Thunderace

peddaxx

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha xv 1700 Warrior
Vad är svagheterna på en thunderace mellan 96-98 års modell eller finns det inga svagheter med den? Ni som kan och vet kanske kan berätta lite om den.

Tack på förhand...
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
Tjoo..
Jag har en ThunderAce -97.
Köpte den 97 har kvar den än och den har aldrig krånglat, bra hoj!
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Motorn är samma som kom i FZR 1000 ca -91 och är såvitt jag vet närmast helt skottsäker. Riktigt bra motor med brett register och mycket vrid. Dyrt den dan det händer något med toppen. 20 st(!) @£$€{ ventiler att renovera!

Innan någon protesterar och säger att det inte alls är samma:
Fuggar (TPS till tändförställning) + tändning (vakuumtändförsällning) skiljer men motorn som sådan är samma.

Hojen i övrigt vet jag inte så mycket om.
 

Rille

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
Yamaha MT10 -17
Kolla tempen när du kör, ska ligga på 80 grader hela tiden.
På min hoj hade jag det fenomenet att tempen sjönk till 60 när man kör fort.
Resultatet av det blev sliten motor, drog olja som fan vid 2000 mil.
Nu är det fixat på min hoj, men det verkar vara fler som har det problemet som jag har pratat med.
Annars är det en bra hoj, bara tanka å gasa :tummenupp
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
Rille skrev:
Kolla tempen när du kör, ska ligga på 80 grader hela tiden.
På min hoj hade jag det fenomenet att tempen sjönk till 60 när man kör fort.
Resultatet av det blev sliten motor, drog olja som fan vid 2000 mil.
Nu är det fixat på min hoj, men det verkar vara fler som har det problemet som jag har pratat med.
Annars är det en bra hoj, bara tanka å gasa :tummenupp

hmm konstigt, jag har åkt på min sedan den var ny -97 och temp mätaren har alltid legat på max 60 grader (förutom när jag strögar i stan) den drar normalt med olja och ca 3000mil har den gått.

Rille: Har du vässat med XL kolvar? står 1040ccm! isåfall gjorde det någon nytta,har du bromsat? *nyfiken*
 
Last edited:

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Rille skrev:
Kolla tempen när du kör, ska ligga på 80 grader hela tiden.
På min hoj hade jag det fenomenet att tempen sjönk till 60 när man kör fort.
Resultatet av det blev sliten motor, drog olja som fan vid 2000 mil.
Nu är det fixat på min hoj, men det verkar vara fler som har det problemet som jag har pratat med.
Annars är det en bra hoj, bara tanka å gasa :tummenupp
Termostat åt skogen. Inget specifikt fel för just Th-ace. Ger samma symptom vilken vattenkyld knarr (eller bil) det än handlar om.

Nja, en termostat kan ju även hänga sig stängd, brukar resultera i att polarna anklagar en för att åka med ångmaskin (dvs kokning). :)))
 

Rille

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
Yamaha MT10 -17
Tyvärr så var det inget fel på termostaten så någon slag konstruktionsmiss måste det vara :confused:
Alla andra hojar som jag känner till håller tempen bättre.
Nu när motorn är fixad har jag byggt för en bit av kylaren, då är tempen mer stabil.

PD, med 1040cc och portad topp (Grottis) blev det 147hp på bakhjulet (SAE Corrected) med 115Nm
 
Last edited:

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Rille skrev:
Tyvärr så var det inget fel på termostaten så någon slag konstruktionsmiss måste det vara :confused:
Alla andra hojar som jag känner till håller tempen bättre.
Nu när motorn är fixad har jag byggt för en bit av kylaren, då är tempen mer stabil.

PD, med 1040cc och portad topp (Grottis) blev det 147hp på bakhjulet (SAE Corrected) med 115Nm
Symptomen (+ att det blev bättre av att bygga för en bit av kylaren) visar definitivt på termostatfel. Termostatens uppgift är ju liksom att hålla konstant temp + att ge snabbare uppvärming.
Hur vet du att det inte var fel på termostaten?
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top