Tickande efter ventiljustering

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Nu är det ju genomspolat, så kanske inte finns något kvar, men kan inte påminna mig om att det kom ut några klumpar i vart fall när jag tömde, dock såg väl botten på reservoaren kletig ut.

Locket på kylaren var ju heller inte geggit, var bara lättflytande brun vätska på det.

Är det främst topplockspackningen man behöver kolla i första hand om det skulle vara olja i kylarvätskan?
Mindre spännande att byta tänker jag nämligen haha.
Man trycksätter kylsystemet och kollar om trycket har minskat efter 30-60 minuter.
Eller så kollar man efter avgaser i kylvätskan med reagensmedel (vette fn hur det funkar riktigt).
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Nu är det ju genomspolat, så kanske inte finns något kvar, men kan inte påminna mig om att det kom ut några klumpar i vart fall när jag tömde, dock såg väl botten på reservoaren kletig ut.

Locket på kylaren var ju heller inte geggit, var bara lättflytande brun vätska på det.

Är det främst topplockspackningen man behöver kolla i första hand om det skulle vara olja i kylarvätskan?
Mindre spännande att byta tänker jag nämligen haha.
Tror inte du behöver vara orolig gör som någon skrev kör några turer å kolla hur det ser ut under kylarlocket när motorn kallnat
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Som du skrev själv att har ingen aning om hur gammal kylarvätskan var. Kan även vara att någon fyllt på med något så blivit missfärgningar av olika fabrikat och glykol.

Som kuriosa kan jag berätta att på kylavdelningen på en rörfirma jag jobbade på hade ett stort fastighetsbolag som kund. Där hade en stor fastighet kylmaskin på taket och långa ledningar till kylbafflar runt om i kontorlandskapet.
Där ville en fastighetsskötare vara duktig och fylla på glykol i kretsen när var låg nivå. Han blandade ihop etylen och propylen glykol som fick resultat att det blev luft/skum av allt då dom inte blandar sig. Resultatet blev en stor spolbil som fick suga ur och renspola hela systemet och lämna in resterna som giftigt avfall. Vet att slutnotan blev jäkligt dyrt.

Så man ska alltid vara noga med vilken glykol man använder
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Om de nu kommer olja i kylvattnet eller tvärtom så är de i regel vattenpumpens tätningar och ev vattenpumpens axel som är sliten där packboxarna sitter.
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Är det något det slarvas med så är det kylväskan o ventiljustering så kan ju vara evigheter sen (om någonsin) den bytts🥳
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top