The Nazi Twins -- Nytt CP-rekord andra sidan havet?!

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Zee skrev:
Tja, jag skulle vilja säga att sydstatarjänkarna utgör en ganska stor del av rösterna i landet. Underskatta inte antalet inbreeders längs Missisippifloden.. Och finns det många sydstatare som dessutom har mycket pengar sp kan allt hända. En kampanj lyckas inte bara genom genuina röster av folket, har man dessutom mycket kampanjpengar kan man få folk att rösta på en endå.

Jo men låt säga att han får många röster då. Då är det ett resultat av folkets vilja. Så som sig bör i en demokrati. Dock finns det en intressant aspekt i detta. Vad händer den dagen majoriteten i ett demokratiskt land som USA röstar för till exempel etnisk rensning i Sydstaterna? Nu är demokratins mekanismer sådana att den är väldigt säker mot den typen av dumma beslut, men helt idiotsäkert kan det aldrig bli. Det är mest en intressant tanke i alla fall...

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Chris Ash skrev:
Jo men låt säga att han får många röster då. Då är det ett resultat av folkets vilja. Så som sig bör i en demokrati. Dock finns det en intressant aspekt i detta. Vad händer den dagen majoriteten i ett demokratiskt land som USA röstar för till exempel etnisk rensning i Sydstaterna? Nu är demokratins mekanismer sådana att den är väldigt säker mot den typen av dumma beslut, men helt idiotsäkert kan det aldrig bli. Det är mest en intressant tanke i alla fall...

Ja, det är intressant. Men förutom demokrati bör vi ha civilicerade och sunda idéer om hur vi vill att vårt samhälle ska se ut. Frågan är väl vart man ska dra gränsen mellan fri demokrati och styrd demokrati (eller vad man ska kalla det). I Sverige har vi ju detta med hets mot folkgrupp osv för att få bort de mest radikala åsikterna. Tydligen har de inte det i USA (eller kanske de har det i vissa stater?).

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Personligen tycker jag inte om hets mot folkgrupp. Ifall man är neger, bög eller nånting annat och känner sig kränkt av någon så ser jag inte att det skulle vara nått större brott eller värre på något sätt än att en "vanlig" människa skulle bli kränkt. De kan anmäla folk precis på samma sätt som alla andra enligt mig.

Edit: Visst förstår jag att det liksom har ett syfte men jag gillar det ändå inte.

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
honkiie skrev:
Personligen tycker jag inte om hets mot folkgrupp. Ifall man är neger, bög eller nånting annat och känner sig kränkt av någon så ser jag inte att det skulle vara nått större brott eller värre på något sätt än att en "vanlig" människa skulle bli kränkt. De kan anmäla folk precis på samma sätt som alla andra enligt mig.

Edit: Visst förstår jag att det liksom har ett syfte men jag gillar det ändå inte.

Men om 50 nazzar springer runt på stan och viftar med harkorsflaggor och skriker "döda judarna" då?

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Zee skrev:
Men om 50 nazzar springer runt på stan och viftar med harkorsflaggor och skriker "döda judarna" då?
Det är väl bara att nån jude anmäler dom då, de blir ju kränkta. Det behöver väl inte gå under hets mot folkgrupp?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Chris Ash skrev:
Vad händer den dagen majoriteten i ett demokratiskt land som USA röstar för till exempel etnisk rensning i Sydstaterna?

....man måste börja arbeta en massa med grundlagsändringar för att kunna realisera en sådan tanke.. Och grundlagsändringar kräver väl att flera regeringar fattar samma beslut?!

Hur många grundlagar har ändrats i USA under de senaste hundra åren?!

honkiie skrev:
.. så ser jag inte att det skulle vara nått större brott eller värre på något sätt än att en "vanlig" människa skulle bli kränkt. De kan anmäla folk precis på samma sätt som alla andra enligt mig..

Nej, de som tillhör majoriteten och själva "passar in i mallen" har sällan sådär överdrivet lätt att sätta sig in i minoriteternas situation! :rolleyes:

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
korvgubbe skrev:
Nej, de som tillhör majoriteten och själva "passar in i mallen" har sällan sådär överdrivet lätt att sätta sig in i minoriteternas situation! :rolleyes:
Möjligt, men det är så jag ser det.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
honkiie skrev:
Möjligt, men det är så jag ser det.

Ja, som sagt... det är ganska symptomatiskt för någon som aldrig själv varit bög eller neger eller jude, muslim eller cp-skadad.....

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
korvgubbe skrev:
Ja, som sagt... det är ganska symptomatiskt för någon som aldrig själv varit bög eller neger eller jude, muslim eller cp-skadad.....

Så om man inte tillhör någon av ovan nämnda minoriteter så ska man per automatik förespråka allt som eventuellt kan gynna* ovan grupper?
Man kan väl få vara med och tycka ändå kanske, snälla? ;)

*=eller missgynna, huvudsaken är att det är PK.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
korvgubbe skrev:
....man måste börja arbeta en massa med grundlagsändringar för att kunna realisera en sådan tanke.. Och grundlagsändringar kräver väl att flera regeringar fattar samma beslut?!

Nja inte nödvändigtvis. Efter kriget ville till exempel norska myndigheter tvångsdeportera alla "tyskerunger" och deras mammor, cirka 8000 människor. Motiveringen var att dessa skulle vara av lägre intelligens och skulle utgöra en framtida fara för det norska samhället. Både Tyskland, Sverigeoch Australien sågs som möjliga destinationer. Projektet föll på praktiska grunder och på att inga andra länder var speciellt intresserade av att ta emot dem.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Markus skrev:
Så om man inte tillhör någon av ovan nämnda minoriteter så ska man per automatik förespråka allt som eventuellt kan gynna* ovan grupper?

Frågar du Fi så skulle det säkerligen svarat Ja på din fråga...

Själv har jag aldrig tyckt något sådant..
Min poäng är snarare att man, NÄR man tänker, faktiskt försöker se saker ur ett annat perspektiv än sitt eget, särskillt om man tillhör gruppen som är i majoritet och utgör normen..

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Zee skrev:

Tja det faller ju hursomhelst inte under hets mot folkgrupp, det är fortfarande olagligt att uppvigla till brott.

Jag håller med John Stuart Mill om att det bästa sättet att bemöta extrema grupperingar är i en öppen och konstruktiv debatt. Hur konstruktiv en debatt med en nazist nu blir, man kan ju alltid hävda att den inte uppfyller det kriteriet och därför är meningslös. Troligen är det något sådant som är anledningen till att de inte får träda fram i debatter.

Å andra sidan kan man i ljuset av Tysklands politiska historia under 20 och 30-talen fråga sig om demokratin inte borde få ha medel att försvara sig. Men man ska veta att förbud och censur är ett tveeggat svärd och att det var något som användes mot nazisterna även på den tiden. Hela partiet förbjöds och deras partikassa beslagtogs.

Kanske hade de kommit till makten även om de fått verka helt fritt, men det är omöjlgit att veta.

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Markus skrev:
Jag snackar högpolerade knappar, ridstövlar och fin officershatt - inte någon lerig känga och öronlappsmössa. :fakta

Ja det kan jag tänka mig att du går igång på, din gamla smygfascist. :7peta :hihi

Anyways, var var vi? HMF?

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...