Thunderace

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Hällzon skrev:
Tjena.
Ny på sidan. Och tillbaks på hoj efter ett par år utan.
Blev en thunderace den här gången. Rätt nöjd med den.
Välkommen hit....och grattis till hojen.
Har en själv sedan april och jag stormtrivs med den!

Dessvärre måste man väl snart ställa in henne :(
Så just nu sitter man och längtar på att våren ska komma så man får ta ut henne på vägarna igen...

Hällzon

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2005
Hoj
Thunderace
LocDog skrev:
Välkommen hit....och grattis till hojen.
Har en själv sedan april och jag stormtrivs med den!

Dessvärre måste man väl snart ställa in henne :(
Så just nu sitter man och längtar på att våren ska komma så man får ta ut henne på vägarna igen...

Man tackar.
Jag har redan bökat in henne i källaren för vintern. Det blir till att skruva lite nu. Den drar massor av olja. Har sett här att jag inte är direkt ensam om en sån thunderace. Den drar i sig en liter på 40 mil om man gasar lite.

ah17

Bannad
Gick med
21 May 2005
Hoj
trampcykel
Hällzon skrev:
Man tackar.
Jag har redan bökat in henne i källaren för vintern. Det blir till att skruva lite nu. Den drar massor av olja. Har sett här att jag inte är direkt ensam om en sån thunderace. Den drar i sig en liter på 40 mil om man gasar lite.

Körde de 25milen till Gbg i måttligt tempo med min Exup-90 men gasade friskt på väg hem (mkt fullgaskörning). Stannade kring halmstad och slog på en liter olja :) .

Efter det bytte jag oljefabrikat (från motul till castrol) och det blev mycket mycket bättre.

Hällzon

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2005
Hoj
Thunderace
ah17 skrev:
Körde de 25milen till Gbg i måttligt tempo med min Exup-90 men gasade friskt på väg hem (mkt fullgaskörning). Stannade kring halmstad och slog på en liter olja :) .

Efter det bytte jag oljefabrikat (från motul till castrol) och det blev mycket mycket bättre.

Hmm. Kanske är värt att testa det innan man börjar riva. Hur mycket bättre blev det? Kan jag verkligen få ner förbrukninen till normal. Av att bara byta till en annan oja?
Tacksam för alla råd.

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Hade en FZR -92. (nästan samma motor) Den drog också ganska rejält med olja, tills jag bytte märke. Så det kan definitivt vara idé att testa.
Sen drar de här motorerna en del olja, tyvärr. Speciellt om de gått över 4000 mil.
Blir det inte bättre efter oljemärkesbyte så blir det nog att riva är jag rädd.

ah17

Bannad
Gick med
21 May 2005
Hoj
trampcykel
Hällzon skrev:
Hmm. Kanske är värt att testa det innan man börjar riva. Hur mycket bättre blev det? Kan jag verkligen få ner förbrukninen till normal. Av att bara byta till en annan oja?
Tacksam för alla råd.

Jag tyckte det blev så bra så att det var hanterbart. Visserligen så rev jag motorn senare (en kolv skar).

Om motorn ger kring 130 bakhjulshästar, inte ryker eller beter sig konstigt så är lite oljeförbrukning inget att bry sig om anser jag.

Hällzon

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2005
Hoj
Thunderace
Då får det bli ett byte till castrol. Sen ut ur källaren och testa. Vill ju veta innan vintern. Ingen lust att riva i vår om det inte funkar Vilken castrol kan du rekomendera?
Mvh.

Den går ju bra. Men ryker som en gammal diesel merca när jag drar på.

Last edited:

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Hällzon skrev:
Man tackar.
Jo min drar lite olja oxå, fast som jag förstått det så är de ganska normalt.
Och gasar de gör man ju en del :)

Det enda som jag saknar på ThunderAcen är att det inte finns någon reserv (årminstone inte på min). Finns ju en varningslampa när man börjar få taskigt med soppa, men jag känner mig inte så värst trygg i att lita på den allt för mycket.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...