The birth of a HPD

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Off the shelf för detta finns inte, Bra i Gasen tex. kan sätta om bryggan till 80-100-80 och montera adaptrar så den passar med originalgummina. Men gummislang har funkat i hundra år nu, minst, och känns som om det uppfyller dogmat till punkt och pricka.:fakta

Jag har för mig att Joey Dunlop hade slangar i The Road Racers, underbar sekvens när han sitter och varvar med en cigg i mungipan och raka rör i örat. Och mer rätt än så kan man inte komma.
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Nu är det så smidigt att få bryggan på plats att jag kan gråta när jag tänker på hur jag slitit med Keihin-möget.

Jag petade dit en slangstump och upptäckte att det fanns en väldigt fiffig funktion för att dumpa bränslet i händelse av nödläge precis som på flygplan.

Jag åkte och fixade rätt slang och ett T, men vad är bästa sättet att dra slang till två inlopp?

Smidigast verkar vara att dra kortaste vägen ned till vänstra inloppet och grena ut till höger. Spelar det någon roll att armarna blir så olika långa?

Alternativt två är att sätta T- korsningen på mitten och mata symmetriskt.

Dessutom är det ju sjukt trångt mellan gasarna för ett 8 mm inlopp så det är omöjligt att få plats med en slangklämma, blev låstråd så det ser riktigt rejsigt ut:yoparty
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Det blev symmetriskt, mest för att underlätta när man tar av och på tanken, vilket jag antagligen gör ovanligt ofta.

Jag skulle dock behöva en bensinkran med 8 mm utlopp och M18X1,0 invändig gänga i anslutningen.

Någon som vet lämplig donator?


Edit:
Enklare än man tror.
CB900F 1981
Och funkar den för 1100R så borde den kunna förse mig med soppa så det räcker

Honda #16950-MA4-671

M18x1,0 har 24 mm nyckelvidd, M16x1,5 har 22


FITS MODELS

CB1100RBI AUSTRALIA (13MA3B24)
CB1100RBII FRANCE ENGLAND GERMANY NETHERLAND GENERAL EXPORT
CB1100RCII AUSTRALIA ENGLAND FRANCE GERMANY NETHERLANDS
CB1100RDII AUSTRALIA ENGLAND FRANCE GERMANY NETHERLANDS
CB750F 1981 (B) AUSTRALIA
CB750F 1981 (B) CANADA
CB750F 1981 (B) ENGLAND
CB750F 1981 (B) EUROPEAN DIRECT SALES
CB750F 1981 (B) FRANCE
CB750F 1981 (B) GENERAL EXPORT KPH
CB750F 1981 (B) GENERAL EXPORT MPH
CB750F 1981 (B) GERMANY
CB750F 1981 (B) JAPAN RC04-102
CB750F 1981 (B) SOUTH AFRICA
CB750F 750 SUPER SPORT 1981 (B) USA
CB750FB BOLD'OR 2 1981 (B) JAPAN RC04-102
CB750K 1981 (B) FOUR AUSTRALIA
CB750K 1981 (B) FOUR CANADA
CB750K 1981 (B) FOUR ENGLAND
CB750K 1981 (B) FOUR EUROPEAN DIRECT SALES
CB750K 1981 (B) FOUR FRANCE
CB750K 1981 (B) FOUR GENERAL EXPORT KPH
CB750K 1981 (B) FOUR GENERAL EXPORT MPH
CB750K 1981 (B) FOUR GERMANY
CB750K 1981 (B) FOUR SOUTH AFRICA
CB750K 750 FOUR K 1981 (B) USA
CB900F 1981 (B)
CB900F 900 SUPER SPORT 1981 (B) USA
CB900F TYPE2 1981 (B)
CB900F2B BOL D'OR
CB900FB BOL D'OR
VF700C SUPERMAGNA 1987 (H) USA CALIFORNIA
VF750C MAGNA 1988 (J) USA CALIFORNIA
 
Last edited:

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Idag hade jag tänkt starta upp härket, men 8mm slang och 6mm kran läcker naturligtvis så då tar man en slangklämma, sen drar man åt lite, och så lite till, och så lite...
för mycket:huvet.

Nu behöver jag verkligen en ny kran:gråta
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Idag hade jag tänkt starta upp härket, men 8mm slang och 6mm kran läcker naturligtvis så då tar man en slangklämma, sen drar man åt lite, och så lite till, och så lite...
för mycket:huvet.

Nu behöver jag verkligen en ny kran:gråta

Har du kollat ett annat bygge här som heter Gpz 750 Eddie Lawson replika och inlägg #24 - 28 om du vill hålla på HPD annars har säkert Pingel en kran till dig som lika säkert kostar en kasse med pengar.
 
Last edited:

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Jag letade rätt på en kulventil och en slangstos i bra-att-ha-lådan, men en övergång i 18x1 till 3/8 var värre. Dock hittade jag en original bensinkran i Japan för 1/3 av Pingle så det får nog bli en sån
 
Last edited:

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Drog ett mail till Spinnin wheel först, så får vi se om vi får napp.
De brukar rädda mig
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Inte den här gången dock, men jag fick en eloge för att jag visste vad jag skulle ha för gänga!
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
En mönsterkund alltså :tummenupp
Vad tror du om årets säsong i mil räknat
när du nu behöver en sak från Japan ?
Att testa nya motorn innan det är för sent
borde stå högt på önskelistan ?
 
Last edited:

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Det blir 0 mil tyvärr, även om bensinkranen kom på mindre än en vecka så händer det en massa annat i sommar som gör att det inte blir så mycket skruvat, men hjärttransplantationen blev lyckad!

Jag har ingen aning om hur bra bestyckningen funkar men den startade i alla fall direkt:yoparty

Är nysningar ett tecken på corona?:sjuk
 
Last edited:

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Det blev ett väl långt uppehåll :(

Skruttiga föräldrar, på bägge sidor, påtvingat hemarbete och allsköns mög gjorde lusten låg att bygga hoj men förra våren var jag igång igen så smått med bygget.
I början av maj släpade en av ungarna hem Corona från skolan och vi blev alla sjuka, en vecka senare var jag på akuten första gången.

Jag gick uppför trappan efter lunchen för att lägga mig att vila och när jag kom upp var jag tvungen att lägga mig på golvet i stället.
Alla muskler brann av syrebrist, jag andades som en blåsbälg men det hjälpte inte över huvud taget.
Min hustru körde in mig och jag fick syrgas.
Det visade sig att jag hade 76% syrehalt i vila och nedåt 50% när jag försökte gå.

Jag blev kvar på sjukhuset i två veckor med syrgas på fulla spjäll non stop.
Att gå på toa själv var som att bestiga Mt Everest.

När jag kom ut hade jag gått ned nästan 30kg, förlorat 1/3 av lungorna till ärrvävnad och kunde gå 50m i ett streck, om jag tog det riktigt försiktigt.

Hela sommaren gick till att försöka komma tillbaka till något slags rimligt normalläge, tre ytterligare turer till akuten för syrgas och en lunginflammation skingrade alla tankar på MC om man säger så.

Började jobba 25% igen i september och nådde 100% till årsskiftet, bara för att behöva backa igen. Jag är fortfarande sjukskriven 25%

Men nu har jag faktiskt fått Bolldåren körbar och gjort första provturen, RS36-orna får dock gå tillbaka till hyllan igen.

När jag vände för att åka tillbaka till garaget såg det ut som en finlandsfärja stävat uppför gatan, den går fett nåt överdjäfligt, så originalfuggarna åker på igen.

Men det lutar åt en hojsommar i alla fall!
 

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Ort
tyresö
Hoj
Honda CBF600 -04
Din humor och radikala meckarinställning har varit saknade! Skönt att du klarade dig! Take care o kör försiktigt! Tomas
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Tack allihop!
Jag har hittat de flesta delarna och de som saknas verkar inte påverka körbarheten något särdeles.

Känns kul att äntligen orka ta tag i hojen
 
  • Gilla
Reaktioner: bg

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
MT-09
Har också saknat att få följa ditt arbete. Skönt att du är på banan igen ?
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Ojojoj, vilken rökare du gick på! Skönt att du är tillbaka något så när i alla fall!!!! :tummenupp :tummenupp :tummenupp
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
20220806_160547-jpg.474773

Färdig!

Nästan...
Jag har rivit isär och rengjort fuggarna två gånger och ändå kissar den på sig:huvet

Jaja, bara att gasa fullt hela tiden så löser det sig.

På torsdag blir det testkörning, Gotland tur och retur over helgen med några jobbarkompisar. Som vanligt, ingen minns en fegis!
 

Bifogat

  • 20220806_160547.jpg
    20220806_160547.jpg
    3.4 MB · Visningar: 164

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
So far so good!
Tre dagars inspirerad körning har funkat klockrent!

Den går lite orent i tändningen idag, som tur var hade mitt tidigare jag stoppat in ett litet elschema i verktygslådan. Tack tidigare Ryddarn!
20220814_125954.jpg
Båten hem går 19:40 och resten åkte med morgonfärjan så jag bränner runt på ön och försöker se om någon jag känner är hemma.

Igår passerade vi Eke där det var någon slags träff, jag letade efter parkeringen men de vinkade som galningar att jag skulle vända om.

Jag tänkte att radfyror inte var välkomna men de ville prompt ha in oss på utställningsområdet!

Ingen entré eller p-avgift och kalasgod pulled pork!?
20220813_123103.jpg
 
Last edited:

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Jag var tvungen att vila ut i två dagar på Öland, jag tror att någon jag flyttat upp fotpinnarna en dec, sänkt styret en halvmeter och breddat hojen med det dubbla.

Fifan vad det värker i alla leder!
Gubben är gammal...

Nu har vi fyllt på med 98 och tunnbrödrulle på Statoil i Kalmar och har bara 10 mil kvar på resan.
16606761217844300332270855230930.jpg
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top