Thunderace vs BT 1100 Bulldog?

Mr_Thunder

Ny medlem
Gick med
26 May 2003
Hoj
Yamaha YZF 1000R Thunderace, KTM 625 SXC
Tjena!

Funderar OBS funderar! :confused: på att byta min Thunderace till en Yamaha BT 1100 Bulldog..inte för jag inte trivs med Thunderac:en, utan för att försäkringspremien ökat ca 400% på 2,5-3 år (helförs.) vilket jag inte anser vara rimligt att betala, (även om verkligheten visar det???) :(

Jag undrar lite om Bulldogen, dvs kan någon som äger en göra en liten generell sammanfattning.
Helst om ni har några "tillhottade" bilder av er bike...så lägg gärna upp dem... :tummenupp

/ Erik

ace

Alltid FÖRST (... i kön)
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
Yamaha Thunderace -01
MR!

Jag kan inte direkt råda dig till att byta hoj =) Men däremot fråga hur mycket din hoj klonkar när du växlar... ? Några allmäna tips till en annan ägare?

Mr_Thunder

Ny medlem
Gick med
26 May 2003
Hoj
inget "klånkande"

Tjena!
Nej jag är väl inte helt övertygad :confused: själv om ett byte....men funderingar finns....

Min TAce är en 01:a uttagen 02', gått ca 950mil.
Inget "klånk" vid växlingarna......nåja..då man startar upp den och lägger i 1:an (kall motor) så kan man väl kalla det för ett "klånk"...men det är då det enda.
:tummenupp

/Erik

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Jag vet var det finns en trimmad Bulle till salu... :rolleyes:

81Hk och 106 Nm på bakhjulet. mm.

:hej

EDIT - Jag är otroligt trött just nu annars hade jag skrivit en otroligt lång text om hur go Bullen är att köra, etc etc. Dock så är en provkörning ett måste. Har man kört sporthoj (framåtlut) så kanske man inte gillar den upprätta körställningen Bullen har. DS.

Last edited:

räserkyckling

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
bulldog
Jag köpte min som 1:a hoj efter klarat mc-kort så jag har inte så mycket att jämföra med tyvärr.
I orginalskick är den ganska dämpad ljudmässigt men nu i våras lämnade jag in hojen och fick på GPR-rör i aluminium och nått trim-paket ( ny luftbox, munstycken och nått trottelstopp som blev bortmonterat, ja inte vet jag (därför jag lämnade in hojen :) )). Så nu är den som den borde varit levererad orginal ; lite mer acc och ett väldigt trevligt ljud. Eftersom kåpan är minimalt tilltagen upphör bekvämlighetsfart någonstans efter 120.
Innan nya rören mm så drog den runt 0.6/mil. Verkar inte vara någon större skillnad nu tror jag men med en 20-liters tank spelar det ingen större roll.
Tycker den är väldigt lätt att handskas med. Frambromsen tar duktigt när man behöver stanna fort och det har ju satts i praktik ett par gånger.
Sadeln är däremot för mjuk i min smak. Skulle gärna byta den till något bättre, annars har jag inget ont att säga om cykeln.
Det som fick mig att köpa var kombinationen V-twin, avsaknad av kedja och framför allt det du är ute efter : billigare försäkring.
Jag har den helförsäkrad i Stockholm, är inne på mitt 2:a år med mc-kort och betalar 880/månad och ~90/månad när den är avställd.
Tänk bara på att trots chassit så har den samma motor som Yamaha Dragstar. Klarar man sig med det så är den utmärkt.

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
räserkyckling skrev:
Jag köpte min som 1:a hoj efter klarat mc-kort så jag har inte så mycket att jämföra med tyvärr.
I orginalskick är den ganska dämpad ljudmässigt men nu i våras lämnade jag in hojen och fick på GPR-rör i aluminium och nått trim-paket

Vart köpte du GPR-röret?

Mr_Thunder

Ny medlem
Gick med
26 May 2003
Hoj
ok

Bra läsning........
Nu har jag lite att gå på då jag ska iväg och kolla på en Bulldog hos en MC handlare i nästa vecka.

Var det enkelt att "hotta" upp den (mera hkr)
Svindyrt?

/ Erik

räserkyckling

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
bulldog
GPR-rören köpte jag hos Yamahacenter Haninge ( som också fick göra jobbet ) och kostade 6100, eller om det var 6200. Rören, montering av rören + delar och den lilla trimningen gick på sammanlagt 8800. För det får man enligt dom 7-9 hästar extra.
Köpte för övrigt cykeln ny förra året hos Actionsports för 82900, så 82900+8800=91700 vilket känns som en bättre affär än det hade varit att köpa den ny förra året låt oss säga på mcvaruhuset för 92900 som jag tror den kostade då.

edit: ordvård

Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Re: ok

Mr_Thunder skrev:
Bra läsning........
Nu har jag lite att gå på då jag ska iväg och kolla på en Bulldog hos en MC handlare i nästa vecka.

Var det enkelt att "hotta" upp den (mera hkr)
Svindyrt?

/ Erik

Min är fortfarande till salu. :) :hej

Tumregeln vid motrotrimning är 1hk per 1000kr. Alltså dyrt. Sedan så kostar vissa grejer mer/mindre än andra. Ny kamaxel + K&N filter ger ca 15 extra hästar (på Bullen), kostar ca 8000 monterat och klart (lokala avikelser naturligtvis...). Detta är nog ett av de bästa hk/krona trimmet jag känner till, om man undantar Turbo och Kompressor. De spelar i en annan division.

Inf ang min:
Motor:
- Borrad till 1177cc
- Högkomressions kolvar
- Nya kammaxlar
- Portad topp (ej polerad!)
- K&N filter
- DynoJet
- Modifierad luftburk
- Slipon - BSM Future Titan (nypris 7000kr för ett par, om du vill ha sådana- GÖTT ljud!!! Och man får med ett sett Noice Eaters/dB-Killers/whateever de heter. Sänke ljudet MYCKET, bra att ha vid besiktningen...)

Övrigt:
-- Bytte styre till blåeloxerat cross-styre.
-- Ny Ducati backspegel
-- Flyttat upp reg-plåten.

-- WinRep kurvor, kvitto etc finnes naturligtvis.
-- Orginaldelar finns kvar.

Bilder på Bullen (Bike.se)

PMa om du är intresserad.
Den är inte gratis, men med tanke på trimm och sådant så är det bra pris på den.

Jag tycker dock trivsel farten ligger vid 130-140. Men det kanske är en vanesak. :)
Styret kanske gör sitt till.

Bifogat

• winpep_hk_nm_640.jpg
    winpep_hk_nm_640.jpg
    50.7 KB · Visningar: 322
Last edited:

Mr_Thunder

Ny medlem
Gick med
26 May 2003
Hoj
jovars...

Tjena!

Jora den såg trevlig ut....det går alltså att "fixa" till dem så de inte är en direkt gubb-racer.

Har en till privat annons på en Bulldog, bara 4 mil ifrån där jag bor som jag funderar på...........visserligen inget trim, förutom slipon burkar.

Som sagt Om det blir nån Bulldog måste jag kränga min Thunderace först.......vilket jag (efter dagens race) börjar känna viss tvekan inför......
Ska och kolla på en ny Bulldog i nästa vecka hos handlare.....får se om det kan väcka mitt intresse ytterligare.

/Erik :squid

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Re: jovars...

Mr_Thunder skrev:
Tjena!

Jora den såg trevlig ut....det går alltså att "fixa" till dem så de inte är en direkt gubb-racer.

Har en till privat annons på en Bulldog, bara 4 mil ifrån där jag bor som jag funderar på...........visserligen inget trim, förutom slipon burkar.

Som sagt Om det blir nån Bulldog måste jag kränga min Thunderace först.......vilket jag (efter dagens race) börjar känna viss tvekan inför......
Ska och kolla på en ny Bulldog i nästa vecka hos handlare.....får se om det kan väcka mitt intresse ytterligare.

/Erik :squid

Ditt problem är att du har en jäkligt trevlig hoj som det är! Att byta till något annat som du trivs lika bra med blir nog svårt. :(

Jag kan bara önska dig lycka till. :tummenupp

Och åker du förbil Helsingborg, skicka ett PM så ska du få provköra Bullen a la 1200cc. :)
(PMa i god tid för jag kan vara litta svår att få tag på ibland)

:hej

Mr_Thunder

Ny medlem
Gick med
26 May 2003
Hoj
Du har nog rätt!

Att byta till någon annan MC trots att man är helnöjd (för utom premien) med den man har, blir nog svårt............om man vill förbli nöjd???

Tackar för erbjudandet!
Blir det vägarna för bi så kommer det ett PM i god tid innan.....så kan du få känna på "krafterna" i en Ace!

/ Erik

:squid

Kung Hallibabb

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2003
Hoj
R1-03, RF900R
Mr_Thunder skrev:
Tjena!

Funderar OBS funderar! :confused: på att byta min Thunderace till en Yamaha BT 1100 Bulldog..inte för jag inte trivs med Thunderac:en, utan för att försäkringspremien ökat ca 400% på 2,5-3 år (helförs.) vilket jag inte anser vara rimligt att betala, (även om verkligheten visar det???) :(

Jag undrar lite om Bulldogen, dvs kan någon som äger en göra en liten generell sammanfattning.
Helst om ni har några "tillhottade" bilder av er bike...så lägg gärna upp dem... :tummenupp

/ Erik

Tjena.

Jag kan intyga att "bullen" är en kanon hoj att köra. har kör den båda på väg och på bana. chassit är kanon på den.
Den som "Putteliten" har är extra rolig då det händer lite mer än orginalet (Läs mycket mer) när man vrider på rullen.
Även detta med försäkringen är ju viktigt att betala 20K för en ThunderAce (Jag har själv en sådan) är mycket jämfört med ca 4-5K för en bulle. då kan man köpa godis (Trim) för 15000 i stället.

Svårt val. Bulle med Vrid och "lite" effekt och billigt försäkring. jämförd med ett åskmoln(ThunderAce) med massor av effekt och helt underbar att köra men dyr i försäkring

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 950 SM
Bytlånade hoj med polaren (han tjatade) när jag var i S-vall i helgen, hans Bulle är lite trimmad (tror att det är 68 hk). Körde på en rätt slingrig väg, och allt jag kan säga är:
Tänk er tillbaka till mopedtiden och den "underbara" Yamaha Yankee, exakt samma körställning/sadel/känsla. Aldrig i livet säger jag.

Detta är mina 2 cent, och jag skulle hellre kolla på en -02 eller nyare Speed Triple .

Last edited: