Thor Micro Processor Motorcycle Alarm System? Nån som har någon erfarenhet av dessa?

kobo_83

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2006
Ort
Kumla
Hoj
Gsx
Har just inhandlat ett alarm till pärlan!
Fick dte ganska bliiligt så jag slog till direkt och nu tänkte jag höra om det är nån som har nån erfarenhet av just detta alarm?

*Thor M304*
 

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
Jag har också köpt ett sådant, jag försöker bara samla på mig lite information innan jag ska försöka montera det..

Vi kan väl hjälpas åt?
 

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
Nu har jag funderat lite.. jag har ett uppslag som borde fungera..

Du behöver nog kopplingsschema till din hoj så att du fattar vilka kablar som är vilka.

Men så här ser det ut på min Honda VTR:

RÖD -> RÖD (plus, kan nog kopplas till vilken 12V plus som helst)
SVART -> GRÖN (jord, kan nog kopplas in var som helst)
GUL #1 -> LJUSBLÅ (blinkers)
GUL #2 -> ORANGE (---""---)
BLÅ -> GUL/RÖD (för fjärrstart, kopplas på den sladd som sitter mellan startknapp och startrelä)
ORANGE -> SVART (kopplas in på sladd från motordödaren)

ROSA och GRÅ är jag däremot osäker på, men tror det kan vara så här:

Man delar på SVART/VIT kabel, på den ena delen kopplar man ROSA och på den andra kopplar man GRÅ. Jag tror att detta har något med startspärren att göra? Fast om det nu har det så fattar jag inte vad ORANGE har för funktion?

ROSA -> SVART/VIT (mot tändning)
GRÅ -> SVART-VIT (mot andra hållet vart den nu leder)

Någon som kopplat in ett larm och känner igen sig i hur mitt larm är uppbyggt får gärna dela med sig :tungan
 

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
Kan du lista ut vart fasen man ska dra GRÅ och ROSA kabel då? Detta knäcker mig.. min lilla överstressade hamsterhjärna är inte utbyggd för att kunna hantera logiska problem..

Och vad är "flame-out wire" :confused: ?
 
Last edited:

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
So there..

Efter lite hjälp från Abe the babe och några brända säkringar så står nu min hoj larmad och trygg i garaget.. :yoparty

Bara skriva om ni behöver hjälp, jag fattar äntligen hur det hänger ihop..

Bilder kommer..
 

Alming

-----------------------
Gick med
26 Feb 2006
Ort
Djefvulsön
Hoj
GT I-Drive5 2.0, Scott Reflex20, Miyata OneTen
Jag köpte larm hos www.birkaimport.se billigt det med, och kanonenkelt att installera.
Fjärrstartdelen och startspärr däremot lät jag bli, för man vet inte hur det är med kvalitten på dessa larm.
Skulle det tjuvlarma någonstans, så går det alltid att koppla ur skiten, men om det krånglar med startspärren, som kopplas in på tändningslåset, så tror jag att man hamnar i trubbel... inte så kul att inte kunna köra iväg hojen om man ställt den någonstans.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
H Svensson skrev:
2531783 So there..

Efter lite hjälp från Abe the babe och några brända säkringar så står nu min hoj larmad och trygg i garaget.. :yoparty

Bara skriva om ni behöver hjälp, jag fattar äntligen hur det hänger ihop..

Bilder kommer..

Tror det är sånt larm jag har. Har reklamerat en gång och denna var inte bättre den heller. Utlöser av sig själv!

Sen drar den ur bateriet (tror jag) också.

Har ingen fjärrstartfunktion inkopplad.

Antar du har fjärrdosa tänk på vad trevligt det skulle kunna bli om du lyckades larma på den med nedlägg tex:pannkyss

Första fjärren var knapparna mera utåt men den nya jag fick nu hade dom nog fattat att det var lätt att komma åt så denna är mer insäkta och svårare att råka trycka på.

En riktigt "godkänt" larm blir det då för mig nästa gång.

Ville inte verka negativ men får se om du blir nöjd med ditt larm.
 

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
Du hade inte kopplat konstigt då?

Mitt larm drar i princip ingen ström alls, det blir inte ens gnista när man kopplar till plus (vilket ju brukar tyda på tjuvström).

Och jag har ställt larmet så att det bara larmar om man typ sätter sig på motorcykeln.

Men men, man vet ju inte.. Inga större ekonomiska sår om det skulle visa sig vara skräp.. fjärrkontrollen tänker jag dock ha i tändningslåset så att det inte larmas på av misstag.. har också funderat på möjligheten att larma på med fjärren i fickan, det vill man ju inte :/

Tack för din åsikt, den är noterad och jag gasar vidare..
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
H Svensson skrev:
2531783 So there..

Efter lite hjälp från Abe the babe och några brända säkringar så står nu min hoj larmad och trygg i garaget.. :yoparty

Bara skriva om ni behöver hjälp, jag fattar äntligen hur det hänger ihop..

Bilder kommer..


äh det var så lite:pannkyss
 

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
Här är en bild hur jag kopplade:



Klicka på bilen för större. Färgerna stämmer inte då jag förlängt kablarna..
 
Last edited:

MAD BOY

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Åkersberga
Hoj
NU: 1199 Panigale Tidigare: XT660X SM. SUZ GSX-R750 -99
Bara en liten notis.

Lite att tänka på..

Vanliga abikohylsor och så som strömtjuvar som oxiderar eller blottar kardelerna i kablarna är inte att föredra, då du en regning sommardag kommer att få mindre roliga problem. Använd i stället abiko smällthylsor.

Koppla in fjärstart. Inte så lätt som det låter, många cyklar har exempelvis stoppkretsar för kopplingen & stödet, samt tändningslås med flera matningar (bränslepump, 15matning osv.). Vore ju spännande o se om någon vågar koppla sig förbi dessa, resultatet av en skenande hoj på garageuppfarten kan bli ganska kul syn för andra, mindre billigt för dig.

Problem vid montering kan kosta mer en vad det lockade från börja med ett billigt larm och egen installation, men e man säker på sin sak eller har hjälp av mekaniker/elektriker så kör hårt.

Har oxå en plågsam erfarenhet av billig larm, ofta problem med falsklarm, försäkringsbolag som inte betalar ut vid brand, listan kan göras lång.

Jag rekommenderar endå ett larm som är mer beprövat, godkänt av försäkringsbolag etc.
 
Last edited:

Somehow

Medlem
Gick med
2 Nov 2004
Ort
Linköping
Hoj
ZX-9R 2002
Argyle skrev:
2542459 Borde sno några larmminor ifrån försvarsmakten och rigga dörrarna till garaget =)

Har just installerat ovanstående larm, men har problem med grå och rosa kabel som ska kopplas till dödarsladden från t-låset. Men om jag kopplar in dom så går inte hojen att starta om jag inte har tändningen påslagen med nyckeln? Drar jag däremot ut den som går från t-låset till larmet så funkar det perfa att starta med fjärren...Men det betyder samtidigt att varken tändningslåset eller larmet kan döda hojen, och då förlorar det ju en del av sin funktion... Och när man stängt av hojen - med dödaren på styret - så måste man slå av tändningen med fjärrkontrollen, vilket är väldigt lätt att glömma och det i sin tur resulterar i nästan tomt batteri( men som tur är kan hojen starta på ett i stort sett tomt batteri).

Har jag kopplat helt galet, eller ska larmet funka så?

Aja, resten av larmet funkar nu iaf:) Helcoolt att kunna chippa med tutan och sedan dra igång hojen på avtånd :yoparty
 

Boman

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2005
Ort
Ö-VIK
Hoj
Ingen för tillfället
Är det någon som kopplat in larmet på en R6:a?

Funderar på den orange kabeln vart ska den in? Och vilken funktion har den?

Vid tändningslåset vet jag, men ska den ha ström när tändningen är påslagen?

Och sen är det positive starter eller negativ starter på min hoj? Tänkte för fjärrstarten.
 

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
Jag har kopplat så att larmet fungerar på detta sätt:

Hoj avstängd
ON-knapp: Hojen larmas
OFF-knapp: Hojen larmas av
Fjärrstart: Ett tryck tändningen slås på, två tryck hojen startar.

Hoj igång
ON-knapp: Motorn dödas och strömmen bryts

Om jag rör hojen när den är larmad så piper den fem gånger, rör jag den igen så bryts strömmen till tändningen och larmet går.

Jag har kopplat den rosa och grå kabeln till den röda strömkabeln som går till tändningen, dvs. om larmet går så försvinner möjligheten att hojen skall få ström från tändningen, inte ens världens fetaste skruvmejsel i tändningslåset kan göra något åt det.

För att få fjärrstart att fungera (med alla säkerhetsfunktioner dvs. stödspärr och växelspärr) så gjorde jag så här:
Den orange'a kabeln från larmet kopplade till tändningslåsets tredje sladd, dvs inte jord och inte ström utan den som känner av om det sitter en nyckel i tändningslåset. Denna orange'a kabelns funktion är att slå på tändningen (genom att lura hojen att det sitter en nyckel i låset) så att hojen kan fjärrstartas. Fjärrstarten är alltså beroende av både den blå och den orange'a kabeln.

För mig funkar detta larm utmärkt, det drar ingen tjuvström, det larmar inte på av misstag, det är idiotsäkert. På bilden som jag postade hade jag inte isolerat kablarna än för att illustrera kopplingen, jag isolerade även själva larmdosan även fast den skall vara vattentät.

BTW, jag har några larm över om någon vill ha - skicka PM.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
du får komma över och hjälpa mig installera larmet på min kawwa i nästa vecka svensson:)
 

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
Med nöje käre vän :tungan

Det är roligast att meka med andras grejer ju, kostar inget om det går åt pipan :gnissla

abethebabe skrev:
2623021 du får komma över och hjälpa mig installera larmet på min kawwa i nästa vecka svensson:)
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
H Svensson skrev:
2623042 Med nöje käre vän :tungan

Det är roligast att meka med andras grejer ju, kostar inget om det går åt pipan :gnissla

:tummenupp
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top