The INSANE Coast to Coast Motorcycle Record

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Som svensk kanske det är lite svårt att förstå tjusningen med coast to coast, men det är en stor grej i USA.

Undrar vad motsvarande tur i Sverige vore..?
Smygehuk-Göteborg-Mora-Östersund-Storuman-Karesuando-Haparanda-Umeå-Stockholm-Kalmar-Karlskrona-Smygehuk i ett svep, kortast tid?
4066 km. Borde man väl kunna köra på 36h?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag skulle kunna tänka mig ungefär den turen på 2 veckor dvs trehundra 36 timmar.
Med besök hos vänner och släkt hela vägen upp till Rovaniemi.
Kommer må riktigt bra i mål !
Alltid något. :)

Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kanske Sundsvall Trondheim Tor. Stockholm Oslo Tor.?
Man vill inte göra hastighetsöverträdelser i Norge...:mattias
Kör du 10 km/h över tillåten hastighetsgräns så ringer andra bilister in dig till polisen. En svenskreggad hoj som du får in 10 samtal på för fortkörning kommer ju behandlas som om det vore en pågående terroristattack och alla polisiära styrkor sätts in.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Man vill inte göra hastighetsöverträdelser i Norge...:mattias
Kör du 10 km/h över tillåten hastighetsgräns så ringer andra bilister in dig till polisen. En svenskreggad hoj som du får in 10 samtal på för fortkörning kommer ju behandlas som om det vore en pågående terroristattack och alla polisiära styrkor sätts in.

Haha det är faktiskt inte helt osant.

Men om man gör en uthållighetsgrej av det, vilket ärligt talat säger mer om förarens förmåga, omdöme och skicklighet, så kan man ju köra Nordkapp-Gibraltar på tid inkl hastighetsgränser. Eller tvärtom, så slipper man solen i ögonen.

Östersjön runt kan ju vara en variant. Eller varför inte Strömstad-Kirkenes genom Norge men undvika E6? Osv

Ligga och bomba på raksträckor är väl det tristaste man kan göra med en hoj.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Fast en Cannonball är ju lite att göra det på tid också.
Jag är medveten om att det innebär att man inte alltid följer lagar och att detta har konsekvenser och jag uppmuntrar inte folk att bryta lagar.....men..... en Cannonball är en Cannonball.
Annars gör man ju en IronButt.

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Hoj
Enfield India
Haha det är faktiskt inte helt osant.

Men om man gör en uthållighetsgrej av det, vilket ärligt talat säger mer om förarens förmåga, omdöme och skicklighet, så kan man ju köra Nordkapp-Gibraltar på tid inkl hastighetsgränser. Eller tvärtom, så slipper man solen i ögonen.

Östersjön runt kan ju vara en variant. Eller varför inte Strömstad-Kirkenes genom Norge men undvika E6? Osv

Ligga och bomba på raksträckor är väl det tristaste man kan göra med en hoj.
Stockholm-Nordkap-Gibraltar-Stockholm har jag kört.
Ungefär 1100 mil, lite knappt 144 timmar tog det. Inklusive 5 övernattningar på hotell.

Motorväg kan ge hisnande upplevelser, som när jag körde i Spanien på väg norrut och känner hur hojen helt plötsligt ormar sig fram...det är mörkt...då hann jag tänka en hel del...innan det visade sig att orsaken är att asfalten var fräst så att det var längsgående spår... :näsblod

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Som svensk kanske det är lite svårt att förstå tjusningen med coast to coast, men det är en stor grej i USA.

Undrar vad motsvarande tur i Sverige vore..?
Smygehuk-Göteborg-Mora-Östersund-Storuman-Karesuando-Haparanda-Umeå-Stockholm-Kalmar-Karlskrona-Smygehuk i ettå svep, kortast tid?
4066 km. Borde man väl kunna köra på 36h?

Fast en Cannonball är ju lite att göra det på tid också.
Jag är medveten om att det innebär att man inte alltid följer lagar och att detta har konsekvenser och jag uppmuntrar inte folk att bryta lagar.....men..... en Cannonball är en Cannonball.
Annars gör man ju en IronButt.

Tack.
Tack som fan.

Det tog fem poster innan ordet Ironbutt nämndes i anslutning till denna körningen, och då i ett slags motsatsförhållande.

Jag är väldigt tacksam för det.

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jag körde östkusten norrut och västkusten söderut. Fast inte på tid, det tog 13 dagar att köra 513 mil. :)
Göteborg-Söderköping-Stockholm-Skellefteå-Kiruna-Lofoten-Bodö-Trondheim-Röros-Göteborg. På ett ungefär. Jag undvek E-vägar så gott jag kunde, och det gick ganska bra faktiskt även på Norrlandssträckorna.

Fint som fasen! :)

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jag tycker att man borde ha ett maximalt kubiktal också.
50cc räcker för vem som helst!
Jag är på :yoparty
Tror inte kubikbegränsning är rätt väg att gå. Hittar man en storkubiksglidare för den summan så lär tillförlitligheten göra resan minnesvärd.
De flesta hojarna blir ju ändå under 600cc med den summan. Typ 125: or, 400: or från 80-talet.
Skulle man ha hösten/vintern på sig att skaffa hoj. Sen körning tidig juli och försäljning i slutet på juli så tror jag summan och hojarna blir de rätta.

Sen vill man kan man ju baka in andra moment i det hela. Typ stopp för mätning 0-100, kvartsmilen och snabbast varv på någon lokal gokartbana.

notrightrider

Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Jag tror du har något här.
Något att fantisera om, i vart fall.
Det finns ett embryo till "One lap of Sweden" här.

Men, pliiis - starta en egen tråd om det.
Denna är tainted genom trådstartens ursprungliga ämne.

Att köra tills hallucinationerna tittar fram ur skogsbrynet - och sedan fortsätta köra är inte någon bra ingång till något alls, och inget vettigt folk vill bli förknippade med.

Ja, eller "vettigt folk" - du vet vad jag menar.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag var med i (inledningen av) ett race "from sea to sea" i Sverige för knappt 20 år sen. "Le Mans-start" i Nynäshamn och målet var att först beställa en kokt med mos och en Pucko i Norrtälje. Fordonet då var förstås moped med fri trimningsgrad.
Jag kom inte så långt pga motorhaveri.

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Jag har nog för lite självdistans för att göra någon form av aktivitet frivilligt som innebär att jag måste ta på mig en blöja.

De fem minuter extra som ett sådant stopp kan tänkas ta extra måste man ju unna sig.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jag har nog för lite självdistans för att göra någon form av aktivitet frivilligt som innebär att jag måste ta på mig en blöja.

De fem minuter extra som ett sådant stopp kan tänkas ta extra måste man ju unna sig.
Håller med.
Samt att ibland är det där med stora extratankar inte alltid tidbesparande.
När de körde CannonballBikeRun här i Europa så kom man ju fram till att tanka 40 liter extra tog lika mycket extratid som ett extra tankstopp skulle ha gjort. Och då fick man inte sträcka ut benen och uträtta behov som man kunde på tankningen.
Men visst är det långt mellan mackarna kan det ju vara en sak.

notrightrider

Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Jag var med i (inledningen av) ett race "from sea to sea" i Sverige för knappt 20 år sen. "Le Mans-start" i Nynäshamn och målet var att först beställa en kokt med mos och en Pucko i Norrtälje. Fordonet då var förstås moped med fri trimningsgrad.
Jag kom inte så långt pga motorhaveri.

Kårsta rules! :rock

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende