Testrapport av Freppas Hayabusa

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Japp, den Oljekylda odågan fick lägga gasvantarna på Freppas Hayabusa ikväll, för Freppis skulle kröka ner sig på personalfest och hade därför inget behov av sin bebis. Ett tillfälle som kanske inte kommer tillbaka tänkte jag och nöp av honom nycklarna! Jag parkerade Gixxern i Freppas garage och gav mig iväg med Vattenbuffeln. Det första jag reagerade över var att kopplingen greppade så långt ut, vart mycket varvande först utan att man kom en centimeter framåt. Sen gick den så tyst och utväxlingen är ju högre än på Gixxern.
Jag styrde hemåt genom eftermiddagsrusningen för att få i mig middag och bestämma färdväg. Jag kände när jag kom upp på motorvägen att kåpan håller samma standard som övriga nya pop-moppar, nämligen usel. Inte mycket mer än pungen skyddas mot fartvinden, iofs en nog så viktig detalj!
Konstaterade också att cykeln varvar 4500 varv i 140 km/H på sexan, vid samma varvtal gör min hoj 115..... Så en viss skillnad i utväxling är det. Min hoj är dock bara femväxlad. När jag kom hem slängde jag i mig pyttipanna och kom fram till att jag skulle köra till Södertälje och åka gamla Nynäsvägen förbi Rosenhill och Stora Vika och landa i Nynäs. Gjorde ett pit-stop på Hydro nedanför mig och fyllde tanken med 95-oktanig blyfri! Väl ute på gamla vägen till S-tälje så gasade jag på en del eftersom jag kan vägen utan och innan, och kände att Busan är både längre och tyngre än min hoj, den svänger lätt och fint men när man vill lägga ner lite mer så är den trögare än min.
Fjädringen är superb, käkar ojämnheter som jag käkar salta godisar. Man har en väldigt rymlig körställning, med goda möjligheter att flytta fram och tillbaka. Benvinkeln är inte lika skarp som på min hoj, och hade man bara haft ett kåpglas som funkade så hade man kunnat åka lååångt på Busan.
Vägen från S-tälje till Rosenhill snabbspolades med hjälp av högerhanden och snart var jag ute på de roliga partierna på vägen. Man fick stort förtroende för Busan, inget gung eller konstigheter utan styr dit du vill och fyra av!
Jämförelsen i väguppträdande är dock lite missvisande eftersom min stötdämpare är kronslut och därför gungar min hoj en hel del.....
180-gradersböjen uppför mot Stora Vika klaras av i ett nafs och efter villasamhället så blir det högfartsorgie, och man kan tro att Suzukis tekniker har varit här på test, för här trivs Busan! Långa, svepande högfartsböjar gör att man aldrig behöver släppa ner nålen under 160-strecket, avstod dock från att hoppa i det lilla hoppet, utan höll ner farten runt 180. Innan jag visste ordet av så var jag framme i Nynäshamn, och stannade för en kisspaus och såg att de små nabbarna som satt på sidorna på Freppas nya bakdäck var borta....
Körde Nynäsvägen mot Stockholm, och konstaterade det som jag hade på känn, nämligen att det är omöjligt att hålla sig i närheten av hastighetsbegränsningen med en Busa, man håller ett lagom tempo, allt är lugnt och skönt, slår en flukt på mätaren, 170..... :eek: Allt är så tyst och lugnt. Måste tillägga att kåpglaset skyddar ganska bra upp till runt 220.
Jag körde ut på min hemliga toppfartssträcka, givetvis en avlyst ovalbana i Spanien :rolleyes: och gav full muff på tvåans växel. Hmmm, 180 på tvåan, min Gixxer gör 150.... matade vidare tills mätaren slutade röra sig men accet fortsatte, dock kunde jag inte andas eftersom hjälmen satt som en våt filt runt huvudet. Då låg jag så platt jag kunde bakom pungskyddet till kåpglas. Man ville inte ligga nån längre stund över 240, det var helt klart.
Annars var acc och vrid ungefär som jag hade förväntat mig, inte as-brutalt men den pinnade på fint, speciellt efter 200.
Jag styrde av vid Trångsund och tog Södertälje-varvet en gång till, emn körde den smala vägen förbi Hemvärnet istället, och sen Huddingevägen in till stan för att lämna tillbaka lilla Busan. Turen blev runt 20 mil, men jag blev inte nöjd med växellådan på hela turen. Otroligt okänslig, trög och jag hittade extra frilägen två gånger. Ska det vara så??? Bakbromsen var jkag inte heller nöjd med, tog sent och dåligt. Fambromsarna var bra bett i när man nöp åt lite, men i inledningen på bromsningen så var de inte lika bra, de på Gixxern är bättre då.
Jag mullrade ner Busan i garaget och ställde mig och kikade lite på den. Den är brutal, inte snygg (myrslokar är sällan snygga) men otroligt rå och maskulin, utstrålningen avskräcker alla från att vilja rejsa.
Så, ska jag köpa en jag också? Nej, av några skäl. Den är för dyr i försäkring, min Gixxer var bättre på några punkter i hanteringen, eftersom min maskin är vässad så vart jag inte så imponerad av draget i Busan som andra blir. Jag trivdes jättebra på Busan, och ville jag lägga pengar på lån och försäkring så skulle jag köpa en. Men jag hade inte roligare på den än på min Gixxer, den var helt enkelt inte så mycket bättre att jag tycker att det är värt att byta.
Men jag hade jätteroligt, och jag tackar Freppa för modet att släppa ut mig på hans nya fina hoj!! Tack älskling!!
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Snyft...


Men hur hjälmen kan ligga som en våt filt runt huvudet får du gärna förklara närmare. :D
 

Sergeant

SNÄLL
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R750
Gustav1 skrev:
Snyft...


Men hur hjälmen kan ligga som en våt filt runt huvudet får du gärna förklara närmare. :D


Nej, nej, "kåt pilt" skall det vara :crash .




Mycket trevlig läsning Oljekyld :fakta :bow . Men som sagt en gammelgixxer är ju att föredra :tummenupp


:hej
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Sergeant...ta dig nu tillbaka till "Jag såg Chrilletråden". :whip

(Edit; Knapparna sitter ju fle)
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
OLJEKYLD GSXR skrev:
"... Jag körde ut på min hemliga toppfartssträcka, givetvis en avlyst ovalbana i Spanien..."
Det är bra! Du är ett föredöme för oss alla. :D
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Du misshandlar hojen med 95-oktanig.

Jag hade blivit riktigt arg om du tankat min älskling med 95......

Klarade den inte mer än 240 eller klarade inte du mer än 240? På hemliga rakan borde du väl kunnat testa?

750RR
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
maverick_750rr skrev:
Du misshandlar hojen med 95-oktanig.

750RR
Vi har gått igenom det här förut elelr hur.... Det är bara gammla motorer som M5:an och liknande som måste köras med 98oktan... Nyare går bättre destulägre oktanhalten är :p
 

Kain

Potatis
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Roslagen
Hoj
Teutonia
hmm sa det till freppa oxå ..skit i plexiskiva alla gubbräser.. Låt screenen vara så kanske det lägger sig lite nackmuskler runt nacksenorna :D..

Det där med soppa.. Ringde faktiskt till någon tekninger på något olje institur och en professor på bensin..

På frågan om olja var svaret ju dyrare olja destobättre. .

95 eller 98, var svaren helt klart något diffusare.. Men kort.. alla nya motorer kan köras på bägge men känns det som den går bättre på 98 gör den förmodligen det.. Så då kör du på 98..
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
kajlyl skrev:
Vi har gått igenom det här förut elelr hur.... Det är bara gammla motorer som M5:an och liknande som måste köras med 98oktan... Nyare går bättre destulägre oktanhalten är :p

Min M5arton går fint nu, toppade 200 idag och då lät motorn som om den inte visste vad den skulle ta sig till :rock :rock :rock :rock

Kvalitén på 98 bensin är bättre än 95 oktanig. Tanka inte 95 ni som gör det, det är en styggelse mot er hoj.

Som att gå till donken om man blir bjuden på entre-kåt :crash

750RR
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Härlig story Oljis :tummenupp jag ska försöka att gasa upp till fjollträsk nu i sommar :squid
 

Macho Woman

Äppelkäck
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Söder
Hoj
Förvuxen 80-talsmoped
Det är alltså en skithoj han lagt alla sina inte så surt förvärvade pengar på! Tycker nog att om det ska vara så dyrt att köpa och försäkra så ska man baske mig ha valuta för pengarna. Fast det där med att den skulle vara ful håller jag inte med om. Den funkar som damvältare och då kanske den helt plötsligt är värd pengarna. ;)
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Jag kan komplettera lite på Pers analys.

Den stora skillnaden mellan min gammelgixxer och denna är att jag kan svänga i höga hastigheter. Runt 280 (på samma avlysta bana i Spanien) så är den löjligt lättsvängd, och gör som föraren vill. Jag upplever hojen som mer lättarbetad runt knixigare vägar - det är lättare att kasta hojen fram och tillbaka lite hur man vill.

Bakbromsen är dock skit. Måste titta närmre på den för jag kan inte tänka mig att Suzukis tekniker som har gjort ett lysande jobb på frambromsarna inte kan lösa bakbromsen bättre. Den känns svampig och seg helt enkelt.

Fjädringen är inte optimal för mig, men jag väger ju 90 nakna pannor och Per ligger väl kring 70? Skulle behöva ställa upp fronten lite, men tänkte vänta med det tills jag fått några fler mil i sadeln och vant mig vid den. Dock så håller jag med - ojämnheter försvinner helt i denna guds skapelse.

Motorn är snäll under 7000 varv och beter sig som om någon hade smetat senap i röven (uttalas med Borås-dialekt) på katten över 7000 varv. Jag är van vid förgasare, så insprut känns fortfarande lite "av/på" för mig, men efter en 50 mil känns det mycket bekvämare. Det känns dock "sjukt" när man ligger i cirka 250 och vrider på rullen och man får en knuff i ryggen - motorn vill så jäkla mycket!

2:ans växel är växlad till 190 om jag inte missminner mig. ;)

Försäkringen är ju dyr. 2400 i månaden på mig, 29 år Stockholms innerstad eget garage. Kostar det så smakar det. IF har ju dock så att jag kan ställa av/på hur jag vill - tack för den!

Slutsats: Jag är kanonnöjd. Kåpglaset vänjer man sig vid, men det kommer införskaffas ett Double Bubble glas för touringen i sommar. Jag ser fram emot många sköna turer med denna hoj.

/Freppa

MW: Käkat huggorm till frukost eller vaknade du bara på fel sida? Kanske något som störde nattsömnen? :D *vält*
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Tror solklart freppa gjort ett rätt val :tummenupp
Hayabusan är ett touringmonster av rang :D
 

Kain

Potatis
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Roslagen
Hoj
Teutonia
Hmm dålig bakbroms.. måste ha haft änusämre tidigare då. För på busan måste jag säga är den första hojen som den värkligen går att använda som jag har kört.. Daytonan var den ett skämt mest för prydnad kändes det som...
 

Busafreak

Sportforever-customnever
Gick med
7 Mar 2003
Ort
E-län
Hoj
Hayabusa, CBX 1000, REX 98cc -39
Hayabusa

HAYABUSA - smaka på namnet! Inte kunde väl jappsen ana vad en tolkning kunde bli på svenska? Haj för utseendet och busa för motorn! Utseendet har verkligen en egen karaktär - synd bara att man kopierat det i nya GSX 1000R - den borde ha fått en egen stil.

Jag har förm. kört några fler mil på denna båge än vad testaren gjort (hade Kawa förut). Satte ganska omgående på ett nytt kåpglas Double Bubble, mest för att orginalet skymde instr.panelen till vis del - hel OK numera. Bakbromsen??? Ska man bromsa? Jag trodde man skulle gasa. Skämt åsido har jag inga anmärkningar på bakbromsen, men visst jag kommer väl inte att tänka på annant nu vid nästa åktur.

Med två kugg mindre på framdrevet måste man väl ändå tillstå att accet är ganska hyfsat!!! Att mätaren är graderad till 350 Km/tim innebär ju inte att det kan gå så fort.

De nackdelar jag märkt är en otroligt förbrukning av bakdäck o att det går åt soppa. Kanske köpt dåliga däck? En sak till, det är ganska dåligt "roderutslag", vid knepiga manövrar i låg fart (på macken etc) är det lätt att man kommer till stoppet för fullt utslag och det skulle ju kunna bli ganska förödande för lacken.

På motorvägen är man kung!!!

;)
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top