Startmotorn
Ny medlem
- Gick med
- 15 Nov 2023
- Hoj
- 1998 H-D
Fullkomligt omöjligt, bara ös på med intressanta sidospår!vill absolut inte förstöra denna läsvärda tråd.
Klart intressant!Fick du tag på några förgasare om inte så har jag en brygga smothbore33 liggandes i hyllan
Ja visst är jag detKlart intressant!
Vad vill du ha, eller är du intresserad av RS36-orna?
Läckert!
Farsan hade en kompis som var Honda-handlare och att torrbryta 1100R var en av höjdpunkterna när vi besökte honom, att flänga runt i hästhagarna på en Monkeybike var den andra.
Han hade också en liten 6-cyl tävlingshoj i fönstret på långlån från Honda.
Honda-service hette firmanVad jag minns, så fanns den enda 250cc 6-cylindriga fabriksräcern i Sverige hos dåtida Generalagenten Sportmanship på Ångpannegatan 1, Hisingen.
Hette inte ägaren Åke Johansson?
Efter hans död såldes alla hojarna på auktion och den räcern hamnade viss i Japan.
Jag var där och skulle handla lite delar till min CB1100R.
Butiken var minimal, men lagret enormt.
En äldre något rund man kommer fram och frågar vad jag gjorde med min hoj, och vad jag tyckte om den.
Jag klämde väl till med nått krystat om att det var en räcer med lyse från back in the days.
Han frågade vad jag hade för drömhoj.
Nu djäklar gäller det att verka initierad och kunnig tänkte jag och klämde i med svaret, en Rob North Trident, men det ska vara med BSA Rocket 3 motorn och Letterbox kåpan.
Kom med sa gubben och låste upp en jättestor "pansardörr" in till något som bäst kan beskrivas som himmelriket på jorden.
Eller i vart fall så nära man kan komma utanför Claudia Schiffers sovrum...
100 hojar? Ja möjligt.
125 hojar? Kanske.
Tre stycken äkta fabriksräcers med Rob North ramar. Två hade gått på Daytona.
En var vinröd & vit, två var blå & vita.
I vart fall den jag kunde känna på hade BSA motorn. De andra två var högt uppe i pallfack.
Och, en liten spinkig sexcylindrig Honda 250cc stod en bit därifrån.
En 1947 Indian Big Chief som aldrig startats. Stått i ett skyltfönster i USA.
Hylla efter hylla, rad efter rad, hoj efter hoj av exklusiva sällsynta hojar.
Först någon dag senare fick jag veta vem som visat "lagret".
Än idag skulle jag gärna äga en Rob North Tripple. Undrar om Peckett & McNabb finns kvar och tillverkar ramarna i cromemoly och på licens? Bröderna Brum i Boden?
Har de kvar några T160 hojar från öknen i Saudi?
Lever jag i det förgågna?,,,
Nä, nu ska jag plöja lite inlägg i andra trådar här på forat.
Honda-service hette firman
Ingvar Johansson hette ägaren
6:an gick till Team Obsolete är jag nästan säker på, det var innan Ingvar gick bort - vet att han inte fick betalt enligt avtal https://www.teamobsolete.com/honda-six Frågorna har blivit många under åren om hur Ingvar fick tag på 6:an från första början
Janne Leek jobbade där en kort period - han lånade ut den första Goldwingen till mig för provkörning, jag fick lova att inte krascha den eftersom den skulle iväg direkt till MC-Nytt o Allt om Mc för provkörning
Kenneth (Kenneths mc) jobbade i verkstaden
Körde inte mellan 76 o 89 så de gubbarna/hojarna ser jag inte framför mig. Det fanns under "min tid" en vit Z1(tror jag alt. CB750) med glasfibertank (radio i tanken), sadel, helkåpa o annat mys - den skall ha tillhört "Janne Z" (Z-motor?)Ingvar Johansson, så var det ju.
Blandade ihop förnamnet med Åke i Motala som trimmade Guzzi.
Du har säkert rätt angående Hondan, att den gick på auktion efter Ingvars bortgång. Dess öde var bara något det gissades om då på den tiden, bland oss utsocknes och som inte tillhörde de innersta kretsarna eller hade örnkoll.
Att Leek jobbat där ett tag visste jag inte.
Du verkar ha koll så jag passar på att fråga
då du kanske också vet vilka några ur grupperingen runt MacSweden på Avenyen är? Runt '77-'80
• Z (alla sa bara Z) med en trimmad vit Trans Am och en H-D stelben chopper och som hade ett garage invid Terräng-Axel.
• Kurre med en grön Z650.
• Håkan, först med motivlackad CB500 sedan GS850G och därefter med en halvsunkig men duktigt trimmad GS1000G som han tävlade med för Kortedala MC
• Leif "Leffe ledare" med Triumph 750 som tillhörde Kvillebäcken.
• De två som jobbade som mekar på Z-Motor och körde Yoshimura trimmade Z1000 hojar, vitlackerade och med röda ramar och oftast körde i träskor när de skulle ned på Avenyn.
• Claes (tror jag) med CB750 F2 med helkåpa, stereo samt Flip-flop lackering, och hade en polare med Goldwing. Bägge körde av vägen samtidigt och skrotade men klarade sig.
• Den motivlackade Tridenten med clip-on.
• "Tank mattan" som körde en svart/guld Norton Commando med trimmad motor från en sidovagnsräcer och tank/sadel från Gus Kuhn, man kunde se på marken vart den hojen stått parkerad
• Killen med den 3-cylindriga Kawa 750 2-taktaren som lurade med sig en inte ont anande stackare bakpå och körde på bakhjulet hela vägen från MacSweden till Poseidon.
Tack för att du friskade upp mitt minne med namnet både på Ingemar och namnet på firman! Vet du också vad som hände med alla de andra hojarna i samlingen?
Å VFR:en bor i Torslanda.....Jag har väl tjattrat sönder tråden...
Får be om överseende samt kompensera med bilder istället.
'84 VF1000R som jag ägde något år efter jag ägde min CB1100R.
Om CB'n var en strypt racehoj, så var VF'R hojen inte riktigt det i mitt tycke i vart fall.
Guzzin körde jag några år.
LeMans III, och här kommer äntligen något som med lite vilja kan tangera HPD konceptet.
• M1R gaffel.
• Alu framskärm från en klotad '69 Bonneville.
• Triumph Trident T150 framlampa.
• Ducati 900SS kamskaftare ensitskutz
• Två små baklampor från en fransk stridsvagn, infällda i kutzen.
• Åke Johnsson 2-1 system.
• Ombyggd vevhusventilation med Yamaha grejer eftersom luftburken tagits bort.
• Yamaha XT500 blinkers, eller XT600
• Kamdrev istället för kedja.
• Lättat svänghjul.
• Lätt polerade kanaler i topparna.
• Lackerad med orange Servalack.
Den lackerades senare om i rött av en lackerare på Första Långgatan.
Hojen lär ryktesvis finnas kvar och husera i södra Sverige.
Jag var ägare nr 2.Å VFR:en bor i Torslanda.....
Edit: Å verkar ha stått still sedan 2006
Saknar du den så kan du ge honom ett bud - han köpte hojen 2005, ställde av den efter fyra dagar och har aldrig ställt på igen....... man undrar. Var väl lite för ny för att vara en investering 2005??Jag var ägare nr 2.
Första ägaren ägde ett företag och sålde pumpar. Han hade tänkt trimma den och tävla men insåg att det var fel hoj 1985...
Jag gav 70 000:- om jag minns rätt, för den 1986 eller 87
Då hade den rullat knappt 700 mil.
Fick även med dubbelljusen och nått litet galler som skulle monteras undertill när man bytte till dubbelljusen. På bilden så har jag ännu inte hunnit byta.
Jag ska be dottern fotografera av mina hojbilder. Min kamera är kass.
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Aprilia Tuono 457
Aprilia har presenterat nya... |