Intressant!
Jag antar att oljan du använder är petroleumbaserad, undrar hur motståndskraftiga o-ringarna är mot den.
Det jag har lyckats komma fram till är att de flesta o-ringar i kedjorna är tillverkade av någon form av nitril gummi, dvs de har en hög beständighet mot petroleumbaserade produkter.
Ska nog ta med transmissionsolja, motorolja men även bensin i nästa test!
Att smörja efter varje körning (när kedjan är varm) ser jag som en självklarhet!
Jag gissar O-ringar funkar alldeles utmärkt med petroleumbaserad motorolja eftersom det funkat så bra för mig.
Och för Suzuki rekommenderar motorolja.
Något jag aldrig skulle pytsa på kedjan är esterolja av två skäl.
1) Eftersom esterolja i kylmaskiner har den tråkiga vanan att krympa vanliga O-ringar. Man började användas esterolja i butikskylmaskiner på 1990-talet i samband med att "Freoner" ersattes med HFC-köldmedier. Och utom Köldmediebyte och Oljebyte så var det nödvändigt byta alla O-ringar i anläggningen samtidigt. För de kanske 5 år gamla O-ringarna var inte så elastiska längre så de kunde kompensera för krympningen med Esterolja och så började anläggningen att läcka köldmedier.
Inte bra för miljön och butiken (kostnad ersätta utläckt köldmedium).
2) Esterolja har en tråkig tendens att ge kyltekniker som kommer i kontakt med esteroljan eksem. Så allvarliga eksem att många kyltekniker har fått sluta med jobbet ute i fält med kylmaskiner och kylmöbler och börja med administrativa uppgifter på kontoret eller helt byta yrke.
Stryk bensin.
Det spelar ingen roll hur bensin fungerar med O-ringar för bensin är en mycket otrevlig produkt som avdunstar och bildar ett 5 till 10 cm tjock lager bensinblandad luft över golvet. Och när det antänds så blir effekten att hela golvet flammar upp. Och så brinner kläderna och du.
Jag skulle 1989 testa olika "campingkök" bland annat bensinkök. För få igång bensinkök fylls en liten skål under brännaren , storlek desertsked, med bensin, sedan ska bensinen tändas och när den nästan brunnit ut är det dags att öppna kranen mellan den trycksatta bensintanken och brännaren. Så den förångade bensinen i brännaren (bensingas) antänds.
Jag höll till inomhus i mitt köket med bensinköket längst in på elspisen, Hämtar tändsticka, tänder tändstickan och för den mot bensinköket. Då flammar hela spisens ovansida upp. Ångorna hade på bara några sekunder spritt sig över hela spisen. En vanlig 4 plattors elspis.
Sedan har jag sett samma i en fjällstuga på vintern. Bensinköket placeras mitt på ett köksbord. När det ska tändas fattar bensinångor eld och brinner över hela bordets bredd och kanske 0,75 m åt varje sida.
Du och jag smörjer kedjan efter varje tur. Men det finns en annan testad variant på SH.
Smörj kedjan 1 gång / 1000 mil. Tror den höll ca 2000 mil.
https://www.sporthoj.com/forum/threads/kedje-o-smörjningstest.242561/
Här finns tidigare smörjtråd.
https://www.sporthoj.com/forum/threads/hur-ofta-ska-man-smörja-kedjan.251105/
och lite tester
https://advrider.com/f/threads/chain-o-ring-wd-40-exposure-effects-study-and-results.345397/