Tickande ljud suzuki gsxr 600 98

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Hoj
KTM 990 Adventure
Tjena, jag köpte mig precis min första hoj i början på sommaren. Modell som rubriken beskriver med ca 5500 mil på nacken.
Nya däck, nya bromsar, ny olja osv. Allt verkar ju frid och fröjd. MEN jag tycker mig höra ett tickande ljud vid körning när jag släpper på gasen eller håller jämt varvtal, i alla fall på de lite lägre varvtalen. Osäker på om det hörs vid gaspådrag eftersom det är "omöjligt" att höra motorn ordentligt då jag har ett slipon monterat som ger skönt ljud:machinegu.
Eftersom detta är första hojen så kan jag ju inte säga att jag vet något direkt om Mc-anatomin, så jag undrar om ljudet är normalt eller om jag kommer åka på någon sort ventiljustering.
Det är inget speciellt påtagligt ljud men jag tycker ändå att det är där.
Någon med erfarenhet som kan upplysa mig?

Mvh

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Hoj
Bandit 1200
Har den servats enligt serviceschema, skall ventilspelet alldeles nyligen vara kontrollerat. Annars blir det lite mer skrammel i motorn allt efter hand. Min GSF1200 har gått 9500 mil och har oxå lite tickande, det får man räkna med.

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Hoj
KTM 990 Adventure
Mja, där är ju ett av problemen. Jag vet inte när den är servad.:/.

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Hoj
Bandit 1200
Det som händer efterhand är att ventilerna sjunker ner i säterna, ju mer dom dom slits. Till sist kan man bli utan spel med risk för brända ventiler. Är du osäker, kolla ventilspelet. Inte så svårt som man tror.

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Mja, där är ju ett av problemen. Jag vet inte när den är servad.:/.
Har du köpt en hoj som gått över 5000mil utan att ha koll på servicehistoriken, så får du räkna med att lämna in hojen för en stor service. Klart du kan chansa, men hur bra känns det...

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Hoj
KTM 990 Adventure
Ja, så är det. pga att allt på den var nybytt. Drev var bra, kedja var bra,däck var bra, olja var bra, filter var bra. Men jag får väl luska upp någon kunnig som kan lyssna. Den går helt felfritt igenom hela registret. Men det kan ju vara så att jag kommer få lämna in den ändå.
Har någon en hyfsad uppfattning om vad priset på en ventiljustering ligger på hos en seriös verkstad?

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Vild chansning är att en stor service brukar ligga på cirka 5000kr, men om du hittar någon som bara kollar ventilerna och inte byter något annat, så blir det billigare förstås. Problemet är att det tar tid (vilket kostar pengar) att plocka ner hojen, så man kan kolla ventilerna. När någon ändå pillar på den, så kan man lika gärna byta resten (olja, filter, luftfilter, tändstift, bromsolja).

Det luriga är (vilket nämnts ovan) att gamla motorer kan ticka även om ventilerna är rätt ställda.

Last edited:

phille_hbg

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
Yamaha
kolla ventilspelet och kamkedje-spelet. motorerna är väldigt bra maskiner, men tyvärr så är kamkedjesträckaren akilles-hälen i dom.
när du ändå kollar ventilspelet så kan du lika gärna kolla spelet i kamkedjan. spelet i kamkedjan mäter du mellan kamaxlarna genom att lyfta kamkedjan. spelet i kedjan ska vara 6-7mm.

MVH Phille

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Hoj
KTM 990 Adventure
kolla ventilspelet och kamkedje-spelet. motorerna är väldigt bra maskiner, men tyvärr så är kamkedjesträckaren akilles-hälen i dom.
när du ändå kollar ventilspelet så kan du lika gärna kolla spelet i kamkedjan. spelet i kamkedjan mäter du mellan kamaxlarna genom att lyfta kamkedjan. spelet i kedjan ska vara 6-7mm.

MVH Phille

Tack, bra svar. Jag hade ett kunnigt öra här innan som redde ut problemet. Vilket antagligen var "ett nervöst överlyssnande" från min sida:musik.:)

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA