Testa mc?

Zator

Jag är grinig idag...
Gick med
24 Mar 2004
Hoj
Sprint ST -06, 2x yzf 750 r -96, en blivande stealthfighter och en skrotfighter
Tog A med begränsning i höstas o känner mig väldigt ny i mcvärlden, om man nu inte räknar 2 år med en 125 virago.

Men jag vet inte vilken typ a mc som lockar mig mest o skulle vilja testa de flesta typerna, sport, offroad, touring, sm (o custom)? Så kan man få lite tips om genreenliga motorcyklar som är lätta att sälja vidare? Har inte så mycket pengar att röra mig med så billiga (ca 25000) o lätta att sälja är rätt viktigt.

Och i vilken ordning jag borde testa? Eftersom både plånboken och erfarenheten, förhoppningsvis, borde öka med tiden.

Ska jag vänta tills jag slipper begränsningen?

Mycket funderingar blev det...
Är grymt tacksam för svar!

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Menar du att provköra? Åk till en stor handlare och förklara problematiken och ta en heldag och provkör olika hojar. Sen bjuder du handlaren på lunch mitt på dagen och sen ut å åk på eftermiddagen igen... funkar kanske?

//jaG

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
ordningen kan inte vara viktig, du vet väl själv vad du gillar för stil på hojen?
Annars tänk över vad du tänker använda hojen för innan du provkör allt som finns.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag visste iaf inte hur roligt motard va innan jag testade själv :3freak

Här i Skellefteå brukar vi ha avrostning i början av sommaren, då brukar försäljarna köra dit några av de hojjar som de har te provkörning, å alla med körkort får möjlighet att testa. E inte lika besvärligt som om man går till en handlare och vill provköra men egentligen inte köpa, för man har ju egentligen inte råd ;)

Några av hojjarna som var förra året var: Meanstreak (custom), Africa Twin (offroad), ZX7 (den lugnare kawwan iaf, 70hk stadsstuk). Så där haru några från varje typ av modell ;)

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Jag började köra begränsat för två år sen.
Köpte en yamaha dragstar 650.
Efter en sommar på den så var jag trött på att den skrapade i varje gång jag lutade i kurvorna så jag bytte upp mig till en ducati monster 600 -00

Dom kostar ungefär lika mycket, och efter en sommar på den så är jag övernöjd.

Jag tröttnade fort på att köra glidare så mitt råd e att köpa en någorlunda sportig hoj direkt. -Så slipper du tröttna på glidaren efter första säsången.

Kan rekomendera min hoj (inte till salu). Lagom att börja på. Man kör inte ihjäl sig för att den har mer hästar än man klarar av i början, samtidigt som det e en väldigt rolig hoj.

Edit: Förstår inte varför du skulle vänta tills du slipper begränsningen. Varför tog du kortet om du inte tänker använda det? Jag har begränsat...

Last edited:

Zator

Jag är grinig idag...
Gick med
24 Mar 2004
Hoj
Nej, att provköra känns som det ger för kort tid för att man ska lära sig hojen och våga ha riktigt kul med den. Plus att jag nog skulle köra så försiktigt med en lånad mc att det roliga skulle försvinna, har ju inte råd att ersätta om något går fel...

Det där i Skellefteå lät väldigt bra men jag misstänker att igen av dem är 25 kw.

Jag har varit o titta på ett par Monster som de ligger lite utanför det jag har råd med. O det är med vänta var mer om jag skulle lugna ner mig o åka på min gsx tills jag slipper strypningen. Aldrig att jag skulle klara mig utan att åka något i 2 år!

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Det är bara att prova sig fram. Själv har jag fått en allt mindre aggressiv körstil ute på vägarna för varje säsong (man vill ju överleva...), så en sporttourer ger mer än en lättviktsräser för samma pengar.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Äh, jag började på en GSXR750-97 och jag lever ju.... livets hårda skola.. :D

//jaG

yonsson skrev:
Jag började köra begränsat för två år sen.
Köpte en yamaha dragstar 650.
Efter en sommar på den så var jag trött på att den skrapade i varje gång jag lutade i kurvorna så jag bytte upp mig till en ducati monster 600 -00

Dom kostar ungefär lika mycket, och efter en sommar på den så är jag övernöjd.

Jag tröttnade fort på att köra glidare så mitt råd e att köpa en någorlunda sportig hoj direkt. -Så slipper du tröttna på glidaren efter första säsången.

Kan rekomendera min hoj (inte till salu). Lagom att börja på. Man kör inte ihjäl sig för att den har mer hästar än man klarar av i början, samtidigt som det e en väldigt rolig hoj.

Edit: Förstår inte varför du skulle vänta tills du slipper begränsningen. Varför tog du kortet om du inte tänker använda det? Jag har begränsat...

gs500e

Livsnjutare
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Suzuki GS500E
Den stora begränsningen verkar vara de 25000 som bågen får kosta och att det ska vara mellanklass. För de pengarna får man en äldre offroad typ Suzuki DR 650 som går att strypa ner. Vill man ha en hoj för ren asfaltskörning och som är neutral men bra att börja med så finns Suzukis GS 500E i den prisklassen. Det ska sägas med en gång att det inte är något fartpaket ostryp, men nu är det ju mellanklass vi snackar och jag förmodar att du verkligen tänker köra mellanklass. Hur som helst så är det en trevlig hoj att börja med, leta upp de små och kurviga vägarna utanför Uppsala så kommer du att ha duktigt roligt. Min favoritväg undviks av rettor och gixrar eftersom de har svårt att hålla jämn fart med mig.
:)

Zator

Jag är grinig idag...
Gick med
24 Mar 2004
Hoj
gs500e skrev:
Den stora begränsningen verkar vara de 25000 som bågen får kosta och att det ska vara mellanklass. För de pengarna får man en äldre offroad typ Suzuki DR 650 som går att strypa ner. Vill man ha en hoj för ren asfaltskörning och som är neutral men bra att börja med så finns Suzukis GS 500E i den prisklassen. Det ska sägas med en gång att det inte är något fartpaket ostryp, men nu är det ju mellanklass vi snackar och jag förmodar att du verkligen tänker köra mellanklass. Hur som helst så är det en trevlig hoj att börja med, leta upp de små och kurviga vägarna utanför Uppsala så kommer du att ha duktigt roligt. Min favoritväg undviks av rettor och gixrar eftersom de har svårt att hålla jämn fart med mig.
:)
Det känns inte som om det är så stor skillnad på gs 500 e och den gsx jag har. Problemet är ju att jag bara testat en typ av motorcykel och känner sånt sug efter att testa andra. Se om det finns andra typer som ger mer körglädje. Sen om det är grusvägar, hastighet eller tricks som ger mig mest vet jag inte eftersom jag inte testat.

Ducati for life

Guest
Zator skrev:
Tog A med begränsning i höstas o känner mig väldigt ny i mcvärlden, om man nu inte räknar 2 år med en 125 virago.

Men jag vet inte vilken typ a mc som lockar mig mest o skulle vilja testa de flesta typerna, sport, offroad, touring, sm (o custom)? Så kan man få lite tips om genreenliga motorcyklar som är lätta att sälja vidare? Har inte så mycket pengar att röra mig med så billiga (ca 25000) o lätta att sälja är rätt viktigt.

Och i vilken ordning jag borde testa? Eftersom både plånboken och erfarenheten, förhoppningsvis, borde öka med tiden.

Ska jag vänta tills jag slipper begränsningen?

Mycket funderingar blev det...
Är grymt tacksam för svar!

..håller med föregående talare; du ska provköra och tänka på vad du har för behov. Vad du bör tänka på också, eftersom ekonomin är begränsad, är att en del typ av hojjar kostar BETYDLIGT mer i ägandet. Drivpaket slits, däck slits också snabbare för några ex och inte minst försäkringen. Det bör du också tänka på, alltså inte bara inköpet utan också ägandet.

Lycka till :tummenupp

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Zator skrev:
Det känns inte som om det är så stor skillnad på gs 500 e och den gsx jag har. Problemet är ju att jag bara testat en typ av motorcykel och känner sånt sug efter att testa andra. Se om det finns andra typer som ger mer körglädje. Sen om det är grusvägar, hastighet eller tricks som ger mig mest vet jag inte eftersom jag inte testat.
Tror det är väldigt svårt att hitta någon roligare hoj än den du redan har (strypt dvs). Iaf i min åsikt. Supermotard e väl den roligaste hoj man kan ha om man gillar att leka ;) Men en sån på 34hk är nog inte så rolig ;)

Inte för att det är vettigt, men jag provkör utan körkort, eller utan rätt körkort iaf.

Zator

Jag är grinig idag...
Gick med
24 Mar 2004
Hoj
Så det är bara till att spara pengar och vänta alltså?

Känns väl kanske lite bittert att en gammal gsx 400 ska vara det roligaste som finns om man kör strypt. men men

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Har man begränsing och vill köra så får man finna sig i att det inte blir några effektmonster man kan köra.

Däremot så kan man ju fundera på att skaffa en hoj som är lättkörd och rolig, samt som även kan fungera den dagen man fyller och tar bort alla strypningar. Det finns en uppsjö av hojar som kan använda sig av. Ducce har monster 600 och 620 som färdiga reglerade hojar, men att hitta en schysst 600 monster för 25.000:- kanske inte blir det lättaste.

Själv var jag nära att handla en gsx 600 som första hoj, men besinnade mig (nej, det är säkert en jättebra hoj...).

Tänk även på att inköpet är ofta det lilla problemet. Större problem kommer med kostnad försäkring, delar och (om man inte kan meka) service.

Kolla på en halvoffroadare som starthoj. altternativt en ER-5 eller XJ 600. De har funnits på marknaden ett tag och är ganska stryktålig om man skulle råka... göra bort sig... om du förstår vad jag menar... hehe.. *harkel*

kosmic

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2003
Hoj
KTM 625 '05
jag har begränsad å börjar med en cbr 600 fsport men fan alla som sa att det va en så dålig första hoj håller jag inte med, det är bara bullshit... skit skön å trevlig att köra. Försök hitta en cykel du tycker om å skit i alla andra bara. Lycka till!

Tobbe_N

Ökenråtta
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM Superduke -07
Jag har begränsad (2 månader till), Och min gixxer var min första hoj. Har funkat bra.
Lite små tråkig kanske om man kör strypt. Går lite bättre än en golf 16v -88 upp till 100. därefter blir man avhängd. Toppar ca 180 när den är strypt.
Ligger nästan i din prisklass.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...