none
Ny medlem
sitter o klurar lite på olja in o ut från turbo. något man ska tänka på när man kör med keramiska kullager ? restriktor ? isf hur liten ska den vara ?
vad ska man tänka på när man ska bygga en catch tank för oljereturen ? hur stor ska den vara ? ska den rymma 1 dl ?
Garrett nämner att restriktorn ska runt 1mm eller snarare att maxtrycket till turbon/kullagret skall vara mellan 40-45 psi(2,8-3,1bar) Hur det är med just din turbo vet jag inte men generellt kräver turboaggregat med kullager mindre olja än de med glidlager.
http://www.turbobygarrett.com/turbobygarrett/faq
Vad jag TROR är viktigt med catchtanken är att den minst ska vara placerad i 35 graders vinkel i förhållande till turbon, för att underlätta flödet till catchtanken. Den ska ha luftning, så gaser som kommer ur turbon snabbt skall kunna evakueras, den kopplas med fördel till vevhusventilationen eller direkt till den slang som går mellan vevhusventilationen och gasspjällens undre del.
Avluftningen ska sitta högt i förhållande till varifrån returoljepumpen suger, för att gaserna alltid skall kunna evakueras.
Hur stor den ska vara vet jag inte, men 1dl låter rimligt, man kan vända på det hur stort oljeflöde har en turbo med restriktor olika varvtal? Men det finns andra här som säkert kan svara på det bättre.
Kör hårt!
http://www.turbobygarrett.com/turbobygarrett/journal_bearings_vs_ball_bearings