vanligast i Sverige.
Och med en kökssvamp i toppen för att motsvara håret som saknas på min skalle så hade sikten varit OK för mig.

Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...