Testa storlek på SHARK hjälm. Någon med en sådan i ägo?

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Hoj
2006 R6
Tjenare..

Har ett litet problem...
Ska köpa mig en SHARK hjälm men det är bara ett litet problem, det finns ingen som säljer SHARK hjälmar i Sverige. Grossisten som tog in dessa har lagt ner inköpen av SHARK (förmodligen för att de såldes för dåligt).

Men jag undrar om de finns någon vänlig själ som har en SHARK hjälm, gärna i nyare årsmodell. Så jag bara kan testa ut storleken.

Bor i stockholm så helst inom stockholmsområdet men jag skulle kunna tänka mig att åka en 10 mil för att testa.

Skriv gärna era erfarenheter om ni haft en SHARK hjälm och sedan när ni valde en ny hjälm hade ni samma storlek??

Jag kör med X-lite 801 i storlek S. Kan man köra SHARK i S någon som har erfarenhet av storlekskillnaden på hjälmar??

Tack på förhand
MVH Sunkan

Last edited:

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Jag köpte en Shark RSI Shuriken i England i somras och den var rätt stor i storleken. För att den skulle sitta så där riktigt tajt fick jag ta en Small. Jag har annars M 57-58.

Det var rätt olika passform på RSI och RSR och jag tyckte att synfältet begränsades för mycket i RSR'ens lilla glugg. Jag är helnöjd med hjälmen :tummenupp Det enda minuset är väl att den inte har lika bra ventilation som min ARAI Quantum/f

Vilken modell är det du tittar mest på? Jag bor ju inte i Sthlm men jag hoppas att du fått lite feedback iaf :hjälm

Bifogat

• Shark-rsi_shuriken_whiteblue.jpg
    Shark-rsi_shuriken_whiteblue.jpg
    46.5 KB · Visningar: 741

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Hoj
2006 R6
Jag köpte en Shark RSI Shuriken i England i somras och den var rätt stor i storleken. För att den skulle sitta så där riktigt tajt fick jag ta en Small. Jag har annars M 57-58.

Det var rätt olika passform på RSI och RSR och jag tyckte att synfältet begränsades för mycket i RSR'ens lilla glugg. Jag är helnöjd med hjälmen :tummenupp Det enda minuset är väl att den inte har lika bra ventilation som min ARAI Quantum/f

Vilken modell är det du tittar mest på? Jag bor ju inte i Sthlm men jag hoppas att du fått lite feedback iaf :hjälm

Okok så de e med andra ord lite större i storleken än en arai... Då skulle ja ju kunna testa en sådan alla fall o ta en storlek mindre på Sharken. Grymt tack :tummenupp
Just nu tittar jag på SHARK S800

De känns liksom som de hjälmarna rent generellt har ett dåligt synfält..

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Okok så de e med andra ord lite större i storleken än en arai... Då skulle ja ju kunna testa en sådan alla fall o ta en storlek mindre på Sharken. Grymt tack :tummenupp
Just nu tittar jag på SHARK S800

De känns liksom som de hjälmarna rent generellt har ett dåligt synfält..
Hehe... min ARAI är köpt i USA och fick bli en Large pga det. Fick dessutom köpa tunnare kindkuddar för att den skulle passa. Den känns dock lite stor i skalet men är skön när man åker långt :)

Du bör ju alltid prova passform innan du köper! Kan lätt bli pengarna i sjön annars, eller i värsta fall dålig skyddsfunktion. Åk till mc-mässan vettja. Gott om :hjälm där!

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Hoj
2006 R6
Hehe... min ARAI är köpt i USA och fick bli en Large pga det. Fick dessutom köpa tunnare kindkuddar för att den skulle passa. Den känns dock lite stor i skalet men är skön när man åker långt :)

Du bör ju alltid prova passform innan du köper! Kan lätt bli pengarna i sjön annars, eller i värsta fall dålig skyddsfunktion. Åk till mc-mässan vettja. Gott om :hjälm där!

Absolut. Men de finns inte SHARK där... I fall de inte tagit in de frånnågot annat land dvs..!

Deimos

Våga vägra latinska citat.
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Yamaha XJR1300 SP
Jag köpte en Shark-hjälm i somras. Inte det minsta nöjd. Känns som det blåser inne i hjälmen trots man har vesiret nere samt att det är ett högt vindbrus i den. Polaren har också en Shark som 1 år äldre än min. Han har problem med sin.

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Har en Shark RSR2 som jag haft i 3 säsonger nu, toknöjd på alla sätt.
Komfort och kvalitetsintryck är strålande.

Menmen, alla hjälmar passar inte alla.

Jag är lite mer skeptisk till budgetmodeller typ S800...

Det borde finns nån Shark att testa på MC mässan tycker man?
Alla går, tursamt nog, inte via generalagenter.

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
Ingen
Jag har haft Shark och varit helnöjd.

Jag tycker att den är väldigt lik i passform och storlek med Shoei-hjälmarna. Kan du prova en san är det rätt nära. Jag drar medium pa bägge modellerna och tycker inte att det är nagon storleksskillnad.

Mr_SunBear

Medlem
Gick med
11 Jan 2007
Hoj
2hjulslös
Har en Shark RSX som jag köpte på MC-mässan 2007.

Klockren, hur nöjd som helst. Tyst och stabil tycker även kompisar som provat den en runda. Storleken är en medium på mig o den sitter lagom tajt. Har M57-58 i vanliga fall.
Dock lite dyra visir som man får köpa från utlandet.

Har handlat två visir från http://www.racevisors.co.uk/index.cfm/view_id/1 vid två tillfällen. Funkat bra och snabb leverans.

//B

Last edited:

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Hoj
2006 R6

Nope de hade förut. Varit där o kollat. men de har inte längre då de inte finns någon grossist som tar in sharkhjälmar i sverige längre...

Jag köpte en Shark-hjälm i somras. Inte det minsta nöjd. Känns som det blåser inne i hjälmen trots man har vesiret nere samt att det är ett högt vindbrus i den. Polaren har också en Shark som 1 år äldre än min. Han har problem med sin.

Vilken modell köpte du??

Last edited:

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
Jag hade en ganska enkel Shark innan jag bytte till den Shoei jag har nu, hade precis samma storlek i båda hjälmarna, dvs 58-59 (L).

Wolfkin

Lilla Ida sätt fart, vill ha sommar
Gick med
5 Jun 2007
Hoj
Triumph Sprint ST -09
Har en gammal Shark (-97) och just nu en Nolan N84 Leopard.
Båda storlek L och känns precis lika stora.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
jag har en Arai Chaser XL nu, någon som vet vilken Shark modell som skulle passa mig ?

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
ducati gubben bakom Sydsvenskan i Malmö säljer Shark hjälmar, han hade en del silvriga S/M/L för halva priset (runt 1500)

sam1

Medlem
Gick med
9 Jan 2006
Hoj
gpz 750 turbo. dominator.
hadde en shark hjälm,men tyckte passformen va väldigt rund,så en rundskalle fick överta den, själv har ja lite oval huvud tydligen..:D

Crave

Ny medlem
Gick med
24 May 2007
Hoj
-
Jag tycker shark är toppen. Jag har problem med en massa andra hjälmar för att hackan tar i framtill. Men Sharken satt som klippt och skuren. Om nu dem inte ska säljas mer i sverige. Tips på andra hjälmar som är lite större vid just hackan ?? * Inte det att jag har en "jätte" hacka men tydligen ska man inte ha någon alls för att passa i typ shoei hjälmar.(Hoppas det e ok att jag lånar tråden lite?)

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati