The Edge Yamaha TR1, goes Turbo

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Fick lite tid över så det fick bli ett nytt inlopp till Turbon.hoppas det funkar. Jag tar gärna på mig dumstruten och testar en sugannläggnig. Har gjort några på bilar med gott resultat. När hojen väl är startad och provad skall jag va ärlig och säga hur det funkar så fler slipper göra mina tabbar. Ha nu ett Gott Nytt alla.

Mvh Ola

Sådär ja !:tummenupp

jk-racing

Ny medlem
Gick med
20 Dec 2008
Hoj
1981 Yamaha TR1
Hej alla. Till Duppen, främre delen av tanken är orginal, sidorna är från en Kawa VN 1500 och bakre delen är hemma bankad.

Mvh Ola

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Roligt bygge:tummenupp

Vet inte om du tänkt på att en sugturbo behöver speciella karbontätningar för att klara dra soppa igenom sig!! Och sugturbo suger verkligen . Inte nog med att den blir seg,,den kommer få problem med puillser från twinnen också att bråka med mycket tack vare avsaknad av plenum och få cylindrar som in sin tur gör den svårinställd i soppa och ger kort laddat register.
Jag provade också sugvers på min enstånka först men la ner det ganska snabbt då det var omöjligt att få till bestyckning och laddet kom strax innan varvstopp.

Bra regel att följa när man turbomatar en enstånka eller twinn är stort avgashus eller hela turbon . Bra turbo i detta fall skulle kunna vara turbo som klarar 200hk-250hk fast man bara ska ta ut 100hk då slipper man avgasmottryck som ställer till spikning.

Viktigast är därimot stort plenum på fåcylöindriga motorer för att jämna ut insugspullserna. 2L skulle funka på denna men 3L är ännu enklare att justera in bestyckning på och få ut fint register.

jk-racing

Ny medlem
Gick med
20 Dec 2008
Hoj
1981 Yamaha TR1
Hej, nu är insuget och Ner-Röret klart. Lite olja till och ifrån Turbon så kan jag provstarta.

Ha det JK-Racing

Bifogat

• PICT0004 (2).JPG
    PICT0004 (2).JPG
    109.9 KB · Visningar: 276

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Rått hoppas resten blir liknande.

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Helt galet! :skrämd

Blir spännande att se om det funkar & en bild från en annan vinkel vore kul att se, typs snett bakifrån. :)

Keep it up! :tummenupp

jk-racing

Ny medlem
Gick med
20 Dec 2008
Hoj
1981 Yamaha TR1
Hej, nu är hojen startad :banana Med lite choke och lite spjällvinkel så startade den ganska lätt. Efter en stund gick den fint på tomgång, gjorde en liten film men kan tyvärr inte ladda upp den här. Nu skall bara lite små grejor fixas innan provturen, koppla in lambda mätare, tryckmätare, gaswire, luftfilter och lite annat.

Vi hörs, ha det

JK-Racing

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
Va gutt de låter! :tummenupp

OT: Ringer det i öronen fortfarande? :D

jk-racing

Ny medlem
Gick med
20 Dec 2008
Hoj
1981 Yamaha TR1
Tjoohoo, nu är Hon provkörd. Så tyvärr all Belackare så gick Hon perfekt, laddade 0,7 bar ( inte mycket men en bra början). Lambdan visade fett hela tiden så får väl gå ner lite i munstycke. Det kändes som en stor motor, jämn effekt hela vägen till varvstopp. Nu skall allt av och snyggas till lite, avgasbandage och lite sånt. Sen måste orginal förgasarna på för jag måste Besa den, hoppas jag slipper Regbes.

Ha det bra och kör nu försiktigt i Sommar.

Mvh Ola

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Tjoohoo, nu är Hon provkörd. Så tyvärr all Belackare så gick Hon perfekt, laddade 0,7 bar ( inte mycket men en bra början). Lambdan visade fett hela tiden så får väl gå ner lite i munstycke. Det kändes som en stor motor, jämn effekt hela vägen till varvstopp. Nu skall allt av och snyggas till lite, avgasbandage och lite sånt. Sen måste orginal förgasarna på för jag måste Besa den, hoppas jag slipper Regbes.

Mvh Ola

Grattis, härligt bygge!

Kul att du får det att funka med sugturbo, finns många gamla volvosar som rullar med sugturbo så det är väl ingen överraskning. Många körde med det när det var nytt med turbo. Inte omöjligt att den kommer ta lite olja och ryka lite blått för det blir undertryck i turbo när man stänger spjället i förgasaren och då trycker den ut lite olja där. Men det fungerar, som du redan märkt :)

/Karl

drängen

CATCH ME IF YOU CAN
Gick med
15 Jul 2003
Hoj
954rr crf 450 HM
Härligt... Har faktiskt aldrig betvivlat detta bygge...
Vet vad du kan hitta på med en liten fläkt.
GRATTIS!!!!!

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään

Mvh Ola

fan va fränt bygge:D
mvh peterpain

jk-racing

Ny medlem
Gick med
20 Dec 2008
Hoj
1981 Yamaha TR1
Glad Påsk alla. Har varit ute och kört 10-12 mil nu i helgen och den funkar otroligt bra (kommer väl snart gå sönder). Har fixat till lite små saker, avgasbandage, lackat insuget gjort en lite insats i röret. Nu laddar det 1.1 bar och går fett, bytt huvud från 145 till 140.

Ha det alla

Bifogat

• PICT0060.JPG
    PICT0060.JPG
    104.6 KB · Visningar: 207
  • PICT0061.JPG
    PICT0061.JPG
    111 KB · Visningar: 163

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Fan va bra att det funka, ser ju grymt coolt ut också! =)

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Fan vad kul att det lirar bra med sugturbon, alltid kul med byggen som går mot strömmen och har lite egna lösningar!:tummenupp

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
Håller med, kul att det funkar bra! :tummenupp

Funkar körställningen med tanke på att det ser lite tajt ut för höger knä pga turbon?

jk-racing

Ny medlem
Gick med
20 Dec 2008
Hoj
1981 Yamaha TR1
Mr Mad Max, det blev lite trångt med höger knä kan man säga, kommer se ut som John Wayne efter sommaren. Blir kanske en silicon 45 graders böj på filtret men just nu år det bara kul.:)

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati