Tickande ljud från framdrevet. hjäälp!

GeForce

Zumba
Gick med
16 Feb 2007
Ort
Åbo
Hoj
ingen...
Jag får ett tickande ljud från frammdrevet. Desstu snabbare jag kör desstu snabbare tickar det.
Har nu bakhjulet uppallat och ljudet är klart märkbart när man sätter i andra växeln.

Kedjan och drevet är i bra skick. Inga hajfenor eller skurna länkar, insmörjade regelbundet. Kedjan är spänd efter instruktionsboken och blir inte lösare när man snurrar på bakhjulet.

Kedjan är nyligen nytvättad med fotogen och insmörjad, vet inte när oljudet har börjat, men märkte det ida.

Några tips, eller är det bara att byta framdrevet?

Mvh, Johan
 

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
har du bytt drev,kolla i så fall är det rätt delning.ex 530 och 525 är väldigt lika men går inte riktigt ihop efter ett tag.
kedjan,orginal utan oring kanske i så fall är den nog slut efter 2 säsonger.
din tvätt gjorde nog rent allt med fotogen.har du fått in fett i alla rullarna nu?kedjespray går väl mest på ytan så det kan klicka när de torra rullarna träffas av innerrullarna.
 

GeForce

Zumba
Gick med
16 Feb 2007
Ort
Åbo
Hoj
ingen...
Nej, alla delar är original, eller borde vara om man litar på förra ägaren.

Skall ta och smörja in kedjan en extra gång för att se om det hjälper.

//Johan
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
inte för att jag är någon expert, men är du säker på att det är drevet som tickar? felsök lite själv, t.ex. ta av kedjan och snurra på drevet, låter det då? ja då kommer det troligtvis inte från drevet utan från v-låda.

jag tycker det låter konstigt när ljudet blir märkbart tydligare vid tvåans vxl.

MVH Andreas
 

GeForce

Zumba
Gick med
16 Feb 2007
Ort
Åbo
Hoj
ingen...
inte för att jag är någon expert, men är du säker på att det är drevet som tickar? felsök lite själv, t.ex. ta av kedjan och snurra på drevet, låter det då? ja då kommer det troligtvis inte från drevet utan från v-låda.

jag tycker det låter konstigt när ljudet blir märkbart tydligare vid tvåans vxl.

MVH Andreas

Nu glömde jag en viktig detalj. Ljudet kommer enbart då man vrider på gasen, alltså inte när man rullar på tomgång eller med växel i !

Kan det då vara drevet?


//Johan
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
Kan det då vara drevet?

ja det klart det kan vara, oljudet kan ju infinna sig enbart vid belastning (gasa) och ej vid inbromsning/frirullning

prova och byt är nog det enda tipset jag har tyvärr...

MVH Andreas
 

GeForce

Zumba
Gick med
16 Feb 2007
Ort
Åbo
Hoj
ingen...
ja det klart det kan vara, oljudet kan ju infinna sig enbart vid belastning (gasa) och ej vid inbromsning/frirullning

prova och byt är nog det enda tipset jag har tyvärr...

MVH Andreas

Du har så rätt, du har så rätt.
Joo, jag har inte heller några andra idéer än att byta.... Eller så chansa och köra på.
När man kör vanligt så hör man det enbart ifall man lutar till vänster och gasar samtidigt, så det inte direkt något som man är irriterande.

För att klargöra så blir inte ljudet värre på tvåans växel, det hörs inte bara på ettan när motorljudet tar över före det tickande ljudet blir högt.
Desstu snabbare hjulet snurrar desstu snabbare/högre blir tickande.
Värsta är det på sexans växel med låga varv.

//Johan
 
Last edited:

GeForce

Zumba
Gick med
16 Feb 2007
Ort
Åbo
Hoj
ingen...
Kan det ha något med kamkedjan eller kamkedjesträckaren att göra?
Bytte olja här för en tid, till en annan än jag hade tidigare, kan det ha någo med det att göra?

//Johan
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Kan det ha något med kamkedjan eller kamkedjesträckaren att göra?
Bytte olja här för en tid, till en annan än jag hade tidigare, kan det ha någo med det att göra?

//Johan

Hade det varit kamkedjan så hade hastigheten på tickandet följt motorvarvet och inte hastigheten på hjulet.

Kolla att kedjan löper centrerat över dreven. Om dreven inte ligger helt i linje med varandra går kedjan emot kanten på dreven vilket kan orsaka missljud. Det samma kan hända om bakhjulet inte sitter rakt.
 

terje2

Halv7 till halv4!!
Gick med
8 Oct 2007
Ort
Stockholm
Hoj
01 R1
Har du fått ökade vibrationer i fotpinnen? min erfarenhet säger att då har du problem med kedja/drev.. Det är o-bra att tvätta kedjan i fotogen...

Fetta in kedjan fett satan...funkar det! annars byt paket..
Lycka till.
 

GeForce

Zumba
Gick med
16 Feb 2007
Ort
Åbo
Hoj
ingen...
Hade det varit kamkedjan så hade hastigheten på tickandet följt motorvarvet och inte hastigheten på hjulet.

Kolla att kedjan löper centrerat över dreven. Om dreven inte ligger helt i linje med varandra går kedjan emot kanten på dreven vilket kan orsaka missljud. Det samma kan hända om bakhjulet inte sitter rakt.



Hur kan man kolla ifall den sitter centralt över drevet?, ser bra ut såhär med ögat åtminstone.
Har från tidigare problem tagit en video på bakdrevet, där man ser att det löper inte riktigt rakt, men inget att oroa sej över har jag hört.
http://www.youtube.com/watch?v=6BEmPOoZz_g

Har du fått ökade vibrationer i fotpinnen? min erfarenhet säger att då har du problem med kedja/drev.. Det är o-bra att tvätta kedjan i fotogen...

Fetta in kedjan fett satan...funkar det! annars byt paket..
Lycka till.

Nope inga märkbara vibrationer i fotpinnen.
Fett har den nu fått som tusan på sej. Skall låta den vila över natten och testa imorgonbitti.
 
Last edited:

Rider Dalle

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
96 CBR 900
Hej!
När du rengjorde kedjan, plockade du av den?
Sen när du monterade den tillbaka kan det vara att du spände den för hårt. Kedjespelet ska väl vara 30-40 mm.
Vid byte av bakdäck så spände jag kedjan tok för mycket. Märkte det först när jag provkörde. Gissa vad jag hörde! jo tickande ljud som kom snabbare ju snabbare bakhjulet rullade. Det var bara att släppa kedjan. Tickandet försvann. Och drivpaketet var nytt. Hellre för slak kedja är för spänd.
Lycka till !!!:tummenupp
 

GeForce

Zumba
Gick med
16 Feb 2007
Ort
Åbo
Hoj
ingen...
Hej!
När du rengjorde kedjan, plockade du av den?
Sen när du monterade den tillbaka kan det vara att du spände den för hårt. Kedjespelet ska väl vara 30-40 mm.
Vid byte av bakdäck så spände jag kedjan tok för mycket. Märkte det först när jag provkörde. Gissa vad jag hörde! jo tickande ljud som kom snabbare ju snabbare bakhjulet rullade. Det var bara att släppa kedjan. Tickandet försvann. Och drivpaketet var nytt. Hellre för slak kedja är för spänd.
Lycka till !!!:tummenupp

Jo jag plockade av den helt. Enligt boken skall den vara 45-55mm. Har den nu på ca. 45. Kan vara en idé att testa och lösa upp den litelite bara...
Tack för tippset.:tummenupp

//Johan
 

jonken

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2005
Ort
Gästrikland
Hoj
SÅLD
Lyssna inte så mycket kööööör. klart att det låter när det är metall mot metall, det gör det på min sukka och jag har nytt drivpaket.Det kan alldrig bli tyst av kedja och drev, för då lär du köra med kardan.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top