Textiljackor

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Borta...
Jag läst ett test i bike angående detta för inte så längesedan. Det skiljer tydligen rätt mycket mellan de olika tillverkarna i hållbarhet. Vilka som var bäst minns jag tyvärr inte. Men enligt vissa tester ska en del textillplagg stå emot nötning bättre än skinn. Sen skiljer det mycke i kvalitet inom skinnställen oxå. En djungel med andra ord. Viktigaste är väl att det sitter bra och har godkända skydd.

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Hoj
Hojlös =(
Se till att skydden sitter bra, rejäla skydd,kolla även vilka säkerhets kriterier jackan uppfyller. Bra textil är åtminstone att jämföra med skinn.

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Bra textil har bättre slitstyrka än skinn i dom tester jag läst, tyvärr hjälper det inte om inte om inte skydden sitter kvar där dom ska. Jag väntar på att den tillverkare som gör en bra kombination av skinn/textil där dom nyttjar bådas fördel.

Scalp

Gubbsur
Gick med
1 Oct 2003
Hoj
Honda CB 750F -82
Efter jag såg hur mina textilkläder såg ut efter en omkullkasning i 30 sätter jag aldrig på mig textil igen. Det skulle vara riktigt bra grejor, men tyget hade i stort sett löst upp sig.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Som jag uppfattat det så är det så att skinn alltid är skinn. Visst varierar det enm del beroende på kvalitet på skinnet och tjockleken men det ger generellt sett ett bra skydd mot skrapskador.
Vad gäller textiler så är det lite svårare då det finns billigare tygkläder som kanske inte tål så mycket skrapande mot asfalten och dyrare som klarar nötning betydligt bättre. Enligt vad jag hört så är det till och med så numera att en del textilkläder ska klara nötningen bättre än skinn.
Den stora grejen är väl om skydden sitter ordentligt fixerade så dom inte flyttar sig när man går omkull. Fast det gäller ju både för skinn och textil så länge som man inte köper ett racingställ som är tight. En löst sittande skinnjacka är ju precis lika dålig i det avseendet som en textiljacka.
Om jag skulle köpa en jacka som jag ska köra med när det inte regnar eller är kallt så skulle jag utan att tvecka köpa en i skinn för att det är lite coolare. Personligen kör jag nu med ett bra textilställ som är vattentätt och har lite reflekterande ytor så man ökar chansen att synas lite. Dessutom är det totalt vattentätt och varmt. Bra nu men stundtals lite jobbigt när det är varmt ute.

Huruvida du ska välja ett ställ i skinn eller textil tycker jag beror lite på vilka egenskaper du är ute efter och vad man tycker är snyggt, praktiskt och bekvämt.

Som allvädersställ är textilerna överlägsna. Skinnställ med membran i har membranet på insidan. Det medför att skinnet blir blött och det tar några dagar på sig att torka. Textilställen torkar mycket fortare och blir inte lika tunga då dom inte håller lika mycket vatten.

Edit.
Jag tror att det är Cordura man ska kolla efter. Det ska vara ruskigt slitstarkt. Vanlig nylon kommer att smälta om man skrapar mot asfalten och då försvinner kläderna fort och kvar blir bara lilla huden som inte står sig så bra mot svensk asfalt.

Hedgehog

Gick med
17 May 2006
Hoj
Textilkläder har i dagsläget alltid sämre slitstyrka mot nötning än skinn, den aktiva säkerheten när det gäller hasande på asfalten är m a o sämre.

Ganska säker att halvarssoms nya ställ vinner över skinn men vad hjälper det om inte dom hårda skydden sitter där dom ska

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Ganska säker att halvarssoms nya ställ vinner över skinn men vad hjälper det om inte dom hårda skydden sitter där dom ska
Jofama som gör grejerna påstår iaf motsatsen, undantaget kanske specialgrejerna till polisen. Men det är inte så viktig.
Felet är ju som du säger att folk köper utrustningen för att få plats med extra kläder under. Då blir de alldeles för stora och om det är skinn eller textil har ingen som helst betydelse, skyddet kan flytta på sig.

Är det kallt tar man nånting över, inte under! Skyddet ska sitta närmast kroppen, möjligen ett tunt underställ mellan.

Hedgehog

Gick med
17 May 2006
Hoj
Jofama som gör grejerna påstår iaf motsatsen, undantaget kanske specialgrejerna till polisen. Men det är inte så viktig.
Felet är ju som du säger att folk köper utrustningen för att få plats med extra kläder under. Då blir de alldeles för stora och om det är skinn eller textil har ingen som helst betydelse, skyddet kan flytta på sig.

Är det kallt tar man nånting över, inte under! Skyddet ska sitta närmast kroppen, möjligen ett tunt underställ mellan.

Precis, jag väntar fortfarande på den optimala kombinationen mellan skinn/textil men till dess så kör jag dubbelt, skinn under och textil över :)

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Jag har gått omkull i 100 på asfalt och gled i fyra sekunder och en sträcka av 60 meter med Dainese allväderställ.

Kläderna blev lite slitna och rivna och skulle inte ens behövts växlas in mot nya om man inte va kräsen.
Skulle ha gått att fixa.

Blev lite blåslagen och axeln hängandes ur led.

Möjligvis skulle ett skinnställ förhindrat att axeln åkte ur led då det håller ihop kroppen lite bättre än ett fluffigt textilställ.

Scalp

Gubbsur
Gick med
1 Oct 2003
Hoj
Honda CB 750F -82
Hade Halvarssons T'aal-byxor och efter min 20 meters rumptur på asfalt såg de mer eller mindre ut som kortkorta shorts, tur att jag hade tjocka bomullsbrallor under...

pHil.

Guest
sån ska du ju köpa!

Bifogat

• 34311-3099096.jpg
    34311-3099096.jpg
    79.4 KB · Visningar: 65
Last edited:

Krisse_

Nationalencyklopedin
Gick med
7 Jul 2006
Hoj
ingen
den som du nämnde i första inlägget finns ju för en billig peng på fc-moto.de under €180 (inkl frakt), fler färger än i Sverige med kanske?

Bifogat

• alpinestars-stella-t-dyno-jacket.jpg
    alpinestars-stella-t-dyno-jacket.jpg
    95.6 KB · Visningar: 61

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Köper du textiljacka och ni går i backen kommer du ångra dig!
Tro mig, jag har ramlat många gånger med alla möjliga jackor och skinn skyddar bäst!

Det är ju ändå din fru och har du tänkt behålla henne ett tag till så kan det vara värt att lägga lite extra pengar på henne.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy