Mr. Dante
MaChInE hEaD
Chris Ash skrev:Jo, de var snabbare än F1 redan förra året. Nu bör de vara ca 20-30km/h snabbare.....
Vad har F1 för varvtider där?
Chris Ash skrev:Jo, de var snabbare än F1 redan förra året. Nu bör de vara ca 20-30km/h snabbare.....
Varvrekordet är 1.20.143, Rubens Barichello, 2003.Mr. Dante skrev:Vad har F1 för varvtider där?
Ladda ner du-vet-vad från du-vet-var och skriv in växellåda, drevning och omkrets på bakhjulet så får du svart på vitt.Chrille skrev:Ska dubbelkolla men fel av mig tror jag.
15/42
Varvstoppen på 13500 på 6'an?(orginal)
Omkrets 1978
innebära 260 blås ut.
270 är på 14000 och så mycket tror jag inte den varvar
Men plussa på minst 10 på de snabbaste tusingarna.
Chrille skrev:Ska dubbelkolla men fel av mig tror jag.
15/42
Varvstoppen på 13500 på 6'an?(orginal)
Omkrets 1978
innebära 260 blås ut.
270 är på 14000 och så mycket tror jag inte den varvar
Men plussa på minst 10 på de snabbaste tusingarna.
Zilversurfer skrev:Med ett Ratio på
6th 26/ 22 (1.182:1)
5th 30/ 23 (1.304:1)
4th 29/ 20 (1.450:1)
3rd 37/ 22 (1.682:1)
2nd 39/ 19 (2.053:1)
1st 39/ 14 (2.786:1)
Slut:42/78
Hjul omkr 1978mm ( Metzeler har VÄL 1903 mm 180/55 )
Drevning: 15/42 ( orginal 17/42 )
Hastighet vid 13500 varv: 261 kmh
Med 1903 mm Omkr: 251 Kmh.
Chris Ash skrev:Ok, 251-261km/h ut på hjulet och sen spinns ju 9km/h bort vid 300 så säg 6-7 spinns bort här. Det ger för enkelhetens skull 245-256 km/h och det låter som om jag var rätt så rätt på det.![]()
Mina siffror ang 1000:s acc kommer från diverse tester i MC-press. De om GP-hojar är uppmätta hastigheter från bla Motogp.com och utgångsfarten på A-torp uppskattade jag. Öjje på min Yamaha TZ 125 hade 142 km/h ca 50 meter ut på rakan så gissningen 130 verkar snarast något hög men ändå inte helt fel.
Chrille skrev:Sån tur. Morsan har varit extremt upprörd sen jag sa att det gick i 270 på Atorp. Nu kan hon lugna sig.
Chris Ash skrev:Jo, 256 är ju ingen fart att snacka om.
Axxexs skrev:Har för mig att Foggy hade 286,4km/h i toppfart på VM:et på Anderstorp 1993.
När Cralle gjorde ett inhopp i SO-finalen 1998 på A-torp så tangerade han nästan både Foggys varvrekord och toppfartsrekord!
Kan tänka mig att det rekordet stått sig rätt så bra genom åren, men d borde va dags att förbättra d eftersom d e nåra år sen nu!
Axxexs skrev:Har för mig att Foggy hade 286,4km/h i toppfart på VM:et på Anderstorp 1993.
När Cralle gjorde ett inhopp i SO-finalen 1998 på A-torp så tangerade han nästan både Foggys varvrekord och toppfartsrekord!
Kan tänka mig att det rekordet stått sig rätt så bra genom åren, men d borde va dags att förbättra d eftersom d e nåra år sen nu!
Chrille skrev:Så vitt jag vet så har vi ingen superbikeförare som har vad som krävs för det där. Cralles gästspel var, som jag har förstått det, ren utklassning
F1-rekordet (varvrekord): 1.24,836 (snittfart 171.100 km/h), Niki Lauda, Österrike, Brabham, 1978.Chris Ash skrev:Hur snabbt körde Cralle då? 1.33 har jag för mig Foggy körde på,
250 rekordet är 1.34.7 Kocinski 1990
500 rekordet 1.31.5 Rainey 1990
Chrille skrev:Så vitt jag vet så har vi ingen superbikeförare som har vad som krävs för det där. Cralles gästspel var, som jag har förstått det, ren utklassning
Axxexs skrev:Han utklassade alla där ja!![]()
Har för mig att Cralle kvalade på 1.33.nånting.. och han som kvalade tvåa var svenske mästaren Jörgen Hållinder och han var över 2 sekunder långsammare!
Chris Ash skrev:Det är snabbt! Men även Hållinders 1.35-tid är mycket bra. Hans Suzuki hade inte mycket att hämta mot Cralles hoj.
Chrille skrev:Cralles hoj? På EM i år så så tror jag inte någon i NSB var under 37. Hållinder är väl en av de jävligaste vi haft och trots det fick han storstryk.
Jag skulle nog vilja påstå at den stora skillnaden var Cralle. Nu är jag dåligt påläst men jag har för mig att Hållinder höll sig med grymma bitar.
(Det är väl han som har banrekordet på Sviestad va?)
EM'ets största besvikelse var just att vi inte fick se Cralle. Det hade varit häftigt.
valmers skrev:F1-rekordet (varvrekord): 1.24,836 (snittfart 171.100 km/h), Niki Lauda, Österrike, Brabham, 1978.![]()
Oro skrev:Det var den berömda "damsugarbilen" från Brabham-Alfa Romeo! Den hade en fläkt som skapade undertryck under bilen för att kunna hålla högre fart i kurvorna. Den kördes bara i tävlingen i Anderstorp då den också vann.
Och en jävligt cool varvtid, snart 26 år sedan!Goodstuff skrev:Var sådär måttligt omtyckt av konkurrenterna då den förmligen duschade alla bakomvarande med uppsuget och utblåst skräp från banan. Fast en j**ligt cool bil!
![]() |
Brembo vinner Good Design Award
Brembo prisas för innovativ... |
![]() |
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli
Pirelli har presenterat SCO... |
![]() |
Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson
Foto: Joachim Cruus Inf... |
Dags för äventyrlig motorcykelmässa
Kommande helg, den 8-9 mars... |
|
![]() |
Pirelli lanserar Diablo Powercrusier
All Rights Reserved Pire... |
![]() |
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!
Ett avbrutet broms- eller k... |
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo
Den 8-9 mars arrangeras Adv... |
|
![]() |
MV Agusta firar 80 år
I år firar italienska motor... |
![]() |
MV Agusta fyller 80 år
I år firar italienska motor... |
![]() |
Rekordmånga nya personliga regskyltar
Under fjolåret godkände Tra... |