Tickande ljud MT10

Hx40

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2021
Hoj
Yamaha MT10 2020
Hej

Har en MT10 som gått kring 1000mil, jag tycker att motorn låter rätt illa.
Det är ett tickande ljud som kommer och går, låter precis som ventiltick. Fast eftersom det kommer och går så känns det inte troligt.
Har läst en del och många skriver att det är kamkedjesträckaren som låter illa på MT10, men borde den göra ett tickande ljud? Tycker dessutom ljudet kommer mer från vänster sida av motorn.

Har säkerställt att det inte är avgasläckage jag har.

Några teorier?

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Jag har ingen större erfarenhet av MT10, men min erfarenhet är att R1-motorn från och med 2015 definitivt för mer mekaniskt oväsen jämfört med R1-motorn 2009-2014. Inte så att man tror att något hänt med ventilspelet, men definitivt ett högre tickande ljud på tomgång jämfört med tidigare, antingen från ventilmekanism eller injektorer.

Jag vet inte hur väl detta stämmer på MT10 då den inte har samma kamaxlar och ventilfjädrar.

Kamkedjesträckaren låter långsökt. Det var i och för sig recall på denna under 2009, men ljudet som då uppstod var ett intensivt tickande bara någon enstaka sekund efter kallstart.

Hx40

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2021
Hoj
Yamaha MT10 2020
Tack för svar.

Delvis kommer ljudet från spridarna, jag har försökt lyssna med stetoskopet och dom för en hel del ljud.
Men jag hör ljudet även när jag kör, på rätt låga varv. Inte så man tror att något kanske är fel, men det stör mig.

Hx40

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2021
Hoj
Yamaha MT10 2020
Det är precis det jag har läst, det jag inte förstår är hur det ska få den att ticka.

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Det är precis det jag har läst, det jag inte förstår är hur det ska få den att ticka.
En kamkedja tickar/rasslar enormt mycket på de flesta hojar om sträckaren är felande. På min Ktm 990 08 fick jag köpa nya sträckare redan vid ca 1400 mil men då fick man uppdaterade som håller i evigheter. Den började ticka vid kallstart men de kunde komma och gå även varm. I KTMs fall va hydralsträckarna för gles inv så de tappade oljetryck. Om Yamaha inte har uppdat sträckare om man köper en ny så skulle jag satt dit manuell sträckare. När de tickar är de inte långtifrån överkuggning = ventilsallad!

Hx40

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2021
Hoj
Yamaha MT10 2020
Ja jag köper hela resonemanget runt ströckaren, men jag tycker att det mer borde vara skrapande ljud snarare än tick?

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Ja jag köper hela resonemanget runt ströckaren, men jag tycker att det mer borde vara skrapande ljud snarare än tick?

Min tickade mer än den rasslade om du förstår. Jag hör både rasslande ljud och rent tick som låter som ventilspel från olika hojar som har felande sträckare. Rassel är mer som en snabb takt av tickande, de är typ dovare ljud än ventilspelstick.
Här finns en manuell sträckare med bra kvalle

Last edited:

Hx40

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2021
Hoj
Yamaha MT10 2020
Slutar nog med att jag sätter dit en manuell sträckare, men det tar emot under garantitiden.
Dock är jag allergisk mot missljud. Det tar bort glädjen

Hx40

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2021
Hoj
Yamaha MT10 2020
Jo, men säljaren sa att alla MT10 låter illa. Det skulle vara så, men jag har svårt att acceptera att en motor ska låta så om allt är som det ska.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Det är en Yamaha. Sluta noja över kvalitén. Får du bort det ”oljudet” kommer du bara noja över nästa påstådda oljud. Kör hårt.

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Slutar nog med att jag sätter dit en manuell sträckare, men det tar emot under garantitiden.
Dock är jag allergisk mot missljud. Det tar bort glädjen
Du kan fulsträcka original sträckare också. Sträckaren jobbar med oljetryck men den låser mekaniskt bakåt. De är tyvärr för långt mellan låsspåren bakåt därav missljuden när oljetrycket inte orkar pressa in sträckaren till nästa låsclips. De är bara lossa de yttre skruvarna lite åt gången till de snäpper till i sträckaren. när man hör de ljudet är de bara dra åt så är de klart.
Kolla filmen så förstår du, de är en vanlig teknin som funkar på många hojar.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA