Jag tycker att ett sådant test man har gjort missar något när de inte tar med Arai. De flesta mc-handlare har dem i sitt sortiment. Det är ett av två märken som jag tror många väljer mellan i det prissegmentet där de ligger. Det är mellan dem jag själv hade valt. Arai brukar sitta bättre. Shoei brukar inte passa min huvudform. Jag är således mer nyfiken på hur Arai står sig än Shoei. Men det finns ju som sagt andra tester gjorda genom åren internationellt sett. När man nu gör en svensk test så låter man bli att testa ett av de mest välkända märkena där ute. Supermiss!
För övrigt kan det vara intressant att läsa hur de lite billigare och enklare hjälmarna klarar sig. Vi är nog många som har diverse fördomar som kan förkastats i vissa fall. Sedan vet man aldrig om man nu mot förmodan behöver en extra hjälm för skjuts för att nämna ett exempel. Där kanske inte komfort kommer i första rummet om det inte sker på regelbunden basis. HJC och Nolan är ju två exempel på hjälmar som skulle kunna vara aktuell i ett sådant fall.
Om man kollar på diverse tester både som rapporterats i tidningar och statistik från exempelvis Sharp så verkar det som att dom dyrare hjälmarna i snitt klarar sig något sämre än dom billigare.
Jag tror personligen att det har lite att göra med att vikten är ett försäljningsargument. Lättare hjälm är bättre tycker många. Till viss grad kan det åstadkommas genom att man använder dyrare material som är starkare (exvis kolfiber) men också genom att man ser till att inte stoppa i mer material än som är absolut nödvändigt.
Och stoppar man inte i material i onödan så innebär det att man får mindre marginaler.