Tidagstur 5 Juni

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Då var det snart dags för TisdagsTur igen

Trådarna har varit inlagda i senaste laget, så nu lägger jag in den lite tidigare, så fler har chansen att se den.

Som vanligt blir det ca: 15 mil av slingriga vägar, ett par stopp, med chans att både tanka & att fylla på vätskereserven.
Men kom gärna fulltankade, för planerna kan ändras.
Blir det många som dyker upp, så delar vi upp körningen i 2 grupper, då alla ska kunna hänga med på våra körningar

ntvmap_pmp_std_1_1001010_20070605_12.png

radaranim2.gif



Samling på posörstället Nr 1 STRANDVÄGEN

Har du inte kört med oss tidigare, så var vänlig att läs DETTA
 
Last edited:

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Vi bör kanske värdera att ha två grupper. Senaste rundan var där en som inte körde längre än till korvaluan i Ljungbyhed. Det tempot vi höll passade inte honom.

En mellangrupp kanske? Någon som vill vara reisleiter för den? :va
 

TaRvId

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2007
Ort
Billesholm
Hoj
Thunderace -97 och Suzuki Freewind
Howdy folks!

Det var jag som inte lyckades hålla tempot uppe, men jag hänger gärna med fler gånger när jag inte jobbar. Man blir pressad att köra lite snabbare än man gör vid vanlig nöjeskörning och jag lär mig mycket av det. Hoppas ingen blir uttråkad bara om det bara blir en grupp.:huvet
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Howdy folks!

Det var jag som inte lyckades hålla tempot uppe, men jag hänger gärna med fler gånger när jag inte jobbar. Man blir pressad att köra lite snabbare än man gör vid vanlig nöjeskörning och jag lär mig mycket av det. Hoppas ingen blir uttråkad bara om det bara blir en grupp.:huvet

Du ska absolut inte känna dig pressad att köra snabbare än du klarar av, bara för att hänga på. Det är då det händer olyckor, och vi vill inte se att du kör omkull.

Nä, ta det bara lugnt & stilla i din egen takt, vi väntar alltid på dem som inte vill köra lika snabbt, vid nästa korsning eller stopp.

om du vill, så kan du alltid be någon mer erfaren att ligga bakom ett tag, för att se hur pass du kör. så kan du få lite feedback vid nästa stopp. mycket nyttigt.

// Henke
 

TaRvId

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2007
Ort
Billesholm
Hoj
Thunderace -97 och Suzuki Freewind
Jag känner mig inte pressad att köra snabbare än jag klarar, men med ett höjt tempo så tvingar man sig själv att köra aggressivare än normalt och på så vis utvecklas. När jag kör själv brukar jag för det mesta ligga på kanske 70% av vad jag tycker känns säkert. ENORM säkerhetsmarginal alltså. Men man blir inte bättre förare då :huvet Jag lider nog fortfarande av att ha kört HD i fem år.......dvs van vid att piporna tar i asfalten i varenda rondell och en bromssträcka som kan jämföras med oslobåtens:tungan

Det jag märkte när vi var ute och körde var just att jag bormsar för tidigt och för mycket. Oftast får jag ge gas en bit innan jag går in i kurvan. Men jag arbetar på det :)

Tack för tipset med en erfaren bakom!
 
Gick med
22 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Köpt
Jag känner mig inte pressad att köra snabbare än jag klarar, men med ett höjt tempo så tvingar man sig själv att köra aggressivare än normalt och på så vis utvecklas. När jag kör själv brukar jag för det mesta ligga på kanske 70% av vad jag tycker känns säkert. ENORM säkerhetsmarginal alltså. Men man blir inte bättre förare då :huvet Jag lider nog fortfarande av att ha kört HD i fem år.......dvs van vid att piporna tar i asfalten i varenda rondell och en bromssträcka som kan jämföras med oslobåtens:tungan

Det jag märkte när vi var ute och körde var just att jag bormsar för tidigt och för mycket. Oftast får jag ge gas en bit innan jag går in i kurvan. Men jag arbetar på det :)

Tack för tipset med en erfaren bakom!

Hm, :va Att köra mer aggresivt för att lära sig köra fortare tror jag inte är någon bra idé. Fortsätt istället att köra med samma marginaler som innan. Farten kommer av sig själv när du: 1. lärt känna din hoj. 2. lärt dig köra mjukt och följsamt. 3. Kan vägarna utantill.

Ett bra sätt att lära känna sin hoj och sin egen förmåga är att ta ut hojen på bana. Kör samma vägar som vid TT, men själv i ditt tempo för att lära dig vägarna, inte bara kurvor utan även var det finns grus, hålor mm.

Vi syns därute. :)

OBS! 70% är stormarginal när man VET vad som finns på andra sidan kurvan, men den dagen då det står en timmerbil där, så är den marginalen bortblåst.
 

Krickan4

The Tivoli
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kontinenten
Hoj
Suzuki Gsxr
Det blir inget tt för mig frugan ska jobba så jag får vara hemma med den lila:huvet men på onsdag blir det gasa:)
 

Fluffig

Vill men kan inte
Gick med
19 Jul 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
SV 650
Howdy folks!

Det var jag som inte lyckades hålla tempot uppe, men jag hänger gärna med fler gånger när jag inte jobbar. Man blir pressad att köra lite snabbare än man gör vid vanlig nöjeskörning och jag lär mig mycket av det. Hoppas ingen blir uttråkad bara om det bara blir en grupp.:huvet

Hej
Jag tillhör inte de snabbaste men har kört med på några TT tidigare år, bara några få men jag känner mig inte alls pressad av pågarna att hålla deras tempo utan jag känner mest att jag inte bör köra i deras tempo. Hoppas kunna hänga med på några TT i sommar så vi kanske kan fixa en "lukta på blommorna grupp", kan dock inte i kväll efetrsom jag är bortlovad.
Jag vet några till som gärna kör i lugnare tempo så vi får bli hangaround till TT.:tummenupp
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top