Edit #1
För att förtydliga, detta är ingen diskussion om vilken smörja man ska använda på kedjan.
Denna tråd syftar till att hitta ett vänligt rengöringsmedel som inte förstör o-ringar i motorcykelkedjor!
Hej alla.
Har läst en massa om vilka medel folk använder för att rengöra sina kedjor. Men det verkar som att det finns lika många teorier som det finns MC förare.
Därför tog jag saken i egna händer och genomförde ett litet test av olika medel och dess verkan på O-ringar.
Jag har inte testat vilket som är bäst på att rengöra, utan vilket som är minst/mest skadligt för O-ringarna i våra kedjor.
Först och främst inhandlades kedjelås för att använda O-ringarna från dem.
Biltema hade endast länkar med X-ringar hemma så det fick bli dessa.
De olika medlen som ska testas.
Testmetod:
Mät upp X-ringarna, ytterdiameter, innerdiameter samt tjocklek.
Lägg en X-ring i en bägare med varje medel.
X-ringarna har legat i medlet i 24h därefter gjordes en ny mätning för att se vad som hade hänt med dom.
Mätningarna gjordes med ett digitalt skjutmått av märket Ironside.
Jag gjorde även ett "läckagetest". Jag borrade ett hål i en behållare, jag tätade sedan hålet med en X-ring som jag klämde fast med en skruv och mutter.
Fyllde sedan upp behållaren med medlet som skulle testas för att se om det trängde förbi X-ingen.
Resultat:
Efter att X-ringarna har legat i medlen i 24h så var detta resultatet.
Jag mätte samtliga X-ringar före testet och de låg alla inom ramen för raden "Kontroll".
Samtliga medel klarade "läckagetestet". Huruvida detta ger någon riktig bil på hur krypförmågan är låter jag vara osagt.
Som man kan se så var där en väldigt stor skillnad på vissa medel.
Lampolja klarade sig galant, Lysfotogen, WD40, Alkalisk och Bio Avfettning klarade sig OK. Medans Kallavfettning samt kedjerengöring förstorade X-ringarna en hel del.
Bild på en kontroll X-ring samt en som legat i Kedjerengöring. Kontroll till höger.
Slutsats:
Jag kommer i framtiden att använda Lampolja (från Biltema) för att rengöra min kedja.
Vilket medel och huruvida man ens vill tvätta kedja, får varje person själv bestämma
För att förtydliga, detta är ingen diskussion om vilken smörja man ska använda på kedjan.
Denna tråd syftar till att hitta ett vänligt rengöringsmedel som inte förstör o-ringar i motorcykelkedjor!
Hej alla.
Har läst en massa om vilka medel folk använder för att rengöra sina kedjor. Men det verkar som att det finns lika många teorier som det finns MC förare.
Därför tog jag saken i egna händer och genomförde ett litet test av olika medel och dess verkan på O-ringar.
Jag har inte testat vilket som är bäst på att rengöra, utan vilket som är minst/mest skadligt för O-ringarna i våra kedjor.
Först och främst inhandlades kedjelås för att använda O-ringarna från dem.
Biltema hade endast länkar med X-ringar hemma så det fick bli dessa.
De olika medlen som ska testas.
Testmetod:
Mät upp X-ringarna, ytterdiameter, innerdiameter samt tjocklek.
Lägg en X-ring i en bägare med varje medel.
X-ringarna har legat i medlet i 24h därefter gjordes en ny mätning för att se vad som hade hänt med dom.
Mätningarna gjordes med ett digitalt skjutmått av märket Ironside.
Jag gjorde även ett "läckagetest". Jag borrade ett hål i en behållare, jag tätade sedan hålet med en X-ring som jag klämde fast med en skruv och mutter.
Fyllde sedan upp behållaren med medlet som skulle testas för att se om det trängde förbi X-ingen.
Resultat:
Efter att X-ringarna har legat i medlen i 24h så var detta resultatet.
Typ | Ytterdiameter (mm) | Innerdiameter (mm) | Tjocklek (mm) | Kommentar |
Kontroll | 10,51-10,52 | 5,78-5,79 | 1,94-1,95 | |
Lysfotogen | 10,64 | 5,95 | 1,99 | Ok, något mjukare |
Lampolja | 10,58 | 5,83 | 1,97 | Ok |
WD40 | 10,65 | 5,95 | 1,99 | Ok, något mjukare |
Alkalisk 10% | 10,65 | 5,97 | 2,01 | Ok, något mjukare |
Kallavfettning | 11 | 6,15 | 2,08 | Väldigt mjuk |
Bio Avfettning | 10,65 | 5,96 | 1,99 | Ok, något mjukare |
Kedjerengöring | 11,09 | 6,2 | 2,12 | Väldigt mjuk |
Kedjerengöring Bio | 11,11 | 6,25 | 2,13 | Väldigt mjuk |
Jag mätte samtliga X-ringar före testet och de låg alla inom ramen för raden "Kontroll".
Samtliga medel klarade "läckagetestet". Huruvida detta ger någon riktig bil på hur krypförmågan är låter jag vara osagt.
Som man kan se så var där en väldigt stor skillnad på vissa medel.
Lampolja klarade sig galant, Lysfotogen, WD40, Alkalisk och Bio Avfettning klarade sig OK. Medans Kallavfettning samt kedjerengöring förstorade X-ringarna en hel del.
Bild på en kontroll X-ring samt en som legat i Kedjerengöring. Kontroll till höger.
Slutsats:
Jag kommer i framtiden att använda Lampolja (från Biltema) för att rengöra min kedja.
Vilket medel och huruvida man ens vill tvätta kedja, får varje person själv bestämma
Last edited: