Tider från Catalunya

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Chrille skrev:
Ska dubbelkolla men fel av mig tror jag.
15/42
Varvstoppen på 13500 på 6'an?(orginal)
Omkrets 1978
innebära 260 blås ut.
270 är på 14000 och så mycket tror jag inte den varvar

Men plussa på minst 10 på de snabbaste tusingarna.
Ladda ner du-vet-vad från du-vet-var och skriv in växellåda, drevning och omkrets på bakhjulet så får du svart på vitt.
(hint: http://www.tracktimer.com )
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
Chrille skrev:
Ska dubbelkolla men fel av mig tror jag.
15/42
Varvstoppen på 13500 på 6'an?(orginal)
Omkrets 1978
innebära 260 blås ut.
270 är på 14000 och så mycket tror jag inte den varvar

Men plussa på minst 10 på de snabbaste tusingarna.

Med ett Ratio på

6th 26/ 22 (1.182:1)
5th 30/ 23 (1.304:1)
4th 29/ 20 (1.450:1)
3rd 37/ 22 (1.682:1)
2nd 39/ 19 (2.053:1)
1st 39/ 14 (2.786:1)

Slut:42/78

Hjul omkr 1978mm ( Metzeler har VÄL 1903 mm 180/55 )

Drevning: 15/42 ( orginal 17/42 )

Hastighet vid 13500 varv: 261 kmh

Med 1903 mm Omkr: 251 Kmh.
 
Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Zilversurfer skrev:
Med ett Ratio på

6th 26/ 22 (1.182:1)
5th 30/ 23 (1.304:1)
4th 29/ 20 (1.450:1)
3rd 37/ 22 (1.682:1)
2nd 39/ 19 (2.053:1)
1st 39/ 14 (2.786:1)

Slut:42/78

Hjul omkr 1978mm ( Metzeler har VÄL 1903 mm 180/55 )

Drevning: 15/42 ( orginal 17/42 )

Hastighet vid 13500 varv: 261 kmh

Med 1903 mm Omkr: 251 Kmh.

Ok, 251-261km/h ut på hjulet och sen spinns ju 9km/h bort vid 300 så säg 6-7 spinns bort här. Det ger för enkelhetens skull 245-256 km/h och det låter som om jag var rätt så rätt på det. :)

Mina siffror ang 1000:s acc kommer från diverse tester i MC-press. De om GP-hojar är uppmätta hastigheter från bla Motogp.com och utgångsfarten på A-torp uppskattade jag. Öjje på min Yamaha TZ 125 hade 142 km/h ca 50 meter ut på rakan så gissningen 130 verkar snarast något hög men ändå inte helt fel.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Chris Ash skrev:
Ok, 251-261km/h ut på hjulet och sen spinns ju 9km/h bort vid 300 så säg 6-7 spinns bort här. Det ger för enkelhetens skull 245-256 km/h och det låter som om jag var rätt så rätt på det. :)

Mina siffror ang 1000:s acc kommer från diverse tester i MC-press. De om GP-hojar är uppmätta hastigheter från bla Motogp.com och utgångsfarten på A-torp uppskattade jag. Öjje på min Yamaha TZ 125 hade 142 km/h ca 50 meter ut på rakan så gissningen 130 verkar snarast något hög men ändå inte helt fel.


Sån tur. Morsan har varit extremt upprörd sen jag sa att det gick i 270 på Atorp. Nu kan hon lugna sig.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Har för mig att Foggy hade 286,4km/h i toppfart på VM:et på Anderstorp 1993.

När Cralle gjorde ett inhopp i SO-finalen 1998 på A-torp så tangerade han nästan både Foggys varvrekord och toppfartsrekord!

Kan tänka mig att det rekordet stått sig rätt så bra genom åren, men d borde va dags att förbättra d eftersom d e nåra år sen nu!
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Axxexs skrev:
Har för mig att Foggy hade 286,4km/h i toppfart på VM:et på Anderstorp 1993.

När Cralle gjorde ett inhopp i SO-finalen 1998 på A-torp så tangerade han nästan både Foggys varvrekord och toppfartsrekord!

Kan tänka mig att det rekordet stått sig rätt så bra genom åren, men d borde va dags att förbättra d eftersom d e nåra år sen nu!

Så vitt jag vet så har vi ingen superbikeförare som har vad som krävs för det där. Cralles gästspel var, som jag har förstått det, ren utklassning
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Axxexs skrev:
Har för mig att Foggy hade 286,4km/h i toppfart på VM:et på Anderstorp 1993.

När Cralle gjorde ett inhopp i SO-finalen 1998 på A-torp så tangerade han nästan både Foggys varvrekord och toppfartsrekord!

Kan tänka mig att det rekordet stått sig rätt så bra genom åren, men d borde va dags att förbättra d eftersom d e nåra år sen nu!

Hur snabbt körde Cralle då? 1.33 har jag för mig Foggy körde på,
250 rekordet är 1.34.7 Kocinski 1990
500 rekordet 1.31.5 Rainey 1990
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Chrille skrev:
Så vitt jag vet så har vi ingen superbikeförare som har vad som krävs för det där. Cralles gästspel var, som jag har förstått det, ren utklassning

Men man ska ha klart för sig att Superbike i praktiken är Superstock idag och de har inte en chans. De får pisk med iaf 3 sekunder av riktiga Superbike.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Chris Ash skrev:
Hur snabbt körde Cralle då? 1.33 har jag för mig Foggy körde på,
250 rekordet är 1.34.7 Kocinski 1990
500 rekordet 1.31.5 Rainey 1990
F1-rekordet (varvrekord): 1.24,836 (snittfart 171.100 km/h), Niki Lauda, Österrike, Brabham, 1978. :skrämd
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Chrille skrev:
Så vitt jag vet så har vi ingen superbikeförare som har vad som krävs för det där. Cralles gästspel var, som jag har förstått det, ren utklassning


Han utklassade alla där ja! :)

Har för mig att Cralle kvalade på 1.33.nånting.. och han som kvalade tvåa var svenske mästaren Jörgen Hållinder och han var över 2 sekunder långsammare!
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Axxexs skrev:
Han utklassade alla där ja! :)

Har för mig att Cralle kvalade på 1.33.nånting.. och han som kvalade tvåa var svenske mästaren Jörgen Hållinder och han var över 2 sekunder långsammare!

Det är snabbt! Men även Hållinders 1.35-tid är mycket bra. Hans Suzuki hade inte mycket att hämta mot Cralles hoj.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Chris Ash skrev:
Det är snabbt! Men även Hållinders 1.35-tid är mycket bra. Hans Suzuki hade inte mycket att hämta mot Cralles hoj.

Cralles hoj? På EM i år så så tror jag inte någon i NSB var under 37. Hållinder är väl en av de jävligaste vi haft och trots det fick han storstryk.

Jag skulle nog vilja påstå at den stora skillnaden var Cralle. Nu är jag dåligt påläst men jag har för mig att Hållinder höll sig med grymma bitar.
(Det är väl han som har banrekordet på Sviestad va?)

EM'ets största besvikelse var just att vi inte fick se Cralle. Det hade varit häftigt.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Chrille skrev:
Cralles hoj? På EM i år så så tror jag inte någon i NSB var under 37. Hållinder är väl en av de jävligaste vi haft och trots det fick han storstryk.

Jag skulle nog vilja påstå at den stora skillnaden var Cralle. Nu är jag dåligt påläst men jag har för mig att Hållinder höll sig med grymma bitar.
(Det är väl han som har banrekordet på Sviestad va?)

EM'ets största besvikelse var just att vi inte fick se Cralle. Det hade varit häftigt.

Givetvis var Cralle bättre, men Hållinders hoj var inte speciellt snabb i jämförelse. Jag ville inte förringa Cralle, bara lyfta fram Hållinder som precis som du säger var jävligt snabb. Dock är hans rekord från en tid då Sviestad var snabbare än vad den är idag.
 

Oro

Hej hopp!
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Bor används bland annat i kärnkraftverk som neutro
Hoj
3 havreracers o 1 par beg regndäck till en 125r
valmers skrev:
F1-rekordet (varvrekord): 1.24,836 (snittfart 171.100 km/h), Niki Lauda, Österrike, Brabham, 1978. :skrämd

Det var den berömda "damsugarbilen" från Brabham-Alfa Romeo! Den hade en fläkt som skapade undertryck under bilen för att kunna hålla högre fart i kurvorna. Den kördes bara i tävlingen i Anderstorp då den också vann.
 

Bifogat

  • 78voi-brabhambt46b.jpg
    78voi-brabhambt46b.jpg
    22.7 KB · Visningar: 57

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Oro skrev:
Det var den berömda "damsugarbilen" från Brabham-Alfa Romeo! Den hade en fläkt som skapade undertryck under bilen för att kunna hålla högre fart i kurvorna. Den kördes bara i tävlingen i Anderstorp då den också vann.

Var sådär måttligt omtyckt av konkurrenterna då den förmligen duschade alla bakomvarande med uppsuget och utblåst skräp från banan. Fast en j**ligt cool bil!
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Goodstuff skrev:
Var sådär måttligt omtyckt av konkurrenterna då den förmligen duschade alla bakomvarande med uppsuget och utblåst skräp från banan. Fast en j**ligt cool bil!
Och en jävligt cool varvtid, snart 26 år sedan! :tummenupp
 
Nyheter
Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

Top