Testade lite bakhjulsåka!

Ismannen

Vila i frid min vän
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
Ktm 400 exc
Vi får samla ihop oss vi Sundsvall/Timråbor som suger o köra på bakhjulet.
Sen tar vi en heldag och övar.
Själv skulle ja behöva en hel sommar o lära mig på :gnissla

Spoox

Race till death or die behind!
Gick med
16 Mar 2006
Hoj
KTM 690 SM -07 Limited Edition
Bakhjulsåka

Vilken är egentligen den lättaste bakhjulsåka hojen?

fattar att de kommer vara lika många oliak svar som inlägg antagligen, men kanske, bara kanske, så svarar 2 likadant..
motard? tysen cc.. eller kanske någon 600?

Jokke_

No money, No honey!
Gick med
16 Jun 2005
Hoj
Hojlös

Lätt!!

Jadu känns som vi är två då.. fast så fort ja ätit frukost nu så ska ja ut och träna :jäs

Återkommer sen efteråt och talar om hur det gått :kryckor

Jokke_

No money, No honey!
Gick med
16 Jun 2005
Hoj
Hojlös
kom nyligen hem från en runda med lite inslag av bakhjulsträning. Men den varvar upp så jävla snabbt att ja måste försöka växla på en gång. Vilket känns omöjligt. Jag tar upp den på 2:ans växel, och det känns helt omöjligt att växla till trean när den far iväg på bakan!

Ngn särskild teknik vid växlingen? :gnissla

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
kom nyligen hem från en runda med lite inslag av bakhjulsträning. Men den varvar upp så jävla snabbt att ja måste försöka växla på en gång. Vilket känns omöjligt. Jag tar upp den på 2:ans växel, och det känns helt omöjligt att växla till trean när den far iväg på bakan!

va högre upp :D annars åker du ner igen.
tar du den på lägsta varven el?
för mig ville den upp på nästan tomgång..

o ja.. en träningsdag vore kul :) ti veckan kanske? tis tors kanske, ons åker ju ons gänget,,

se ovanstående :)

Last edited:

Dominator-Rocks

Guest

Lär dig balansera på 2an alltså lyckas hålla den en längre sträcka på dryga halvgas innan du ger dig på Å växla... jag har lyckats å växla XX antal gånger men lagt ner det. Jag har insett att det är bättre att lära sig ordentligt en att dra ut växel för växel.........

Du kommer komma en aningens längre om du får i 3an men du kommer lika fan varva ur den me´ Å trilla ner igen.

Fragger

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2005
Hoj
KTM Duke -04
Lär dig balansera på 2an alltså lyckas hålla den en längre sträcka på dryga halvgas innan du ger dig på Å växla... jag har lyckats å växla XX antal gånger men lagt ner det. Jag har insett att det är bättre att lära sig ordentligt en att dra ut växel för växel.........

Du kommer komma en aningens längre om du får i 3an men du kommer lika fan varva ur den me´ Å trilla ner igen.

Ta upp den på 2an. växla direkt till 3an o hitta balanspunkten så åker du nästan på tomgång.. asgött :D smidigast är att lägag upp ett ben på sadeln och åka så.. helt personlig åsikt men ska man åka långt o bibehålla samma fart är det lättare.. får lägre tyngdpunkt..

Dominator-Rocks

Guest
Ta upp den på 2an. växla direkt till 3an o hitta balanspunkten så åker du nästan på tomgång.. asgött :D smidigast är att lägag upp ett ben på sadeln och åka så.. helt personlig åsikt men ska man åka långt o bibehålla samma fart är det lättare.. får lägre tyngdpunkt..

Ok.. Får la prova Å börja växla igen då..

Jag fick för mig att det var bättre å lära sig ordentligt från grunden typ...

Men det är nog som du säger... dom gångerna jag har hasplatt i 3an så har det gått lite mjukare på någe sätt!

Edit: Såg Nu att du bodde i Mjöölby... du kanske kan lära ut lite trix nån dag! :confused:

Last edited:

Jokke_

No money, No honey!
Gick med
16 Jun 2005
Hoj
Hojlös
Du ska självklart koppla upp den. Då går det långsammare (känns säkrare) plus att det tar ett tag innan du varvar ur växeln.

Okej, får åka å öva lite på det! Då kanske man slipper accet som gör att man åker iväg och måste växla. Först och främst ska ja sluta å vara kyckling och träna på att dra upp den ordentligt.:rock

va högre upp :D annars åker du ner igen.
tar du den på lägsta varven el?
för mig ville den upp på nästan tomgång..

o ja.. en träningsdag vore kul :) ti veckan kanske? tis tors kanske, ons åker ju ons gänget,,

se ovanstående :)

Det låter najs! Men själv så är ja upptagen hela veckan, det är studenten som gäller! :tummenupp Men jag verkligen på om vi skulle ordna ngn slags sporthoj.com dag för oss sundsvall/timråbor! toktrevligt! :D

Last edited:

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Vilken är egentligen den lättaste bakhjulsåka hojen?

fattar att de kommer vara lika många oliak svar som inlägg antagligen, men kanske, bara kanske, så svarar 2 likadant..
motard? tysen cc.. eller kanske någon 600?

Vilken motard som helst blir svaret på det. Har du väl fått in tekniken så slangar du lätt några hundra meter med i stort sett vilken sporthoj som helst sen... Allt handlar om att träna o träna o träna ! O det enklaste att träna på borde vara motard...:)

Phat

Ny medlem
Gick med
27 May 2007
Hoj
KTM 990 SMR - 2009
Jag lyckades koppla upp min sambos Dominator idag på 2:an för första gången! Har inte vågat förens nu, men det kändes faktiskt riktigt gött när jag väl tog mod till mig.

Dock så törs jag inte med min egen VTR-1000... Ska byta in den imorrn mot en KTM, så det vore ju lite halv-larvigt om jag skulle klota den med mindre än 24 timmar kvar...

Hur som helst, det går faktiskt snabbare än man tror att lära sig slanga, inte för att jag är ens i närheten av att vara bra, men det känns som det är på rätt väg... Tror att KTM:en kommer att göra stor skillnad =)

// Phat

CuTiVe

FaSt AnD FuRiOuS
Gick med
11 Jan 2007
Hoj
YZF R1-06
om man säger såhär då, ska man gasresa eller koppla upp den? ngt som är enklare än det andra? jag bara gasar :dummer

Föredrar att koppla upp den, bättre känsla samt kommer upp tidigare så du kan åka längre. Kör R11000 så inga probs att gasa upp den, men som sagt...

Kör hårt:yoparty

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...